Main Menu
User Menu

Kamufláže bojové techniky ČSLA, ČSA po roce 1945

Diskuse
Máte někdo podklady (fotografie, předpisy a pod...), týkající se kamuflování obrněné techniky ČSLA a ČSA po roce 1945? Já jsem nikde nic přesvědčivého nenašel, kromě současných kamufláží AČR a zimních kamufláží ČSLA. Jinak vše v zeleném, maximálně s poli, naznačenými černou linkou. Mám ale několik indicií (čb. fotka T-55AM2, S-75 ve stejně vyhlížející kamufláži z nepravidelných polí ASI zelené/hnědé, oddělených známou černou linkou) , že existovaly i jiné, mnohem zajímavější.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#85344Verze : 0
Tak toto by mne taky zajímalo. K těm linkám - v Martine jsme je měli na T-55AM2 předmalované a měly se ty pole kamuflovat vodou omývatelnýma barvama. Ale víc nevím. Jo taky jsem ty čáry viděl na T-72? kterou zkoušeli na Podháji jako funglovku vyrobenou v ZŤS. Ten Závod Ťažkého Strojárstva sousedil s naším kasínem.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#105778Verze : 0
ty černé linky byly kolem roku 75 na skoro veškeré technice (i třeba na vejtřaskách padkách). U nás se používala buď zelená, hnědá a okrová nebo jen bílá s původní khaki (v zimě) šlo o nějakou hlinku a po příjezdu ze cvičení se to normálně smylo vodou. používalo se to spíš vyjímečně. Obvykle se jezdilo jen v khaki která se dost lišila útvar od útvaru.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#105783Verze : 0
Pokud se týče schémat rozmístění "linek" - jinak rozhraní jednotlivých polí maskovacích barev na vozidle, byla stanovena pro každý typ techniky. Nemýlím-li se, šlo o předpis ženijní, tedy s označením Žen-něco-něco... Abych neuvedl něco zavádějícího, schémata byla stanovena (pětipohledovými nebo alespoň třípohledovými plánky) pro každý druh techniky (osobní/terénní automobil, nákladní automobil, tank, OT kolové, pásové atd.) Z toho vyplývá, že například skříňová PV3S měla mít podle předpisu stejné schéma jako třeba PV3S s plachtou nebo Zil s trenažérem, zmobilizovaná valníková Liazka, ... a totéž lze vztáhnout i na T-54, T-55, T-72 atd., ...
Předpis navíc stanovoval poměry jednotlivých barev z hlediska plochy povrchu vozidla v % (a z toho vyplývá, že v podstatě počítal s tím, že jednotlivá vozidla budou kamuflována každé jinak) - vlastně by alespoň teoreticky mělo dojít k prohazování barev v polích u různých vozidel stejného typu.
Podle předpisu existovala schémata pro období "léto", "zima" a "jaro-podzim", ale nemohu vyloučit, že i to poslední bylo rozděleno...
Průběh linek se neměnil, jen barva výplně se přizpůsobovala ročnímu období a mám dojem, že "zelená pole" byla ve všech "kvartálových" schématech neměnná.
Pochybuji, že by tzv. "kontury" byly na techniku malovány již ve výrobních závodech nebo při periodických opravách techniky v nich. Ty "kontury" se malovaly po převzetí a přidělení vozidla u útvaru/jednotky.
Protože se maskování techniky předpokládalo až v okamžiku mobilizace, zpravidla v mobilizační dokumentaci velitele jednotky byla schémata pro jednotlivé typy techniky (třeba u velitele pzr to byla schémata na BVP/BPzV/BRM-1K, OT-65, UAZ, PV-3S a třeba i na motocykl. Barvy (jejich soupravy pro letní a zimní období) byly uloženy v NZ skladu jednotky jednou z aktivit po přijetí "záložek" bylo i maskování vozidel. Protože šlo o barvy práškové (ředitelné vodou), bylo zakázáno použít pro jejich aplikaci stříkací pistoli ze soupravy UOS-3 pro odmořování ("prášek" dokázal totálně vydrátkovat trysku) a natíralo se štětkami (ze souprav s barvami), ale třeba i koštětem nebo hadrem. Kromě rozlišení barev na letní a zimní byly taky soupravy "ostré" (údajně měnily radiolokační a termickou odrazivost vozidla - snad přísadami nebo velikostí "zrna" v barvě) a "výcvikové", kterými jsme maskovali na větší cvičení.
"Ostré" barvy měly omezenou dobu životnosti, resp. použitelnosti a pak měly být použity jako "výcvikové" - a to byl kámen úrazu - smýt je z mašin jenom saponátem a kartáčem byl vcelku problém, dost dobře to totiž drželo a tak se odstraňování maskovacích barev zpravidla zakončovalo ... kompletním přebarvením vozidla! Pak záleželo na tom, jak byla barva v sudu rozmíchána a případně naředěna - bitaxe může potvrdit mnoho různých výsledků "vybarvení" techniky u různých útvarů od skoro pískové přes olivově šedou nebo klasickou "khaki" až po brčálově zelenou s přechodem do lahvově zelené.
Pokud nedošlo k přebarvení, zbytky pigmentu zůstávaly na povrchu ve struktuře pancíře a mašina pak vypadala drně "jetá".


