Název: Name: | Kawasaki Ki 61-II KAIa | |
Originální název: Original Name: | キ61-II改 三式战斗机 二型改“飞燕″ | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-19.01.1945 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kakamigahara / | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1944-19.01.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 8 prototypů Ki-61-II 129 dokončeno Ki-61-II Kai + 275 draků | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2855 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3780 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3825 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12,000 m | |
Délka: Length: | 9,1565 m | |
Výška: Height: | 3,700 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 20,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 189,00 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Kawasaki Ha-140 (Ha-60-22) kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 103 kW (1 500 k) a 919 kW (1 250 k) v h= 5 700 m. Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 100 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 340 + 160 + 95 l a 2x 200 l v přídavných nádržích pod křídly. | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 610 km/h v 6000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 450 km/h v 5000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,92 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,0 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11000 m | |
Dolet: Range: | 1100 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1600 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Ho-5 ráže 20,0 mm nad motorem (po 120 nábojích) a 2x pevný kulomet Ho-103 ráže 12,7 mm v křídlech (po 200 nábojích) Pumový náklad: do 500 kg (2x 100 - 250 kg) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 三式战斗机 二型改“飞燕″ - Armádní stíhací letoun typ 3 model 2KAI "Hien" 飛燕 - Hien - Vlaštovka Spojenecké kódové jméno: Tony Prototypy Ki-61-II byly zkoušeny s větším křídlem (plocha 22 m2), to se neosvědčilo a tak se sériové letouny vrátily k upraveným drakům Ki-61-I KAId, viditelné úpravy jsou v zasklení kabiny. - 275 vyrobených draků bylo využito k výrobě stíhacího letounu typ 5 nebo také Ki-100-Ia | |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X William Green, War Plane sof the Second World War – Fighters, Vol. Three, London Macdonald, sedmé vydání z roku 1973, ISBN: 0-356-01447-9 Famous Airplanes Of The World, Army Type 3 Sighter "Hein", No. 17 1989, 7, BunrinDo Co., Ltd., ISBN4-89319-014-8. R. Bueschel a M. Kawasaki, Ki.61/Ki.100 Hien in Japanese Army Air Force Service, Aircam Aviation Series No.21. Canterbury, UK, Osprey Publications Ltd, rok 1971, ISBN 0-85045-026-8. Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko, Olomouc, Votobia, 1996, str. 88, ISBN 80-7198-091-9 Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 1.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 1999, ISBN 80-7238-041-9 René J. Francillon Ph.D., Profile Publications, The Kawasaki Ki-61 Hien, No.118, 1969, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, UK, No ISBN. Tadeusz Januszewski a Adam Jarski, Kawasaki Ki-61 Hien, Monografie Lotnicze 5, Gdańsk, AJ-Press Polsko, rok 1992, ISSN 0867-7867 L+K č. 19/1973, Monografie Kawasaki Ki-61 Hein, Václav Němeček www.xs4all.nl http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki61.html www.j-aircraft.com www.aviastar.org www.airpages.ru archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#100116Verze : 0
Vláďa
MOD
Kawasaki Ki-61-II KAIa
飛燕 / Hien / Tony
三式戦闘機, / Sanshiki sentóki / Armádní stíhací letoun typ 3 model 2 KAI A
Historie typu:
V srpnu roku 1943 byl dokončen první prototyp Ki-61-II, ale zůstal bez motoru1, na nový motor Kawasaki
Ha-140 musel tento prototyp počkat až téměř do konce roku. Tento motor vycházel z motoru Ha-40, byl zvýšen stupeň komprese a přidáno zařízení pro vstřik vody a methanolu do válců. Jestliže byly vyhrady k motoru Ha-40 co do spolehlivosti, byl tento motor ještě mnohem poruchovější. Motor byl delší a měl i vyšší hmotnost.
Vzhledově jsou markantní tyto odlišnosti oproti Ki-61-I: delší přídí trupu (celková délka byla nyní 9,16 m), delší sací hrdlo motoru, a upravou krytu pilotního prostoru zejména zadní části. První prototypy byly zkoušeny s křídlem o větší ploše, ale to působilo potíže a tak bylo použito křídlo původní a označení je nyní Ki-61-II KAIa, existovaly dvě varianty již zmíněná Ki-61-II KAIa se dvěma kanony Ho-5 ráže 20 mm nad motorem a dvěma kulomety Ho-103 ráže 12,7 mm a Ki-61-II KAIb se čtyřmi kanony Ho-5 ( a samozřejmě i tady existují prameny, které čtyřkanonovou verzi odmítají).
