Název: Name | Kurýrní četa 10 | |
Originální název: Original Name: | Pluton Łącznikowy Nr 10 | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 25.08.1939 | |
Předchůdce: Predecessor: | - | |
Datum zániku: Disbanded: | 06.09.1939 | |
Nástupce: Successor: | - | |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | 25.08.1939-06.09.1939 Letectvo armády "Lodž" [1939-1939] | |
Dislokace: Deployed: | 25.08.1939-02.09.1939 Lida 02.09.1939-06.09.1939 V poli na středoevropském válčišti | |
Velitel: Commander: | 31.08.1939-06.09.1939 Arct, Bohdan (podporucznik pilot v záloze) | |
Výzbroj: Armament: | 01.09.1939: 3x RWD-8 | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Pawlak, Jerzy: Polskie eskadry w wojnie obronnej wrzesień 1939, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2. rozšířené vydání, Warszawa 1991 |
URL : https://www.valka.cz/Kuryrni-ceta-10-1939-1939-t66955#413882Verze : 0
stary
MOD
Pluton Łącznikowy Nr 10 – Kurýrní četa 10
Byla zmobilizována ve dnech 25. – 31.8.1939 na letišti Lida ze záloh Leteckého pluku 5.
Byla zařazena do sestavy Letectva armády „Łódź″.
01.09.1939 byly kolem 14. hodiny při náletu Do 17Z od II./KG 2 na letiště Lida zničeny všechny tři stroje čety. Odpoledne četa obdržela tři nové RWD-8 na letišti Czechowce.
02.09.1939 četa přelétala na letiště Lublinek v operačním prostoru Armáda „Lodž“. Z důvodu nedostatku PHM však přistála na letišti Małkinia, kde PHM obdržela ze zásob 151. stíhací letky.
03.09.1939 v 5 hodin ráno vystartovala k dalšímu letu a s mezipřistáním na varšavském letišti Okęcie dorazila se ztrátou stroje desátníka Dukalského do Lublinku.
04.09.1939 proveden kurýrní let do Varšavy. K četě se vrátil sestřelený desátník Dukalski.
05.09.1939 dorazil do Lublinku pozemní sled čety, který byl nasměrován velitelem armádního letectva na letiště Marynin ke 55. samostatné bombardovací letce (lehké)
06.09.1939 z důvodu blízkosti německých vojsk (1-2 km od letiště Lublinek) vystartovaly dva stroje směrem na Varšavu. Z důvodu ztráty všech letadel četa zanikla a pozemní sled byl zařazen do 55. samostatné bombardovací letky (lehké).
Velitel čety – podporučík v záloze pilot Bohdan Arct (pozdější velitel polské 316. stíhací sperutě RAF a známý spisovatel).
Piloti:
kapral pilot Henryk Dukalski
kapral pilot Alfons Knapik
Pozemní sled:
40 vojínů, šéfmechanik, 1 nákladní automobil, 1 osobní automobil
Výzbroj k 1. září:
3 stroje RWD-8.
Ztráty:
01.09.1939 byly při náletu na letiště Lida zničeny všechny tři RWD-8 čety.
03.09.1939 – RWD-8 s pilotem kpr. Dukalskim a neznámým mechanikem sestřelen nad obcí Koluszki polskou PVO. Mechanik zraněn – umístěn v nemocnici, pilot se vrátil k jednotce.
06.09.1939 – RWD-8 s pilotem kpr. Knapikem – nezvěstný. (V létech 1940-1945 v Anglii).
06.09.1939- RWD-8 velitele čety byl sestřelen vlastními jednotkami u města Skierniewice.
Známá použitá letiště:
Lida (25.08. – 02.09.1939)
Małkinia (02.09 - 03.09.1939)
Lublinek (03.09. – 06.09.1939)
Marianów (6.9.) – pozemní sle
Literatura:
Emmerling, Marius: Luftwaffe nad Polską Cz. II Kampfflieger, Armagedon, Gdynia 2005
Pawlak, Jerzy: Polskie eskadry w wojnie obronnej wrzesień 1939, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2. rozšířené vydání, Warszawa 1991
Pawlak, Jerzy: Samotne załogi, Bellona, Warszawa 1992
Byla zmobilizována ve dnech 25. – 31.8.1939 na letišti Lida ze záloh Leteckého pluku 5.
Byla zařazena do sestavy Letectva armády „Łódź″.
01.09.1939 byly kolem 14. hodiny při náletu Do 17Z od II./KG 2 na letiště Lida zničeny všechny tři stroje čety. Odpoledne četa obdržela tři nové RWD-8 na letišti Czechowce.
02.09.1939 četa přelétala na letiště Lublinek v operačním prostoru Armáda „Lodž“. Z důvodu nedostatku PHM však přistála na letišti Małkinia, kde PHM obdržela ze zásob 151. stíhací letky.
03.09.1939 v 5 hodin ráno vystartovala k dalšímu letu a s mezipřistáním na varšavském letišti Okęcie dorazila se ztrátou stroje desátníka Dukalského do Lublinku.
04.09.1939 proveden kurýrní let do Varšavy. K četě se vrátil sestřelený desátník Dukalski.
05.09.1939 dorazil do Lublinku pozemní sled čety, který byl nasměrován velitelem armádního letectva na letiště Marynin ke 55. samostatné bombardovací letce (lehké)
06.09.1939 z důvodu blízkosti německých vojsk (1-2 km od letiště Lublinek) vystartovaly dva stroje směrem na Varšavu. Z důvodu ztráty všech letadel četa zanikla a pozemní sled byl zařazen do 55. samostatné bombardovací letky (lehké).
Velitel čety – podporučík v záloze pilot Bohdan Arct (pozdější velitel polské 316. stíhací sperutě RAF a známý spisovatel).
Piloti:
kapral pilot Henryk Dukalski
kapral pilot Alfons Knapik
Pozemní sled:
40 vojínů, šéfmechanik, 1 nákladní automobil, 1 osobní automobil
Výzbroj k 1. září:
3 stroje RWD-8.
Ztráty:
01.09.1939 byly při náletu na letiště Lida zničeny všechny tři RWD-8 čety.
03.09.1939 – RWD-8 s pilotem kpr. Dukalskim a neznámým mechanikem sestřelen nad obcí Koluszki polskou PVO. Mechanik zraněn – umístěn v nemocnici, pilot se vrátil k jednotce.
06.09.1939 – RWD-8 s pilotem kpr. Knapikem – nezvěstný. (V létech 1940-1945 v Anglii).
06.09.1939- RWD-8 velitele čety byl sestřelen vlastními jednotkami u města Skierniewice.
Známá použitá letiště:
Lida (25.08. – 02.09.1939)
Małkinia (02.09 - 03.09.1939)
Lublinek (03.09. – 06.09.1939)
Marianów (6.9.) – pozemní sle
Literatura:
Emmerling, Marius: Luftwaffe nad Polską Cz. II Kampfflieger, Armagedon, Gdynia 2005
Pawlak, Jerzy: Polskie eskadry w wojnie obronnej wrzesień 1939, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2. rozšířené vydání, Warszawa 1991
Pawlak, Jerzy: Samotne załogi, Bellona, Warszawa 1992
URL : https://www.valka.cz/Kuryrni-ceta-10-1939-1939-t66955#236791Verze : 0
stary
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.