L-410AF HA-YFA

Základní data:

Typ:
Type:
L-410AF
Výrobce:
Producer:
Let Kunovice
Datum výroby:
Date of Production:
1974
Výrobní číslo:
Construction Number:
740303
Označení stroje:
Serial Number:
HA-YFA
Provozovatel:
User:
Air Service Hungary Maďarsko
Pohonná jednotka:
Engine:
DD.MM.1974-06.08.1977 Walter M-601A / X
DD.MM.1974-06.08.1977 Walter M-601A / X
Speciální vybavení:
Special Equipment:
fotografické vybavení, jediný vyrobený exemplář, kvůli prosklené přední kabině letoun měl pevný příďový podvozek DD.MM.RRRR
Datum převzetí:
Commissioned:
1974
Datum vyřazení:
Decommissioned:
06.08.1977
Provozovatel:
User:
DD.MM.1974-06.08.1977 Air Service Hungary
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Imatrikulace:
Imatriculation:
DD.MM.1974-06.08.1977 HA-YFA
Poznámka:
Note:
Stroj byl zničen při nehodě, když havaroval v prostoru jezera Balaton, ze čtyřčlené posádky zahynul 1 člověk. Zalétán s poznávací značkou OK-146. Airplane was deystroy when struck Balaton. On board was 4 person, 1 was killed.
Zdroje:
Sources:
aviation-safety.net
https://fentrol.blog.hu/2016/04/21/ha-yfa


Marking:

Horní plochy: Bílá
Spodní plochy: Žlutá

Speciální označení na trupu:
Speciální označení na horní straně křídla: -
Speciální označení na spodní straně křídla: -
Výroční a příležitostné zbarvení: -
Zbarvení motorových gondol: Žlutá a černá

L-410AF HA-YFA - Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/200_ha-yfa_21.jpg

Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/200_ha-yfa-1.jpg

Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/320_ha-yfa_let.jpg

Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/317_lanczi_istvan.jpg

Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Zdroj:
https://www.facebook.com/leteckemuzeumvkunovicich/photos/pcb.3818474498234331/3818432361571878/

Zdroj:
www.facebook.com

L-410AF HA-YFA - Foto: Vladimír Janík; via: https://www.facebook.com/leteckemuzeumvkunovicich/photos/pcb.3822714364477011/3822689284479519/

Foto: Vladimír Janík; via: www.facebook.com
L-410AF HA-YFA - Foto: Vladimír Janík; via: https://www.facebook.com/leteckemuzeumvkunovicich/photos/pcb.3822714364477011/3822689271146187

Foto: Vladimír Janík; via: www.facebook.com
L-410AF HA-YFA - Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/040_ok-146_02.jpg

Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/010_ok-146_15.jpg

Zdroj:
m.blog.hu

URL : https://www.valka.cz/L-410AF-HA-YFA-t239737#662947 Verze : 4
Letecká katastrofa


Dne 6. srpna 1977 letoun letěl na další fotografickou misi. Plánovaný start byl odložen asi o 30 minut z důvodu nevyhovujícího počasí nad cílovým prostorem. Následně mohlo dojít další přípravou k dalšímu spoždění. Nakonec stroj odstartoval s posádkou József Horváth (1930), pilot Letecké služby Ministerstva zemědělství a výživy (MÉM), Kálmán Horváth (1940), radista MÉM RSz. Povolání kartografa zastupují dva specialisté Kartografického ústavu maďarské lidové armády, a to podplukovník István Lánczi (1927), vedoucí oddělení leteckého snímkování a seržant Tibor Németh (1945). Letová posádka byla stejná jako předchozí den, kromě fototechnika. Část úkolu byl plněn ve výšce 5000 m. Nicméně podmínky nebyly vhodné, letoun sklesal do 3000 m a pokračoval do dalšího pracovního prostoru, nicméně ani zde nebyly vhodné podmínky a tak letoun zamířil zpátky. Následuje sestup do 300 m. Následně v prostoru Balatonu dojde ke kontaktu předního pevného příďového podvozku s vodní hladinou. Jak bylo zjištěno, letoun měl sice tři výškoměry, všechny však barometrické, rádiovýškoměr chyběl. Rovněž podmínky (mlha či "pára") nad Balatonem nejspíše mohla zkreslit představu o reálné výšce letounu. V neposlední řadě se všichni přeživší shodli na tom, že let v nízké výšce nezaregistroval ani v přídi se nacházející a jediný zahynuvší István Lánczi. V okamžiku kontaktu příďového kola o vodní hladinu, zřejmě pilot chtěl přitáhnout a stoupat, nicméně to již nešlo, stroj se výrazně spomalil, a přes příď která byla značně destruována se obrátil na záda. Zatímco prosklená příď se oddělila a vzala s sebou i nešťastného Láncziho, tak zbylí tři členové posádky se dostali byť s různě vážnými zraněními ven, k tomu nejspíše napomohlo i to, že nikdo z nich nebyl připoután. Jako hlavní příčina nehody se jeví let v nízké výšce při užití barometrických výškoměrů. V jiném případě byl zjištěn let stejného letonu se stejným pilotem ve výšce cca 20-25 m přičemž výškoměr měl údajně ukazovat asi 200 m.

Zdroj:
https://fentrol.blog.hu/2016/04/21/ha-yfa
aviation-safety.net

L-410AF HA-YFA - Plán pole trosek z vyšetřovacího spisu
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/900_helyszinrajz.jpg

Plán pole trosek z vyšetřovacího spisu
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Vyzvedávání havarovaného letounu
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/910_ha-yfa_1.jpg

Vyzvedávání havarovaného letounu
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Vyzvedávání havarovaného letounu v poloze na zádech, tak jak skončil v Balatonu
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/920_ha-yfa_2.jpg

Vyzvedávání havarovaného letounu v poloze na zádech, tak jak skončil v Balatonu
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Patrná destrukce přídě letounu, oproti tomu prakticky nepoškozená křídla, motorové gondoly a vrtule
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/930_ha-yfa_3.jpg

Patrná destrukce přídě letounu, oproti tomu prakticky nepoškozená křídla, motorové gondoly a vrtule
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Poškození letounu z boku - krom přídě je značně patrné poničení ocasních ploch
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/940_ha-yfa_4.jpg

Poškození letounu z boku - krom přídě je značně patrné poničení ocasních ploch
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Vyproštěný havarovaný letoun
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/947_19.jpg

Vyproštěný havarovaný letoun
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Vyproštěný letoun
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/945_18.jpg

Vyproštěný letoun
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Detail destruované přídě, patrné je příďový pevný podvozek
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/949_20.jpg

Detail destruované přídě, patrné je příďový pevný podvozek
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Zničené dveře letounu
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/970_ha-yfa_5.jpg

Zničené dveře letounu
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Destruovaný kokpit - detail palubní desky
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/990_ha-yfa_8.jpg

Destruovaný kokpit - detail palubní desky
Zdroj:
m.blog.hu

L-410AF HA-YFA - Destrukce pilotního prostoru, palubní deska spínačů
Zdroj:
https://m.blog.hu/fe/fentrol/image/HAYFA/990_ha-yfa_9.jpg

Destrukce pilotního prostoru, palubní deska spínačů
Zdroj:
m.blog.hu

URL : https://www.valka.cz/L-410AF-HA-YFA-t239737#663860 Verze : 4
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více