Kurýrní četa 10 [1939-1939]

Pluton Łącznikowy Nr 10

     
Název:
Name
Kurýrní četa 10 Liaison Platoon No. 10
Originální název:
Original Name:
Pluton Łącznikowy Nr 10
Datum vzniku:
Raised/Formed:
25.08.1939
Předchůdce:
Predecessor:
- -
Datum zániku:
Disbanded:
06.09.1939
Nástupce:
Successor:
- -
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
25.08.1939-06.09.1939 Letectvo armády "Lodž" [1939-1939] 25.08.1939-06.09.1939 Łódź Army Aviation [1939-1939]
Dislokace:
Deployed:
25.08.1939-02.09.1939 Lida
02.09.1939-06.09.1939 V poli na středoevropském válčišti
Velitel:
Commander:
31.08.1939-06.09.1939 Arct, Bohdan (podporucznik pilot v záloze)
Výzbroj:
Armament:
01.09.1939:
3x RWD-8
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Pawlak, Jerzy: Polskie eskadry w wojnie obronnej wrzesień 1939, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2. rozšířené vydání, Warszawa 1991
URL : https://www.valka.cz/Kuryrni-ceta-10-1939-1939-t66955#413882 Verze : 0
Pluton Łącznikowy Nr 10 – Kurýrní četa 10


Byla zmobilizována ve dnech 25. – 31.8.1939 na letišti Lida ze záloh Leteckého pluku 5.
Byla zařazena do sestavy Letectva armády „Łódź″.
01.09.1939 byly kolem 14. hodiny při náletu Do 17Z od II./KG 2 na letiště Lida zničeny všechny tři stroje čety. Odpoledne četa obdržela tři nové RWD-8 na letišti Czechowce.
02.09.1939 četa přelétala na letiště Lublinek v operačním prostoru Armáda „Lodž“. Z důvodu nedostatku PHM však přistála na letišti Małkinia, kde PHM obdržela ze zásob 151. stíhací letky.
03.09.1939 v 5 hodin ráno vystartovala k dalšímu letu a s mezipřistáním na varšavském letišti Okęcie dorazila se ztrátou stroje desátníka Dukalského do Lublinku.
04.09.1939 proveden kurýrní let do Varšavy. K četě se vrátil sestřelený desátník Dukalski.
05.09.1939 dorazil do Lublinku pozemní sled čety, který byl nasměrován velitelem armádního letectva na letiště Marynin ke 55. samostatné bombardovací letce (lehké)
06.09.1939 z důvodu blízkosti německých vojsk (1-2 km od letiště Lublinek) vystartovaly dva stroje směrem na Varšavu. Z důvodu ztráty všech letadel četa zanikla a pozemní sled byl zařazen do 55. samostatné bombardovací letky (lehké).


Velitel čety – podporučík v záloze pilot Bohdan Arct (pozdější velitel polské 316. stíhací sperutě RAF a známý spisovatel).


Piloti:
kapral pilot Henryk Dukalski
kapral pilot Alfons Knapik


Pozemní sled:
40 vojínů, šéfmechanik, 1 nákladní automobil, 1 osobní automobil


Výzbroj k 1. září:
3 stroje RWD-8.


Ztráty:
01.09.1939 byly při náletu na letiště Lida zničeny všechny tři RWD-8 čety.
03.09.1939 – RWD-8 s pilotem kpr. Dukalskim a neznámým mechanikem sestřelen nad obcí Koluszki polskou PVO. Mechanik zraněn – umístěn v nemocnici, pilot se vrátil k jednotce.
06.09.1939 – RWD-8 s pilotem kpr. Knapikem – nezvěstný. (V létech 1940-1945 v Anglii).
06.09.1939- RWD-8 velitele čety byl sestřelen vlastními jednotkami u města Skierniewice.


Známá použitá letiště:
Lida (25.08. – 02.09.1939)
Małkinia (02.09 - 03.09.1939)
Lublinek (03.09. – 06.09.1939)
Marianów (6.9.) – pozemní sle


Literatura:
Emmerling, Marius: Luftwaffe nad Polską Cz. II Kampfflieger, Armagedon, Gdynia 2005
Pawlak, Jerzy: Polskie eskadry w wojnie obronnej wrzesień 1939, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, 2. rozšířené vydání, Warszawa 1991
Pawlak, Jerzy: Samotne załogi, Bellona, Warszawa 1992
URL : https://www.valka.cz/Kuryrni-ceta-10-1939-1939-t66955#236791 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více