Když tohle všechno vezmete v úvahu, zkuste se do krve hádat s modelářem-kritikem, který bude tvrdit, že na tomhle tanku může být jen a jen tahle barva a že cokoliv jiného je hovadina....
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#105807Verze : 0
pretože som nedávno maskoval zloženie farieb mám stále v pamäti:


zima : biela , čierna
jar : biela , čierna , tmavo zelená , bledo zelená
leto: čierna , tmavo zelená , bledo zelená
jeseň : čierna , tmavo zelená , bledo zelená , hnedá
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#105809Verze : 0
MOD
Jen tak pro ujištění/prověření - nebyla tam taky okrová a žlutá?
Mám totiž dojem, že v sadě byly víc než čtyři pytlíky barev...
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#105810Verze : 0
V době kdy já "sloužil" se černá používala minimálně (u našeho útvaru vůbec) a barvy v létě byly jen tři poměrně ostře zelená, okrová a hnědá někdy se dala potkat technika kde byla hnědá nahrazena černou ale bylo to minimálně. V zimě se ponechávala místo jedné původní a druhá bila bílá. Vzhledem k tomu že část vozidel neměla proužky namalovány dělali si posádky fleky podle svého Smile jinak to aby bylo zajištěno různé rozložení bylo poměrně jednoduché Smile prostě se to nechalo na libovůli řidiče (ten byl za nátěr odpovědný a celkem to vycházelo. Odstranění bylo dost problém takže se auta nejdřív natřely naftou a pak teprve se za pár dní maskovalo (drželo to mizerně ale šlo to umýt) na tanky se bralo vysokotlaké čerpadlo ČV 25 tím to celkem šlo (u véesky to bralo i barvu a prohýbalo plech) V půlce 70´let to asi zrovna začínalo protože dřív se to moc neobjevovalo (to by mohlo vysvětlovat i to že jsme měli jiné barvy než později.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#105840Verze : 0
Za nás se už nijak nemaskovalo, nebo jsem se s tím aspoň nesetkal, protože jsem sloužil na přelomu r. 1988-1990 a to nebylo žádné veliké cvičení a po revoluci nikdo nevěděl čí je. Zažil jsem jen jednu velkou mobilizaci coby žák PŠ v Martine a to jsme se záložáky nikam nejeli, jenom jsme je rekrutovali v jedné dědině. Co se stalo s nima a jejich technikou to už nevím. Byla jim totiž zabavována i nákladní auta a pozemní technika jako např. káenko atp.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#105885Verze : 0
Vážení priatelia.
V rokoch 1974 - 1976, keď som bol ako vojak ZVS vodičonm OT 64 u VÚ 1735 Klatovy, boli sme tzv. "prvosledové jednotky". Konkrétne ja som bol v treťom prápore uvedeného pluku. Ako prápor sme boli odvelení na stálo do posádky Kdyně u Domažlic. V prípade nasadenia sme do 1 hodiny zaujímali bojové pozície cca. 1 až 2 km od štátnej hranice.
Napriek týmto skutočnostiam som počas celých dvoch rokov mojej služby nevidel že by nejaká technika bola kamuflovaná, dokonca ani počas rôznych cvičení a tých bolo dosť. Chodili sme do VVP Hůrka pri Železnej Rude, na Doupov, plávať sme chodili na Labe k Mělníku, atd. V roku 1975 sme boli na cvičení a BOS v Poľsku. OPAKUJEM! Nikdy sme nekamuflovali techniku!!! Dokonca ani Poliaci ju nemali kamuflovanú. Nemali sme ani žiadne predznačené čierne linky. Stále som sa stretával len s čistou KHAKI farbou, maximálne pri prechodoch, alebo pri uložení techniky nakonzervovanou zmesou nafty a oleja, ktorú sme striekali fixírkami, a pneumatiky sme natierali gumolakom.
Takže naozaj je mi ľúto, ale otázky a názory mnohých z Vás nemôžem jednoznačne potvrdiť, i keď nevyvraciam že v niektorých prípadoch môžu byť správne.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#108065Verze : 0
A vida, 11. motostřelecký z Klatov "od tanku" - to byl dobrý útvar, s bohatou tradicí.
OFF TOPIC - v kasárnách "u tanku" a v jejich okolí se točil film Co pak je to za vojáka...
A teď k tomu podstatnému: to co popisuje SKOT je vcelku logickým vysvětlením, proč právě oni u 3/11 msp neměli maskování techniky připravené - jednotky resp. útvary tzv. překrytu státní hranice prostě nedoplňovaly lidi, ani materiál (a nebo jen minimálně, protože byly na plných počtech), nedělaly to ani v místě stálé dislokace ani v ZPS (záložní prostor soustředění), ale "z chodu" přecházely/měly přejít do bojové činnosti v prostoru minimálně vzdáleném od místa stálé dislokace.
Pakliže si pamatuji dobře, tak ve 20' opouštěla poslední vozidla (třeba i na tažné tyči) park a "ten poslední burš měl předat klíče od parku prvnímu amíkovi, protože ti měli normu o minutu tvrdší"...
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#108071Verze : 0
