Main Menu
User Menu

Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série)

Lavochkin LaGG-3

Лавочкин ЛаГГ-3

     
Název:
Name:
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3
Originální název:
Original Name:
Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.194R Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij /
DD.MM.1942-DD.MM.194R Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1942-DD.01.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2390 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2865 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3160 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,800 m
Délka:
Length:
8,810 m
Výška:
Height:
3,060 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,62 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
162,60 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF o výkonu 927 kW/1260 k
Vrtule: trojlistá stavitelná VIŠ-61P o průměru 3 000 mm nebo VIŠ-150SV o průměru 3 100 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
452 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
566 km/h v 3800 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,02 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
545 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
910 km
Výzbroj:
Armament:
1x kanón ŠVAK ráže 20,0 mm (120 granátů)
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, 220 nábojů
6x raketová střela RS-82 nebo 6x raketová střela RS-132 nebo 2x 100 kg puma FAB-100 pod křídly
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Další informace v práci Chronologický přehled konstrukcí S.A.Lavočkina.
Zdroje:
Sources:
Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1.
Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9
https://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html
https://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/lagg-3.html
www.airpages.ru
https://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-29-a-33-serie-t102173#368624Verze : 0
MOD
LaGG-3 v roce 1942:
V roce 1942 se konstrukční kancelář S. A. Lavočkina zaměřila na další vylepšení letových vlastností nepříliš povedeného letounu LaGG-3. Tato vylepšení byla zaváděna postupně od 23. výrobní série. Od této série se používala větší plocha kormidel, ve výrobních závodech se pomalu a zvolna zlepšovala technologická kázeň, na druhou stranu si musíme uvědomit, že probíhala evakuace továren a lidí, výrobu se dařilo udržet s velkým vypětím sil.


Bojové jednotky projevovaly svou nespokojenost s tímto typem všemi možnými způsoby, proto k jednotkám do polních dílen vyjížděly skupiny techniků a konstruktérů. Technici z výrobních závodů zde však zjišťovali zcela základní nedostatky v údržbě a při opravách, manuály, pokud byly, nikdo nečetl. Mnohá „polní“ vylepšení s sebou přinesla tragické snížení výkonů, aerodynamika zde byl pojem takřka neznámý stejně tak technologie oprav. O nic lépe na tom nebyli ani piloti, chybně nastavené klapky, nedostatečně otevřené klapky chladiče a další chyby. Tak se stalo, že mnohdy nízkou kvalitu LaGGů, ještě snižovaly tyto „odborné“ zásahy u jednotek. Vezmeme-li v úvahu, že LaGG-3 od 11. do 23. výrobní série měl dosahovat maximální rychlosti 548 km/h a na jaře roku 1942 si velitel jednoho stíhacího pluku stěžoval, že letouny LaGG-3 jsou pomalejší o 50 km/h, než udává výrobce. Ke stíhacímu pluku byl vyslán hlavní inženýr Ribkin zkušební pilot Prošakov, tito dva zkušení technici potom museli pilotům a mechanikům objasnit právě základy aerodynamiky (vysvětlovali jim, že odstraněním přechodových dílů mezi trupem a kabinou zvýší odpor vzduchu), piloty učili, že chlazení motoru musí odpovídat určitému režimu motoru, nastavení úhlu náběhu vrtulových listů musí korespondovat s režimem letu a otáčkami motoru. Tak se teprve personál pluku dozvěděl jak se má LaGG správně používat, ale vodka mnohdy bránila plnému pochopení.


V roce 1942 začala výroba 28. série LaGGu-3, na jeho návrhu pracovala konstrukční skupina kolem Gudkova, letoun byl odlehčen a díky tomuto odlehčení se zlepšily letové vlastnosti. V druhé polovině roku 1942 se do výroby dostaly letouny 29. výrobní série, tyto stroje byly poháněny výkonnější verzí motoru VK-105PF a vrtule byla typu VIŠ-150SV s větším průměrem. Této sérii odpovídaly letouny 33. série, měly navíc drobná vylepšení na draku letounu v ocasní části. Nejúspěšnější byly letouny 35. výrobní série, u které byly zavedeny podstatnější aerodynamická vylepšení, např. zatahovací ostruhové kolečko, automatické sloty v křídlech a účinnější chlazení, díky tomu se ještě trochu zlepšily výkony a letové vlastnosti. Poslední sérií vyráběnou v roce 1942 byly stroje 41. série, celkem bylo v roce 1942 2771 letadlo typu LaGG-3.


Použité prameny:
Profile Publication No. 147, Lavochkin La-5 / La-7
https://www.wio.ru/tacftr/lag-rus.htm
https://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-29-a-33-serie-t102173#368895Verze : 0
MOD
https://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg3-23.html

Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série) -


Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série) -


Lavočkin LaGG-3 (29. a 33. série) -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-LaGG-3-29-a-33-serie-t102173#559144Verze : 0
MOD