L5/21

Fiat 3000 mod.21
     
Název:
Name:
L5/21 L5/21
Originální název:
Original Name:
Fiat 3000 Carro d'Assalto Mod. 21
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1921-DD.MM.1924 Fabbrica Italiana Automobili Torino SA, Torino /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1921-DD.MM.1924
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
100
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1921
Osádka:
Crew:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
5900 1) / 5500 2) kg 13007 1) / 12125 2) lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4170 mm 13 ft 8 ⅛ in
Délka korby:
Hull Length:
3750 1) / 3610 2) mm 12 ft 3 ⅝ in 1) / 3610 2)
Celková šířka:
Overall Width:
1640 mm 5 ft 4 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
2190 mm 7 ft 2 ¼ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
350 mm 1 ft 1 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
280 mm 11 in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa - psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo, boky a zadok - 16 mm
strop - 8 mm
dno - 6 mm

Věž:
čelo, boky, zadok - 16 mm
strop - 8 mm
Hull:
front, sides & rear - 16 mm
top - 8 mm
belly - 6 mm

Turret:
front, sides, rear - 16 mm
top - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Fiat 304 (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 6235 cm3) 2) Fiat 304 (4 cyl., water cooled, gasoline, 6.235 ccm) 2)
Výkon:
Power:
36,8 kW při 1700 ot/min 49.3 bhp at 1700 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
3+R 3+R
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
18 1) / 24 2) km/h 11.2 1) / 14.9 2) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
10 km/h 6.2 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
130 1) / 95 2) km 81 1) / 59 2) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
41 ° 91 %
Boční náklon:
Side Slope:
34 ° 76 %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,45 m 57 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,58 m 23 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,07 m 42 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
2x guľomet S.I.A. Modello 1918 kalibru 6,5 mm (2000 nábojov)


alebo


2x guľomet Fiat Modello 35 kalibru 8 mm (5760 nábojov) (pravdepodobnejší údaj) 1) (Fiat Modello 29 kalibru 6,5 mm 2))
2x machine gun S.I.A. Modello 1918 cal. 6,5 mm (2000 rounds)


or


2x machine gun Fiat Modello 35 cal. 8mm (5760 rounds) (most likely) 1) (Fiat Modello 29 cal. 6,5 mm 2))
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
Počet článkov pásu: 52 Links per side: 52
Zdroje:
Sources:
1) PEJČOCH, Ivo. Lehké tanky: dějiny vývoje a nasazení lehkých tanků od první světové války do současnosti. Vyd. 1. Cheb: Svět křídel, 2012. Svět křídel. ISBN 978-80-87567-18-0.

TUCKER, Spencer. Tanks: an illustrated history of their impact, Santa Barbara, CA: ABC-CLIO, c2004, ISBN 1576079961

2) Fronte terra L´armamento italiano nella 2a guerra mondiale, Carri Armati in servizio fra le due guerre 1, Edizioni Bizzari - Roma, rok vydania 1972

www.tanks-encyclopedia.com

www.regioesercito.it
URL : https://www.valka.cz/L5-21-t63534#549572 Verze : 2
Fiat 3000 carro d'assalto



Talianska armáda v priebehu rokov 1917 a 1918 dostala z Francúzska asi 20 tankov Schneider a 100 tankov Renault Ft-17. Išlo o prvé tanky talianskej armády vôbec. Uvedené tanky boli zaradené do zvláštnej jednotky Sezione Carri Armati. (jej názov sa následne niekoľko krát zmenil) Avšak dodávky francúzskych tankov neboli dostačujúce a tak sa talianska vláda rozhodla pre licenčnú výrobu tankov Renault Ft-17. Zároveň však padlo rozhodnutie o vylepšení konštrukcie samotného tanku. Výroba sa mala začať v priebehu roku 1918 a do konca roku 1919 malo byť dodaných 1400 tankov. Lenže príprava masovej výroby sa naťahovala až nakoniec skončili boje 1. svetovej vojny. To viedlo k stornovania pôvodnej objednávky iba na 100 kusov týchto vozidiel. Prvé kusy Fiat 3000 vstúpili do služby až v roku 1921 podľa čoho boli aj označené ako Fiat 3000 carro d'assalto Mod. 21. Oproti orginálu tank disponoval výzbrojou v podobe dvoch guľometov kalibru 6,5mm a talianskym štvorvalcovým motorom Fiat o sile 50 koní. Ďalšie mierne úpravy sa dotkli korby a veže tanku. Tank prešiel začiatkom 30. rokov modernizáciou. Dostal nový výkonnejší motor o sile 63 koní, prepracované bolo uloženie motora v korbe, upravené bolo odpruženie. Výzbroj bola vylepšená na základe skúseností s bojov v Lýbii kanónom kalibru 37mm s dlhou hlavňou (40 násobok ráže). Uvedená úprava dostala označenie Fiat 3000 carro d'assalto Mod. 30. Na začiatku 2. svetovej vojny došlo k veľkému preznačeniu pričom model 21 sa premenoval na L.5/21 a model 30 na L.5/30.


Bojové nasadenie
Fiat 3000 sa zúčastnil viacerých bojových konfliktov. Prvý krát sa objavil vo februári 1926 v Lýbii v bojoch proti Senusiom. V 30. rokoch si zabojoval aj v Etiópii. Na začiatku 2. svetovej vojny boli tieto tanky (vtedy pod označením L5) v stave dvoch obrnených divízií 131. Centauro a 133. Littorio. Centauro sa zapojilo do bojov v Albánsku a neskôr v Grécku. Tanky sa moc nepredviedli a vyše polovica musela byť odpísaná. Ukázalo sa že motor má sklon vyhorieť a pancierovanie tankov je úplne nedostatočné nakoľko tanky často prestrelila aj paľba z ťažkých guľometov protivníka (grécka armáda). V čase formovania novej divízie Ariete boli tieto tanky využité ako výcvikové. Ale vzhľadom na nedostatok nových stredných tankov boli zase vrátené divízii Litturio. Na jeseň 1941 bola aj Litturio konečne prezbrojená strednými tankami M13/40 a L5 zostali iba na výcvikové účely. Lenže v čase vylodenia spojencov na Sicílii sa tu náchadzali dve skupiny týchto tankov. A tak si tento akoby veterán 1. svetovej vojny (v podstate to bol stále Renault FT-17) zabojoval aj proti američanom. Taliani časť týchto vozidiel zakopali a využili ako pevnôstky. Ostatné boli využité ako mobilné prostriedky, lenže ich bojové hodnota bolo len minimálna a tak bola väčšina zničená američanmi.



Základné údaje:
Počet vyrobených kusov: 100ks (mod. 21) 48ks (mod. 30)
Dĺžka: 4.29 m
Šírka: 1.65 m
Výška: 2.20 m
Váha: 5500kg
Posádka: 2 muži
Pancierovanie: 6-16mm
Výzbroj:
2 guľomety kalibru 6.5 mm (mod. 21)
1 kanón kalibru 37mm L40 (mod. 30)
Motor:
Fiat o výkone 50 koní (mod. 21)
Fiat o výkone 63 koní (mod. 30)
Dojazd: 100 km
Max. rýchlosť na ceste: 21 km/h


zdroj:
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
http://www.avalanchepress.com/IronCoffin.php

L5/21 - Model 30 pohľad spredu

Model 30 pohľad spredu
L5/21 - Model 30

Model 30
L5/21 - Model 21 pohľad spredu

Model 21 pohľad spredu
L5/21 - Model 21

Model 21
URL : https://www.valka.cz/L5-21-t63534#226641 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více