Tento typ nikdy nenahradil Ki-61-I, zejména nedostatek spolehlivých motorů Ha-140 dal vzniknout typu Ki 100-Ia. Pokud ale motor pracoval, byl tento letoun zdatným soupeřem všem spojeneckým letadlům a to včetně B-29. Po bombardování motorářské továrny ustaly dodávky motorů Ha-40 a Ha-140 zcela. Operačně byl nasazen u 56.Sentai
Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green, Famous fighters of the Second World War, DoubleDay, druhé vydání, rok 1975, ISBN-13: 978-0385123952
William Green a Gordon Swanborough, Japanese Army Fighters, Part 2, Arco Publishing, 1.vydání, rok 1978, ISBN-10: 0668044276
R. Bueschel a M. Kawasaki, Ki.61/Ki.100 Hien in Japanese Army Air Force Service, Aircam Aviation Series No.21. Canterbury, UK, Osprey Publications Ltd, rok 1971, ISBN 0-85045-026-8.
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 1.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 1999, ISBN 80-7238-041-9
Rene J. Francillion, Kawasaki Ki-61 Hien, Aircraft profile No.118, rok 1969.
Tadeusz Januszewski a Adam Jarski, Kawasaki Ki-61 Hien, Monografie Lotnicze 5, Gdańsk, AJ-Press Polsko, rok 1992, ISSN 0867-7867
L+K č. 19/1973, Monografie Kawasaki Ki-61 Hein, Václav Němeček
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki61.html
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=261
www.aviastar.org
www.airpages.ru
archiv autora
.
飛燕 / Hien / Tony
三式戦闘機, / Sanshiki sentóki / Armádní stíhací letoun typ 3 model 2 KAI A
Historie typu:
V srpnu roku 1943 byl dokončen první prototyp Ki-61-II, ale zůstal bez motoru1, na nový motor Kawasaki
Ha-140 musel tento prototyp počkat až téměř do konce roku. Tento motor vycházel z motoru Ha-40, byl zvýšen stupeň komprese a přidáno zařízení pro vstřik vody a methanolu do válců. Jestliže byly vyhrady k motoru Ha-40 co do spolehlivosti, byl tento motor ještě mnohem poruchovější. Motor byl delší a měl i vyšší hmotnost.
Vzhledově jsou markantní tyto odlišnosti oproti Ki-61-I: delší přídí trupu (celková délka byla nyní 9,16 m), delší sací hrdlo motoru, a upravou krytu pilotního prostoru zejména zadní části. První prototypy byly zkoušeny s křídlem o větší ploše, ale to působilo potíže a tak bylo použito křídlo původní a označení je nyní Ki-61-II KAIa, existovaly dvě varianty již zmíněná Ki-61-II KAIa se dvěma kanony Ho-5 ráže 20 mm nad motorem a dvěma kulomety Ho-103 ráže 12,7 mm a Ki-61-II KAIb se čtyřmi kanony Ho-5 ( a samozřejmě i tady existují prameny, které čtyřkanonovou verzi odmítají).
Tento typ nikdy nenahradil Ki-61-I, zejména nedostatek spolehlivých motorů Ha-140 dal vzniknout typu Ki 100-Ia. Pokud ale motor pracoval, byl tento letoun zdatným soupeřem všem spojeneckým letadlům a to včetně B-29. Po bombardování motorářské továrny ustaly dodávky motorů Ha-40 a Ha-140 zcela. Operačně byl nasazen u 56.Sentai
Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green, Famous fighters of the Second World War, DoubleDay, druhé vydání, rok 1975, ISBN-13: 978-0385123952
William Green a Gordon Swanborough, Japanese Army Fighters, Part 2, Arco Publishing, 1.vydání, rok 1978, ISBN-10: 0668044276
R. Bueschel a M. Kawasaki, Ki.61/Ki.100 Hien in Japanese Army Air Force Service, Aircam Aviation Series No.21. Canterbury, UK, Osprey Publications Ltd, rok 1971, ISBN 0-85045-026-8.
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 1.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 1999, ISBN 80-7238-041-9
Rene J. Francillion, Kawasaki Ki-61 Hien, Aircraft profile No.118, rok 1969.
Tadeusz Januszewski a Adam Jarski, Kawasaki Ki-61 Hien, Monografie Lotnicze 5, Gdańsk, AJ-Press Polsko, rok 1992, ISSN 0867-7867
L+K č. 19/1973, Monografie Kawasaki Ki-61 Hein, Václav Němeček
www.xs4all.nl
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki61.html
http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=261
www.aviastar.org
www.airpages.ru
archiv autora
.
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#100138Verze : 1
Vláďa
MOD
Bokorys
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#100139Verze : 0
Vláďa
MOD
Ki-61-II
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#46134Verze : 0
A ještě jedna.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#46137Verze : 0
Barevné schéma Ki-61-II KAIa 56.Sentai - Osaka červenec 1945
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#100142Verze : 0
Vláďa
MOD
Ki 61-II 17. sentai
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-II-KAIa-Hien-Tony-t1274#122342Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.