Jako bývalý příslušník VÚ 1113 Janovice nad Úhlavou do roku 1985, si dovluji připojit pár svých poznámek. U VÚ 1113 jsem sloužil jako zbrojíř-pyrotechnik ve výzbrojních dílnách celé posádky. Při výjezdech na rozličná cvičení jsme sice zřídka, ale přesto techniku maskovali barvami z cvičné sady (ostré se po uplynutí expirace předávaly k jiným útvarům na spotřebování). Moje maličkost, v případě výjezdu vozidel velitel PAD PTŘS-1, už v té době postižená modelařinou se na maskování vozidel ROTky, pod kterou jsme organizačně spadali, projevovala rozmístěním polí a jejich barvami. v zimě jsme používali: podkladová khaki-bílá, měl li řidič příslušného vozidla chuť některá pole khaki nahradil černou. O to více práce měl po cvičení když to musel smýt.
zjara jsme jednou, alespoň co si pamatuju použili: khaki-světle zelená, a opět měl li některý řidič chuť některá pole khaki nahradil hnědou. Letní maskování pamatuji také pouze jedno a naše ROTka nesla barvy: khaki-hnědá. Žádný řidič už nepoužil okrovou i když jsem jim ji nabízel. Jo a maskování probíhalo někdy i následujícím způsobem dvě Véesky nacouvaly k oběma bokům třetí (aby vytvořily siluetu letadla) a poté bylo aplikováno britské schéma "A" či "B" pro jednomotorová letadla. Předkreslovalo se (zpočátku já) jednou z kamuflážních barev, černé linky jsme nikdy, alespoň za mého působení, na vozidlech neměli.
Tento zpusob maskování, pochopitelně už na samostatných autech, byl vysoce chválen přítomnými "vyššími důstojníky Varšavské smlouvy" a dáván za vzor, asi k velké radosti ostatních jednotek, proto jsme jej vzali za svůj. V případě maskování skutečně šlo o ženijní předpis, tedy s označením Žen-XY-Z, ale třípohleďáky či jiné malůvky za nás žádné nebyly, pouze stanovoval poměry jednotlivých barev v % plochy povrchu vozidla. Proto ta lidová vojenská tvořivost.
P.S. Naše vozidla posloužila jako pozadí pro mjr Soldána (pro ty kdo nepamatují redaktor redakce armády a brannosti ČST) při reportáži ze zimního cvičení před posledním "ŠTÍTEM". Hrdinsky po kolena ve sněhu stojící mjr (asi klečel bylo sotva 20 cm) pateticky popisoval vzorné plnění svěřených úkolů a za ním na okraji lesa stály naše PADky v té chvíli připojené k centrále tažené za "mou PAD-PTŘS-1" a topící tedy elektřinou poněkud dále z lesa trčela 6 m dlouhá anténa s bílou stuhou (můj řidič Dušan Burdej slováčisko jako poleno, ale bezva chlap to měl za pár a tohle bylo jeho poslední cvičení) ta byla zapůjčena od tankstů a upevněna na naší "Véesce". Proč to vím, když tou dobou video skoro nikdo neměl? Ležel jsem totiž v té PADce na molitanu, upevněném na ponku před sebou televizor "Šileris", který přesne padl do držáků už nevím jakého zkušebního přístroje. Dušan vedle mně, elektrická kamínka hřála, na vařiči také elektickém se vařil čaj a nejmladší z posádky Radek Hobza smažil topinku za topinkou, nejen pro nás a pro sebe, ale i pro návštěvy (do stupně pluku). Ty se však musely vyzout, protože velmi pečlivě vyčistil podlahu a do zádveří skříně nastlal chvojí.
Toto vše výše popsané se odehrálo do roku 1985, protože vojenskou kariéru jsem zakončil na "ŠTÍTU 85" po úrazu způsobeném imitační municí. Za toto cvičení jsem obdržel děkovný diplom poepsaný ještě samotným armádním generálem M.Dzůrem "Eště ho mám schovanej". A v hodnosti nrtm odešel do civilu pro neztotožnění s armádou koncem roku 1985.
PeS
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#111549Verze : 0
Tak, většina z Vás,vážení kolegové, vzpomíná, jak žádné kontury, které by snad někdo na techniku namaloval na vojně neviděla atd., atd...
Lowpass chtěl hned v prvním příspěvku nějaké fotografie - něco málo tady je (a přiznám se, musel jsem hledat na mnoha místech a hodně dlouho) - foceno u jarního nástupního termínu 89´, možná 90´ v průběhu přijímače - zaměstnání na téma "boj s tanky" (a protože u útvaru tanky nebyly a sousedi je měli hezky napulírované v parku, tak jsme vedli "boj proti vlastním BVP").
Částečně viditelný je i taktický znak útvaru - čtverec (respektive jeho obvod) s vepsaným obrysem padáku (kapka vzhůru nohama). Později jsme spolu s technikou "zdědili" čísla i znak od pzpr z Janovic nad Úhlavou (přeškrtnutý obdélník) - který odpovídal taktickému symbolu NATO (mapové značce) pro pz jednotky....
Jen tak pro zajímavost - tenkrát jsem byl ještě opravdu tak štíhlý, že jsem se nebál, lehnout si pod bevko na rovnou zem... kde ty doby jsou...
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#111752Verze : 0
Tak to vidíte na vlastní oči o čem jsem se tu rozepisoval, akorát my jsme to měli v roce 1988-89 na T-55 AM2 u VÚ 5109 Martin. Laughing
to Palič: moc pěkné fotky a taky lituju že v té době byly ještě barevné filmy tak moc drahé, že se ta krása musela fotit na černobílý film. Mám pár fotek, ale jsem líný je oskenovat a okolorovat.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#111856Verze : 0
teraz uz hadzu kamuflazne farby vodou zmyvatelne na BVP II. Zaklad Zelena Khaki + Hneda / Cierna


