Název: Name: | K1 ROKIT | |
Originální název: Original Name: | K1 전차 | |
Kategorie: Category: | hlavní bojový tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1985-DD.MM.1998 Hyundai Rolling Stock Co., Changwon | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1985-DD.MM.1998 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1027 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1981 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 51000 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 9672 mm | |
Délka korby: Hull Length: | 7477 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3594 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2248 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 460 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | ? mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | 0,08 MPa | |
Pancéřování: Armour: | kompozitní | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | vznětový motor MB-871 Ka-501 - počet válců: 8 | |
Výkon: Power: | 883 kW při 2600 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | automatická převodovka LSG 3000 se 4 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 pro jízdu vzad | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 65 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 40 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 500 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 400 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 24 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 14 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,74 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 1,0 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,2 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | kanón M68A1 s drážkovaným vývrtem hlavně a termickou ochranou - ráže: 105 mm - palebný průměr: 47 nábojů | |
Vedlejší: Secondary: | 2x kulomet M240 ráže 7,62 mm, palebný průměr 8 600 ks nábojů 2x6 zadýmovací granátomet M239 | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | brodění s přípravou: 4,0 m | |
Zdroje: Sources: | Ing. Miloš Soukup Tanky 2. - 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo - video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu (ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8. Christopher F. Foss: Jane’s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5 http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/K1.htm http://www.engine-cemberci.com/engine/MTU/22.pdf www.globalsecurity.org http://www.military-today.com/tanks/k1.htm |
URL : https://www.valka.cz/KOR-K1-ROKIT-t6364#404148Verze : 0
K1 ROKIT (Type 88)
Vývoj
Vývoj jihokorejského tanku K1 ROKIT (Republic of Korea Indigenous Tank) byl zahájen v roce 1977 ve spolupráci s americkou firmou General Dynamics Land Systems Division, která je známá výrobou amerických tanků ABRAMS. První dva prototypy označené XK1 byly zmíněnou americkou firmou sestrojeny v roce 1981 na základě požadavků jihokorejské armády. V roce 1983 byly prototypy dodány do Jižní Koreje k vojskovým zkouškám. V letech 1983 až 1984 bylo vyrobeno dalších pět prototypů přímo firmou Hyundai v Jižní Koreji. Po zavedení tanku K1 ROKIT do výzbroje jihokorejské armády v roce 1985, byla zahájena sériová výroba. V letech 1985 až 1994 bylo vyrobeno 730 kusů tanku K1 ROKIT. Podle různých zdrojů měla jihokorejská armáda do konce roku 1996 disponovat 840 kusy tohoto tanku. V letech 1993 až 1994 byly v rámci modernizace vyrobeny čtyři prototypy vyzbrojené kanónem ráže 120 mm. Sériová výroba této modernizované verze pod označením K1A1 ROKIT byla zahájena v roce 1997. Do konce roku 2010 by měla jihokorejská armáda disponovat 300 kusy modernizovaného typu K1A1. Vývoj typové řady tanků K1 by měl vyvrcholit v letech 2010 až 2011 typem K2 Black Panther (Černý Panter).
Popis
Tank K1 ROKIT nezapře svůj americký původ a je velmi podobný tanku M1 ABRAMS. Mnoho součástí a komponentů bylo převzato právě ze zmíněného amerického tanku, především pak 105mm kanón M68A1 a integrovaný systém řízení palby. Naopak pohonná jednotka a převodové ústrojí byly vyrobeny v Německu.
Uspořádání tanku je konvenční s řidičským prostorem v levé přední části korby, věž je usazena ve střední části korby a motorový prostor v její zadní části. Velitel a střelec mají stanoviště v pravé části věže, prostor nabíječe je v části levé. Věž je na obou bocích vybavena svařovanými ocelovými koši na nářadí, různé příslušenství a výstroj osádky. Korba a věž tanku jsou svařeny z ocelových plátů a zajišťují osádce ochranu před pěchotními zbraněmi a střepinami z dělostřeleckých granátů.
