LVA - VEF I-16

     
Název:
Name:
VEF I-16 VEF I-16
Originální název:
Original Name:
VEF I-16
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1939 Valsts elektrotehniskā fabrika, Riga /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1100 kg 2425 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1540 kg 3395 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,23 m 27ft 0,01in
Délka:
Length:
7,3 m 23ft 11,39in
Výška:
Height:
1,9 m 6ft 2,79in
Plocha křídla:
Wing Area:
11,43 m2 123.03 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter Sagitta I-SRo výkonu 340 kW/460 k
dvoulistá vrtule
Walter Sagitta I-SR, power 454 hp
two-bladed propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
483 km/h v ? m 300.1 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v m ? mph in 0 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8100 m 26575 ft
Dolet:
Range:
800 km 497.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Němeček, Václav: VEF I-16, L+K 11/1995
Němeček, Václav: Vojenská letadla 3, Naše vojsko, Praha 1992
http://latvianaviation.com/VEF_I-16.html
http://en.wikipedia.org/wiki/VEF_I-16
http://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
http://www.samoloty.ow.pl/str071.htm
http://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
URL : https://www.valka.cz/LVA-VEF-I-16-t10393#31626 Verze : 0
VEF I-16


V rižské elektrotechnické továrně VEF působil jako letecký šéfkonstruktér Karlis Irbitis, který pro ni navrhl několik školních a sportovních letadel. V roce 1938 se pokusil vytvořit také stroj stíhací, v tehdy módní podobě lehkého sportovně vyhlížejícího letounku s motorem pod 500 koní, podobného např. francouzským Caudron-Renault C.714 či C.690. Jako nejvhodnější motor se jevil právě jeden z lehkých Renaultových, ovšem z finančních důvodů byl nakonec objednán československý Walter Sagitta I-SR o výkonu 340 kW.


I-16 měl velmi ladné tvary, prozrazující skušenost se sportovními stroji, pevný povozek (do budoucna byl plánovaný zatahovací) a krytou kabinu. Výzbroj zatím měly tvořit dva kulomety Browning nad motorem, v budoucnu ale i 20mm kanóny v křídlech. Vrtule byla německá, Schwarz, opět se počítalo s jejím nahrazením třílistou kovovou, a palubní přístroje byly americké. Motorové zkoušky prototypu proběhly na počátku roku 1940, zpoždění dva roky způsobilo čekání na zahraniční komponenty. Na jaře 1940 se tak mohl konečně odehrát první vzlet, pilotoval Konstantis Reichmanis. Let trval 20 minut, ovšem potom motor najednou vysadil a došlo k nouzovému přistání. Protože Waltrovka již nyní byla plně zaměstnána výrobou pro Německo, nebyla naděje ani na technickou podporu, ani na koupi dalších motorů pro sériovou výrobu, proto se Irbitis rozhodl na tyto stroje montovat americké motory Ranger SGV-770 o 330 kW. Prototyp ještě asi dvakrát nebo třikrát vzlétl, pak ale přišla sovětská okupace.


Po 17. červnu 1940 se o letoun samozřejmě zajímali i noví pánové země, prozatím ale továrna dostala zákaz další letecké činnosti, dokud nedorazí instrukce z Moskvy. Až na jaře 1941 si nechali soudruzi poslat všechny nadějné prototypy VEF do Moskvy na testy, ovšem I-16 musel zatím zůstat v zemi z důvodů pokračujících problémů s motorem. Tak byl nalezen při "osvobození" Lotyšska Němci. To už byly motorové problémy vyřešeny, stroj podnikl několik letů s piloty Mikelsonsem Rudzitisem, poté byl ale zabaven a odeslán na testy do Německa. Zde veškeré stopy mizí a další správy o něm nejsou. Jen podle některých fám měl být s jinými stroji VEF předán některé z Němci ovládaných zemí.


Není známo, že by měl I-16 někdy ruské znaky (není to podloženo fotografiemi), ovšem Němci jej opatřili trámovými kříži a označením AW+10. Na různých fotografiích má dokonce dvojí tloušťku, bylo tedy někdy přemalováno.



Němeček, Václav: VEF I-16, L+K 11/1995
http://latvianaviation.com/VEF_I-16.html
http://en.wikipedia.org/wiki/VEF_I-16
http://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
http://www.samoloty.ow.pl/str071.htm
http://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
URL : https://www.valka.cz/LVA-VEF-I-16-t10393#246757 Verze : 1
...
LVA - VEF I-16 -


LVA - VEF I-16 - Podoba z německých zkoušek

Podoba z německých zkoušek
LVA - VEF I-16 - Původní podoba

Původní podoba
URL : https://www.valka.cz/LVA-VEF-I-16-t10393#31627 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více