Lavočkin I-301

Lavochkin I-301
Лавочкин И-301
     
Název:
Name:
Lavočkin I-301 Lavochkin I-301
Originální název:
Original Name:
Лавочкин И-301
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Chimkovský letecký závod č. 301, Chimki /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
30.03.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2789 kg 6149 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3268 kg 7205 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,800 m 32ft 1,82in
Délka:
Length:
8,810 m 28ft 10,85in
Výška:
Height:
2,540 m 8ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,62 m2 189.66 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
185,47 kg/m2 37.99 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 772,25 kW (1 050 k).
Vrtule trojlistá VIŠ-61 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105P twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,036 hp for take-off,
driving a three-blade variable-pitch VISh-61 propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
434 l 95.5 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
605 km/h v 5000 m 375.9 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,25 m/s 2805.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,75 min do 5000 m 5,75 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9600 m 31496 ft
Dolet:
Range:
556 km 345.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1000 km 621.4 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v ose vrtule, 120 granátů
2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, po 220 nábojích.
Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and
two fixed forward-firing 0,5 inch UBS in the cowling, 220 rpg.
Bomb load: Six 3.2 inch RS-82 Air-to-surface rockets
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Prototyp letounu I-301 byl přijat do výzbroje sovětského letectva pod označením LaGG-3, konstruktéři S. A. Lavočkin, V. P. Gorbunov a M. I. Gudkov The prototype of the LaGG-3, I-301, was designed by Semyon A. Lavochkin, Vladimir P. Gorbunov and Mikhail I. Goudkov
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three, Fighters. London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9.
Václav Němeček, Vojenská letadla III,. 3. upravené a doplněné vydání,. Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0117-1.
Zbyněk Válka. Stíhací letadla 1939/45, Olomouc, Votobia, 1999 ISBN 80-7198-396-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg1.html
ru.wikipedia.org
http://otvoyna.ru/lavochkin.htm
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/lagg-3.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-I-301-t33515#121726 Verze : 0
Historie:
prototyp vysokovýkonného stíhacího letounu I-301 vznikl jako další vývojový článek tria konstruktérů S. A. Lavočkina, V. P. Gorbunova a M. I. Gudkova. Jejich prvním společným dílem byl prototyp I-22, který byl postaven z nového materiálu - bakelizované překližky. I-22 byl zkoušen s jasně červeným vysoce leštěným povrchem a jeho jediným nedostatkem byl malý dolet, proto konstruktéři u I-301 zvětšili nádrže paliva a zvětšili ještě palebnou sílu nahrazením kulometů ŠKAS ráže 7,62 mm velkorážovými (12,7 mm) kulomety UB (zde jejich synchronizovaná verze UBS).


Povrch letadla byl opět díky mnaha vrstvám laku velice pečlivě leštěn a I-301 slavil úspěch. Stouply výkony, dolet a palebná síla a tak není divu, že brzy po jeho zalétání bylo rozhodnuto o zařazení do sériové výroby a po přeznačení letadel se z I-22 stal LaGG-1 a z I-301 LaGG-3. V době zahájení sériové výroby se rozešla i trojice konstruktérů, stali se koordinátory pro výrobu nových LaGGů v pěti leteckých továrnách.


Nutno ještě poznamenat, že vše nedopadlo tak jak bylo naplánováno, sériová výroba vyráběla LaGGy-3 s úplně jinými letovými vlastnostmi než jaké měl prototyp I-301. Jen povrch křídel, který již nebyl leštěný, ale naopak přestříkan matnou maskovací barvou způsobil pokles max rychlosti o 70 km/hod a pokud se použila zimní smyvatelná barva bylo to i dalších 20 km/hod.
URL : https://www.valka.cz/Lavockin-I-301-t33515#121730 Verze : 1
http://www.airwar.ru/enc/fww2/lagg1.html

Lavočkin I-301 -


Lavočkin I-301 -


URL : https://www.valka.cz/Lavockin-I-301-t33515#559082 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více