Kawasaki Ki 108

Kawasaki Ki-108 / 川崎 キ108・试作高高度战斗机

     
Název:
Name:
Kawasaki Ki-108
Originální název:
Original Name:
キ108试作高高度战斗机
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.08.1944 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kakamigahara /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.08.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 (conversions from Ki-102b aircraft)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1944
Osádka:
Crew:
1 (Pilot in enclosed pressure cabin)
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5300 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7200 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
16,570 m
Délka:
Length:
11,710 m
Výška:
Height:
3,700 m
Plocha křídla:
Wing Area:
34,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
204,00 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Micubiši Ha-112-II Ru vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovémm výkonu 1 103 kW (1 500 k), 919 kW (1 250 k) při 2 500 ot/min v h= 8 200 m a 735 kW (1 000 k) při 2 500 ot./min v h= 10 000 m.
Vrtule trojlisté s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2 120 l + 2x 160 l v přídavných nádržích.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
580 km/h v 10000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
530 km/h v 6000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,1 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,0 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13500 m
Dolet:
Range:
1800 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Ho-203 ráže 37 mm s 35 náboji
2x pevný kanón Ho-5 ráže 20 mm (po 200 nábojích)
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Výškový stíhací letoun s přetlakovou kabinou.


Vývoj výškových stíhaček Ki-108 začal v dubnu 1943, kdy Rikugun Koku Hombu prosadilo svůj požadavek na jednomístný letoun, který by byl vybaven přetlakovou kabinou. Šéfkonstruktér Takeo Doi upravil podle těchto požadavků sedmý a osmý prototyp dvoumístného bitevního letounu Kawasaki Ki-102b.
Úprava se týkala instalace přetlakové kabiny, tedy spíše pouzdra, zde bylo využito zkušeností s experimentálním letounem Tachikawa SS-1. Kabina byla opatřena utěsněným vstupem a v horní části byla dvojitá okna, která vystupovala nad trup. V kabině byl tlak odpovídající výšce 3 000 m a bylo jej možno udržet až do výšky 10 000 m. Dále byla pozměněna sestava zbraní, kanón Ho-203 ráže 37 mm byl schopen zničit i velké čtyřmotorové Boeingy B-29 jediným zásahem, doplněn byl dvojicí výborných dvacetimilimetrových kanónů Ho-5. Dobré výškové vlastnosti měly letounu zaručit turbokompresory přeplňované motory Ha-112-II Ru. Tyto motory však nebyly příliš spolehlivé, protože trpěly častými poruchami turbokompresorů.
Oba prototypy byly dokončeny v červenci a v srpnu 1944 a neprodleně se zapojily do letových zkoušek, tyto zkoušky však nebyly kompletně ukončeny.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, 2001, ISBN-10: 1-84065-269-1
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 4, Kawasaki Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1960
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Famous Airplanes of the World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co-Ltd., Nakano Koku, Japan
L+K č.4/1975, Václav Němeček, Letadla 39-45, Kawasaki Ki-108 a Ki-108 KAI
https://www.airwar.ru/enc/fww2/ki108.html
www.aviastar.org
https://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=585
ww2drawings.jexiste.fr
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-108-t1267#255114Verze : 0
MOD
A ještě jedna ze zkoušek.


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-108-t1267#46048Verze : 0
Moc fotografické dokumentaca se o typu nedochovalo, proto tady něco z toho mála pro představu.




URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-108-t1267#46047Verze : 0
Trojpohledový náčrtek Kawasaki Ki-108
zdroj uveden výše


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-108-t1267#255117Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!