LT vz.34 - 13.363

monografie jednoho vozu
Lehký tank vzor 1934


Základní údaje:
armádní označeníP-II
armádní specifikacejezdecký tank
kategorie II
vojenské evidenční číslo (SPZ)13.363
jiné identifikační znaky-
výrobceČKD
tovární označení-
základní provedeníprototyp
výrobní sériové číslo-
datum dodání-
v službě1932
přestavby a úpravy1937

Zastírací nátěr (camouflage):
povrchtři barvy
béžováarmádní odstín
zelenáarmádní odstín
žlutáarmádní odstín
vnitřek trupuslonová kostarmádní odstín

Historie vozu:
V roce 1931 vznikl projekt. V roce 1932 byl postaven prototyp P-II. Zkoušen s dělovou výzbrojí z ČKD a ze Škodovky.


V roce 1937 přestavěn na zkušební vozidlo P-II-R (jiné ozn.: P-II-Rekon.). Zkoušeny dva typy podvozků, nový motor, poloautomatická převodovka a prototyp škodovácké tankové věže.


Fotodokumentace:
- viz přílohy


Poznámka:
Prototyp lehkého tanku. Továrny ČKD používaly původní armádní označení pro projekt, prototyp a sérii.


Zdroje:
Na této stránce naleznete odkazy na prameny použité k vytvoření této monografie - stačí kliknout.

LT vz.34 - 13.363 - Zkoušky P-II-R s prototypem škodovácké tankové věže.

Zkoušky P-II-R s prototypem škodovácké tankové věže.
URL : https://www.valka.cz/LT-vz-34-13-363-t53260#198593 Verze : 1
Stručný popis srážky prototypu tanku s lokálkou
Co předcházelo:
05.03.1934
Jízdní rozkaz č.2 byl vystaven VTLÚ pod čj.134 VDO přikazoval řidiči četaři Rudolfu Vrhalovi, aby v 9 hodin se hlásil u kapitána Josefa Jirgla k vykonání zkušební jízdy s tankem číslo 13.363 po trase Slaný-Velvary-Straškov a zpět. V době výjezdu měl prototyp tanku na tachometru uveden stav 5330 km.
Co následovalo:
Téhož dne na nechráněném železničním přejezdu v Straškově, došlo v 11:45 hod. k srážce tanku s motorovým vlakem č.3804 jedoucím do Roudnice. Během srážky utrpěli lehčí zranění dva cestující a velitel tanku. Zadní část motorového vozu byla poškozena a po vyřízení náležitostí vlak pokračoval v jízdě s desetiminutovým zpožděním.
Velitel tanku obhlédl situaci a vypracoval přehledový plánek. Podle seznamu příloh nedošlo k fotografickému zdokumentování.
Tank z důvodu utajení byl překryt plachtou a později přepraven doprovodným vozidlem do ČKD Slaný.
07.03.1934
Sepsána a předložena zpráva o nehodě.
06.06.1934
Rozhodnutím funkcionáře vojenské prokuratury v Terezíně bylo zastaveno stíhání řidiče pro neprůkaznost podaného obvinění.
26.07.1934
Výměrem intendantury zemského vojenského velitelství v Praze byly zamítnuty finanční nároky vznesené správou ČSD.
19.10.1934
Okresní soud v Roudnici shledal strojvedoucího motorového vlaku nevinným z obžaloby, že zavinil srážku s "vojenským tankem".
12.12.1934
Ředitelství státních drah oznámilo Ministerstvu železnic, že vznesené finanční nároky vůči "vojenskému eráru" začalo vymáhat administrativní cestou.
Poznámka
Bližší informace o této kauze hodlají zveřejnit kolegové Zdeněk Hrdina a Radim Šnábl v magazínu Svět železnice.
Zdroj:
VHA, FL: MNO II.odb, 1934, KL: 10987. SL: 2-11/2-12, název: Hlášení o nehodě prototypu P-II.



LT vz.34 - 13.363 - Foto tanku 13.363 v ČKD převzato z knihy Oty Holuba: Československé tanky a tankisté, NV Praha 1980, ISBN nemá

Foto tanku 13.363 v ČKD převzato z knihy Oty Holuba: Československé tanky a tankisté, NV Praha 1980, ISBN nemá
LT vz.34 - 13.363 - Jízdní rozkaz č.2, str.1.

Jízdní rozkaz č.2, str.1.
LT vz.34 - 13.363 - Mapa lokality s detailem přejezdu převzatým z náčrtku vloženého do zprávy o nehodě. Převzato a upraveno z Mapy.CZ (2024).

Mapa lokality s detailem přejezdu převzatým z náčrtku vloženého do zprávy o nehodě. Převzato a upraveno z Mapy.CZ (2024).
URL : https://www.valka.cz/LT-vz-34-13-363-t53260#754705 Verze : 4
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více