Podvozek tanku tvoří šest pojezdových kol na každé straně korby. Napínací kolo je vepředu a hnací kolo vzadu. Celá horní část pohybového ústrojí včetně dvou nosných kladek je překryta pancéřovými bočními ochrannými štíty. Podvozek se vyznačuje hybridním způsobem zavěšení pojezdových kol. Pojezdová kola ve střední části jsou odpružena torzními tyčemi. První a poslední pojezdové kolo je vybaveno hydropneumatickými závěsy. Tento způsob zavěšení pojezdových kol umožňuje řidiči regulovat nastavení světlé výšky tanku v závislosti na charakteru právě projížděného terénu.
První vývojové prototypy XK-1 vyrobené v USA byly poháněny americkými vznětovými motory TELEDYNE Continental AVCR-1790. Pro sériovou výrobu typu K1 však jihokorejská armáda zvolila 8válcové vznětové motory německé výroby typu MB-871 Ka-501 o výkonu 883 kW při 2 400 ot./min. Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje automatická převodovka LSG 3000 se 4 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 pro jízdu vzad.
Hlavní výzbroj tanku tvoří kanón M68A1 ráže 105 mm s drážkovaným vývrtem hlavně a termickou ochranou. Kanón je stabilizovaný ve dvou rovinách. Náměr kanónu je v rozsahu od –10 stupňů do +20 stupňů, odměr celé věže činí 360 stupňů. Náměr i odměr věže je zajištěn motoricky, v případě nouze lze využít manuální ovládání. Doplňkovou výzbroj tanku tvoří tři kulomety. Protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm a kulomet M240 ráže 7,62 mm oba lafetované na stropu věže. Třetí kulomet M240 ráže 7,62 mm je spřažený s kanónem. Po obou stranách čela věže je umístěno po šesti kusech zadýmovacích granátometů M239 ráže 77 mm. Přesnost a efektivnost palby zajišťuje systém řízení palby americké firmy Hughes, který je podobný palebnému systému tanku M1 ABRAMS. Systém Hughes se skládá z balistického digitálního počítače, stabilizovaného panoramatického zaměřovače velitele, denního a nočního zaměřovače střelce a laserového dálkoměru. Systém umožňuje střelbu s pravděpodobností zásahu pohyblivého cíle za jízdy přes 90 %. Vezený palebný průměr činí 47 kusů střeliva ráže 105 mm do kanónu, 2 000 ks nábojů ráže 12,7 mm do protiletadlového kulometu a 8 600 kusů nábojů ráže 7,62 mm.
Tank je dále standardně vybaven tlakovým filtroventilačním zařízením proti ZHN, zařízením pro detekci požáru a automatickým hasicím systémem. Je schopen bez přípravy brodit do hloubky 1,2 m, po přípravě s nástavcem pro hluboké brodění do hloubky až 4 m.
Verze a odvozené typy
K1A1 ROKIT modernizovaný typ s kanónem Rh120/M256 ráže 120 mm a vylepšeným systémem řízení palby.
K2 Black Panther (Černý panter) vrcholový typ řady tanků ROKIT, měl by být zařazen do výroby v roce 2010 až 2011.
K1 ROKIT AVLB (mostní tank) - pokládací zařízení a most byly zkonstruovány a vyrobeny firmou Vickers Defence Systems ve Velké Británii v roce 1990 a dodány do Jižní Koreje, kde došlo k jejich montáži na strojový spodek tanku K1 ROKIT. Mostovka je nůžkového typu a po rozložení dosahuje délky 22 m, její zatížitelnost je 60 tun, rozložení mostu trvá 3 až 5 minut, jeho složení 10 minut.