Skusim zohnat


v ZTS ke sa striekali T-55 ky aj rovno s pieskovou kamuflazou, ked sa este vyvazalo do Lybie atd.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#112537Verze : 0
Když jsem si přebíral vůz (BRDM2-rch) ,v jedné schránce v kabině byla malá brožůra a v ní schémata (viz foto). Jak byla schémata dalece aktuální - netuším...


Beteer
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#140773Verze : 0
Při svém brouzdání po stránkách internetu jsem narazil na : https://www.militaryvehicles.cz/index2.php


Jsou to stránky, které rozhodně stojí za prohlédnutí.
Zvláště v sekci Terénní vozidla jsem si chrochtal. Je tam spousta nádherných fotek naší techniky z let padesátých-šedesátých.... vč. několika snímků vozidel v různých zimních kamuflážích.



Ještě musím přihodit svou "trošku do mlýna". Sloužil jsem v letech 86-88 v Senici n.Myjavou a Topolčanech. Technika byla buď zelená, nebo měla černé linky. Až bude čas, přihodím sem pár fotek supermoderních OT 810, na kterých jsme (taky) sloužili.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#143096Verze : 0
UAZ 31512 ve smytelné kamufláži. Fotky jsou z podzimu 2005.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#144157Verze : 0
MOD
Pokračování:
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#144158Verze : 0
MOD
Přiložené fotografie jsou pořízeny pravděpodobně někdy těsně po roce 1989. Opět kontury pro rychlejší maskování smytelnými barvami...
Všimněte si
1. těch pěkných "bačkůrek" na brzdících/stabilizačních štítech rakety.
2. toho, že disky kol jsou zelené, což neodpovídá "sovětskému zvyku" barvit vše na podvozku (rám, nádrže, zavěšení kol, disky kol, ...) černou barvou - že by tyhle mašiny prošly (už) revizí v opravárenském závodě?
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#144273Verze : 0
Menší prosbička na Paliče a Tanga:


Mohli byste ty obrázky vložit ještě jednou do patřičných fór v sekci Zbraně a vybavení? Stačil by jeden nebo dva obrázky a link na toto téma.


