Kawasaki Typ 88

Kawasaki Type 88 - přehled verzí
Kawasaki Type 88 - přehled verzí
八八式侦察机/轻爆击机

KDA-2
takto označené byly první prototypy z roku 1927, které se účastnily armádní soutěže.

Kawasaki Type 88-I
„Armádní průzkumný letoun typ 88-I model 1“ - vyráběn od roku 1928, brzy byl ve výrobě nahrazen modernější verzí

Kawasaki Type 88-II
„Armádní průzkumný letoun typ 88-II model 2“
tato verze byla aerodynamicky dokonalejší, dosáhla vyšších výkonů a v Japonsku létala do konce války

Kawasaki Type 88
„Armádní bombardovací letoun typ 88“
úspěšná úprava průzkumné verze na lehký bombardér, vyrobeno celkem 407 letadel

Kawasaki KDC-2
2 letouny byly upraveny pro civilní použití, uživatel koncern Asahi Shimbun, propagační a kurýrní lety.

Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, p.147, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
archiv autora

Kawasaki Typ 88 -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Typ-88-t81627#299343 Verze : 1
Historie:
Na jaře roku 1926 se Rikugun Koku Hombu (generální štáb japonské armády) obrátil na továrny Kawasaki, Mitsubishi, Ishikawajima a o něco později také na společnost Nakajima s žádostí, aby předložily své projekty průzkumného letounu, který měl nahradit zastarávající letouny Kawasaki Otsu (což byl licenčně vyráběný Salmson 2A2).


Mohli bychom říci, že požadavky na nový letoun nebyly nijak vysoké, byly přiměřené tehdejší době, ale šlo spíše o to aby se jednalo o konstrukci ryze japonskou. Maximální rychlost měla být nejméně 200 km/h, dolet neměl být menší než 1 000 km, letoun měl nést velkou kameru, radiostanici a výzbroj měla být složená z jednoho pevného a druhého pohyblivého kulometu.
Konstrukční tým Kawasaki vedl německý konstruktér Dr. Richard Vogt a na projektu KDA-2 spolupracoval s inženýrem Hisaši Todžóem. Práce na projektu byly zahájeny v dubnu 1926, stavba prototypu probíhala v továrně v Kobe.


První prototyp byl dokončen v únoru 1927, byl to první dvouplošník celokovové konstrukce, pohon obstaral osvědčený a také dosti výkonný německý dvanáctiválec BMW VI. Již první provedené letové zkoušky ukázaly, že stanovené armádní požadavky prototyp splnil a překročil, jen maximální rychlost byla překročena o 40 km/h. Druhý a třetí prototyp byly v červenci téhož roku předány k armádním zkouškám do letecké školy v Torozawě. Oba prototypy byly přibližně o 250 kg těžší než první prototyp, ale i tak získaly vítězství pro společnost Kawasaki. 11. února byly prohlášeny za vítěze soutěže a zároveň bylo přiděleno typové označení „Armádní průzkumný letoun typ 88 model 1“. Na vyrobených prototypech bylo testováno nejrůznější vybavení a úpravy, z nichž nejzajímavější byla úprava na hydroplán, použití trojlisté vrtule (poprvé v armádním letectvu) a také použití autopilota, do sériové výroby se tyto změny nedostaly, ale vedly například k odstranění velkého čelního chladiče u následujícího modelu 2, ten byl aerodynamičtější a pod přídí nesl chladič Lamblin, vrtule měla vrtulový kužel, další úpravy se týkaly zavedením křidélek na spodní křídlo a zvětšení svislé ocasní plochy.


Letouny Typu 88 splnily bezezbytku svůj úkol, zcela nahradily zastaralé stroje Kawasaki Otsu 1, armádní letectvo tyto víceúčelové letouny používalo v prvoliniové službě až do roku 1940, ale to již byly zastaralé a byly převáděny k výcvikovým jednotkám. Bojově byly nasazeny ve všech čínsko-japonských konfliktech.


Ještě se musím zmínit o jedné verzi původního KDA-2, tento letoun se poměrně dobře vypořádal s plněním úkolů v kategorii lehlého bombardéru. Japonské armádní letectvo potřebovalo rychle rozšířit stavy svých bombardovacích jednotek tak, aby mohly účinně zasáhnout pro čínské armádě. Koncem dvacátých let byly ve výzbroji lehké bombardéry Mitsubishi Type 87, těch ale bylo zoufale málo a tak došlo na úpravu průzkumných a víceúčelových letadel Kawasaki typ 88-II, úprava byla rychlá se zdařila a lehký bombardér typ 88 byl vyráběn od roku 1929 až do prosince 1933 a za tuto dobu bylo vyrobeno 407 lehkých bombardérů. Ty byla po dobu pěti až šesti let armádním letectvem úspěšně používány, kritizována u nich byla pouze malá rychlost. V této službě jej od roku 1934 zvolna nahrazoval Kawasaki Ki-3.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1-55750-563-2
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945. Vol.4. Kawasaki Aircraft, Shuppan-kyodo, rok 1960
www.csd.uwo.ca
pub131.ezboard.com
ja.wikipedia.org
il2.sloboda.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Typ-88-t81627#299346 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více