K1 ROKIT ARV (vyprošťovací tank) – byl vyvinut německou firmou Krupp Mak Maschinenbau GmbH. Je vybaven navijákem s maximální tažnou silou do 70 tun za pomoci soustavy kladek, dozerovou radlicí a hydraulickým jeřábem s nosností do 25 tun.
Zdroje:
Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.
Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5
http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/K1.htm
http://www.engine-cemberci.com/engine/MTU/22.pdf
www.globalsecurity.org
http://www.military-today.com/tanks/k1.htm
Tank K1 ROKIT, základní verze se 105 mm kanónem M68A1
Vývoj
Vývoj jihokorejského tanku K1 ROKIT (Republic of Korea Indigenous Tank) byl zahájen v roce 1977 ve spolupráci s americkou firmou General Dynamics Land Systems Division, která je známá výrobou amerických tanků ABRAMS. První dva prototypy označené XK1 byly zmíněnou americkou firmou sestrojeny v roce 1981 na základě požadavků jihokorejské armády. V roce 1983 byly prototypy dodány do Jižní Koreje k vojskovým zkouškám. V letech 1983 až 1984 bylo vyrobeno dalších pět prototypů přímo firmou Hyundai v Jižní Koreji. Po zavedení tanku K1 ROKIT do výzbroje jihokorejské armády v roce 1985, byla zahájena sériová výroba. V letech 1985 až 1994 bylo vyrobeno 730 kusů tanku K1 ROKIT. Podle různých zdrojů měla jihokorejská armáda do konce roku 1996 disponovat 840 kusy tohoto tanku. V letech 1993 až 1994 byly v rámci modernizace vyrobeny čtyři prototypy vyzbrojené kanónem ráže 120 mm. Sériová výroba této modernizované verze pod označením K1A1 ROKIT byla zahájena v roce 1997. Do konce roku 2010 by měla jihokorejská armáda disponovat 300 kusy modernizovaného typu K1A1. Vývoj typové řady tanků K1 by měl vyvrcholit v letech 2010 až 2011 typem K2 Black Panther (Černý Panter).
Popis
Tank K1 ROKIT nezapře svůj americký původ a je velmi podobný tanku M1 ABRAMS. Mnoho součástí a komponentů bylo převzato právě ze zmíněného amerického tanku, především pak 105mm kanón M68A1 a integrovaný systém řízení palby. Naopak pohonná jednotka a převodové ústrojí byly vyrobeny v Německu.
Uspořádání tanku je konvenční s řidičským prostorem v levé přední části korby, věž je usazena ve střední části korby a motorový prostor v její zadní části. Velitel a střelec mají stanoviště v pravé části věže, prostor nabíječe je v části levé. Věž je na obou bocích vybavena svařovanými ocelovými koši na nářadí, různé příslušenství a výstroj osádky. Korba a věž tanku jsou svařeny z ocelových plátů a zajišťují osádce ochranu před pěchotními zbraněmi a střepinami z dělostřeleckých granátů.
Podvozek tanku tvoří šest pojezdových kol na každé straně korby. Napínací kolo je vepředu a hnací kolo vzadu. Celá horní část pohybového ústrojí včetně dvou nosných kladek je překryta pancéřovými bočními ochrannými štíty. Podvozek se vyznačuje hybridním způsobem zavěšení pojezdových kol. Pojezdová kola ve střední části jsou odpružena torzními tyčemi. První a poslední pojezdové kolo je vybaveno hydropneumatickými závěsy. Tento způsob zavěšení pojezdových kol umožňuje řidiči regulovat nastavení světlé výšky tanku v závislosti na charakteru právě projížděného terénu.
První vývojové prototypy XK-1 vyrobené v USA byly poháněny americkými vznětovými motory TELEDYNE Continental AVCR-1790. Pro sériovou výrobu typu K1 však jihokorejská armáda zvolila 8válcové vznětové motory německé výroby typu MB-871 Ka-501 o výkonu 883 kW při 2 400 ot./min. Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje automatická převodovka LSG 3000 se 4 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 pro jízdu vzad.