Díky
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#144330Verze : 0
MOD
Jdu na to a jedním dechem se ptám, kdy budu moct doplnit Svatavu a budou mi zpřístupněny ostatní průzkumné prostředky??? Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#144333Verze : 0
Myslím, že už na to můžeš jít. Very Happy Jinak sorry za to zpoždění, dodací lhůty mám občas trochu delší. Sad
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#144336Verze : 0
MOD
Dneska už mají ženijními barvami zmalované i Land Rovery. Tyhle fotky jsou z minulého týdne.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#165378Verze : 0
MOD
Znáte to, když doma otevřete nějakou krabici, ze které se na Vás vyhrne spousta dlouho zapomenutých "pokladů"?
Před skoro třemi roky jsem napsal (krom jiného) toto: Protože se maskování techniky předpokládalo až v okamžiku mobilizace, zpravidla v mobilizační dokumentaci velitele jednotky byla schémata pro jednotlivé typy techniky (třeba u velitele pzr to byla schémata na BVP/BPzV/BRM-1K, OT-65, UAZ, PV-3S a třeba i na motocykl. Barvy (jejich soupravy pro letní a zimní období) byly uloženy v NZ skladu jednotky jednou z aktivit po přijetí "záložek" bylo i maskování vozidel. a neuvědomil jsem si, že v okamžiku, kdy "to přestalo být tak ostré" a zmíněná mobilizační dokumentace se předělávala do "pomala"... jsem si vcelku bez vedlejších úmyslů zachránil "něco pro příští generace"...
No a našel jsem to až teď - jde o maskovací schémata na BVP/BPzV Svatava/BRM-1K, která byla (klovatinou, proto ty fleky) nalepena v pracovním sešitě... Když se to dávalo do "šmelcu" (skartu), napadlo mne vyloupat ta schémata - "kdyby bylo třeba" - text byl psaný na listech evidovaného sešitu, tedy musel zmizet v propadlišti dějin...
Měl jsem tam takovou tabulku - jaro/léto/podzim/zima a popis barev, které kdy na jaké pole měly přijít. Proč tam chybí schéma na záď vozidla si už nepamatuji, mám pocit, že jsme měli dodržet pravidlo "vzadu tak trochu jako vpředu"...
Jo a jednotlivé díly jsem do téhle polohy poskládal teprve teď - jinak jsou obstřihnuté a volné...
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#242897Verze : 0
Trojfarebný maskovací náter stredného tanku T-54 v šesťdesiatych rokoch.
Kamufláže bojové techniky ČSLA, ČSA po roce 1945 - Kamufláž T-54.

Kamufláž T-54.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#258521Verze : 0
https://www.valka.cz/files/a-19-1.tif.jpg


tady je jeden obrázek z praxe u dělostřelectva, zbraně byly natřené obyčejným vápnem a jak sami vidíte provedení záleželo na obsluhách, přední dělo je maskované včetně kol, zadní bez nich
Dle vyjádření pamětníků v nouzi (časovém presu) se maskovalo tak, že jeden člen obsluhy rozmíchané vápno chrstnul na štít kanonu, hlaveň, ramena lafety ... a další dva to rozmazali kusy hadru přivázanými na tyči vytěráku
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#258544Verze : 0
MOD
Trojfarebný maskovací náter OT-65.
Kamufláže bojové techniky ČSLA, ČSA po roce 1945 - Nedokážem presne určiť o ktorú verziu OT-65 sa jedná. Ale tu ide o kamufláže...

Nedokážem presne určiť o ktorú verziu OT-65 sa jedná. Ale tu ide o kamufláže...
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#259172Verze : 0
Zimný maskovací náter na nákladnom terénnom vozidle T 111


Zdroj : Vojenská technika 1963 č.4
Kamufláže bojové techniky ČSLA, ČSA po roce 1945 - Príklad zimnej kamufláže nákladného vozidla.

Príklad zimnej kamufláže nákladného vozidla.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#299169Verze : 0
Dvě mašiny BVP 1 AČR,které se v září 2001 účastnili cvičení na VVP Lešť – Slovensko „Blue Line 2001“.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaze-bojove-techniky-CSLA-CSA-po-roce-1945-t22572#319843Verze : 0