Hlavní výzbroj tanku tvoří kanón M68A1 ráže 105 mm s drážkovaným vývrtem hlavně a termickou ochranou. Kanón je stabilizovaný ve dvou rovinách. Náměr kanónu je v rozsahu od –10 stupňů do +20 stupňů, odměr celé věže činí 360 stupňů. Náměr i odměr věže je zajištěn motoricky, v případě nouze lze využít manuální ovládání. Doplňkovou výzbroj tanku tvoří tři kulomety. Protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm a kulomet M240 ráže 7,62 mm oba lafetované na stropu věže. Třetí kulomet M240 ráže 7,62 mm je spřažený s kanónem. Po obou stranách čela věže je umístěno po šesti kusech zadýmovacích granátometů M239 ráže 77 mm. Přesnost a efektivnost palby zajišťuje systém řízení palby americké firmy Hughes, který je podobný palebnému systému tanku M1 ABRAMS. Systém Hughes se skládá z balistického digitálního počítače, stabilizovaného panoramatického zaměřovače velitele, denního a nočního zaměřovače střelce a laserového dálkoměru. Systém umožňuje střelbu s pravděpodobností zásahu pohyblivého cíle za jízdy přes 90 %. Vezený palebný průměr činí 47 kusů střeliva ráže 105 mm do kanónu, 2 000 ks nábojů ráže 12,7 mm do protiletadlového kulometu a 8 600 kusů nábojů ráže 7,62 mm.
Tank je dále standardně vybaven tlakovým filtroventilačním zařízením proti ZHN, zařízením pro detekci požáru a automatickým hasicím systémem. Je schopen bez přípravy brodit do hloubky 1,2 m, po přípravě s nástavcem pro hluboké brodění do hloubky až 4 m.
Verze a odvozené typy
K1A1 ROKIT modernizovaný typ s kanónem Rh120/M256 ráže 120 mm a vylepšeným systémem řízení palby.
K2 Black Panther (Černý panter) vrcholový typ řady tanků ROKIT, měl by být zařazen do výroby v roce 2010 až 2011.
K1 ROKIT AVLB (mostní tank) - pokládací zařízení a most byly zkonstruovány a vyrobeny firmou Vickers Defence Systems ve Velké Británii v roce 1990 a dodány do Jižní Koreje, kde došlo k jejich montáži na strojový spodek tanku K1 ROKIT. Mostovka je nůžkového typu a po rozložení dosahuje délky 22 m, její zatížitelnost je 60 tun, rozložení mostu trvá 3 až 5 minut, jeho složení 10 minut.
K1 ROKIT ARV (vyprošťovací tank) – byl vyvinut německou firmou Krupp Mak Maschinenbau GmbH. Je vybaven navijákem s maximální tažnou silou do 70 tun za pomoci soustavy kladek, dozerovou radlicí a hydraulickým jeřábem s nosností do 25 tun.
Zdroje:
Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.
Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5
http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/K1.htm
http://www.engine-cemberci.com/engine/MTU/22.pdf
www.globalsecurity.org
http://www.military-today.com/tanks/k1.htm
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Tank K1 ROKIT, základní verze se 105 mm kanónem M68A1
URL : https://www.valka.cz/KOR-K1-ROKIT-t6364#310509Verze : 0
Reklama
Modernější verze K1A1 kanónem M256 ráže 120 mm.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/KOR-K1-ROKIT-t6364#141885Verze : 0
zdoj:
www.reddit.com
Období | - |
Typ stroje | KOR - K1 ROKIT |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/KOR-K1-ROKIT-t6364#540897Verze : 0
wlasto
MOD
K1, Korejský válečný památník, FiBe © 2018
URL : https://www.valka.cz/KOR-K1-ROKIT-t6364#612077Verze : 0
FiBe
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.