K.u.K. Sturmbatalion 94 and LstIR 26

Diskuse
Mám prosbu, rád bych se dozvěděl kde by se dalo zjistit kde se nacházela 26.horská brigáda (92 pěší divize) mezi dubnem 1916 a květnem 1917 a kde byl nasazený úderný prapor 94 (94 pěší divize) od září 1917 do léta 1918. Podle lístků polní pošty jsou to jednotky u kterých můj děda v těch obdobích sloužil.
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420758Verze : 0
Asi tak:


Srpen 1916
Rayon V (Buchenstein-Kärntner Border) Feldmarschal-leutnant Goiginger
10th Army: Feldmarschal-leutnant Scotti (acting)
Abschnitt II:
92nd Infantry Division: Generalmajor von Krasel
26th Mountain Brigade:Oberstleutnant Wolf
26th High Mountain Company
26th k.k. Landsturm Battalion
149th k.k. Landsturm Battalion
151st k.k. Landsturm Battalion
Combined Infantry Battalion


Říjen 1917
Rayon V (Buchenstien-Carntner Border):
10TH ARMY: Generaloberst von Korbatin
94th Infantry Division: Feldmarschal-leutnant von Lawroski
Group Lesachtal: Oberst von Fasser
57th Mountain Brigade: Oberst von Wattrich
151st k.k. Landsturm Battalion
157th k.k. Landsturm Battalion
Sturm Battalion
26th k.k. Landsturm Regiment
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420759Verze : 0
MOD
Děkuji za odpověď. Jenom se chci ujistit že jsem správně interpretoval jednotku. Například, jeden z dopisů polní pošty z 31. srpna 1916 má adresu:, K.u.K. Feldpostamt 220, Odesílatel: Bohumír Šafránek (můj děda), K.u.K. Landsturminfanterieregiment N 26, 5. Feldkompagnie. Je to 26. horská brigáda?


Konkrétně v tomto dopise se zmiňuje že jsou pod horou Rombon u Fliče. Je možnost někde získat přístup k mapám z té doby, kde by byla posice jejich jednotky zakreslena?
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420760Verze : 0
K.u.K. Landsturminfanterieregiment N 26 = C.K. Domobranecký pěší pluk č.26
5. Feldkompagnie = 5. polní rota
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420761Verze : 0
Podle jiného zdroje šlo toho 1. srpna 1916 o půlku (dvě roty) 2. praporu 26. domobraneckého pluku přidělené 26. horské brigádě, součásti Skupiny Flitsch.
12. května 1917 byl pluk (2 prapory) stále u 26.GbBrig
31. října 1917 patřil jeho 1. prapor k 25. horské brigádě 94. pěší divize...
14. listopadu 1917 byl součástí 57. GbBrig 94. ID


Co se map týče, s těmi je potíž. Takovéhle podrobnosti jsou snem každého z nás Very Happy. Existují mapové přílohy ke knize Edmund Glaise von Horstenau – Der Österreich-Ungarns Letzter Krieg, 1914 - 1918 (Wien 1931), ale kde je vzít a nekrást Sad
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420762Verze : 0
MOD
Rombon (2208nad.m.) je vrch v Slovinských alpách nad mestečkom Bovec(Flitsch) na rieke Soči(Isozno).Vás dedo určite od patril k bojovej skupine Flitsch(Grp.Flitsch) ktorá od začiatku augusta bojovala v týchto priestoroch.Táto čast bojovej línie bola dost stabilná.Ten List bol písaný pred 7.bitkou na Soči.Ak mi pošleš mail pošlem ti mapy z augusta 1916.
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420870Verze : 0
94.pešia divízia utočila 28-29.10.1917 na rakusko-talianskych hraniciach na línii Paluzza- Paularo. Jej podriadená 57. horská brigáda(57GbBr)utočila smerom od hraníc(užinou medzi vrchmi) na mesto Paularo ktore obsadila.Bojovala proti 2.Talianskej armáde,XII.zboru.
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420902Verze : 0
Vojtech Janos,diky moc za pomoc a cenne informace. Vcera jsem ztravil cely den nad jednim ze svazku knih Edmund Glaise von Horstenau (1917) ale moc jsem toho tam o LstIR26 a 94 nenasel. Moje e-mail je jjakubec@srk.com. Byl bych Ti za mapy a informace velice vdecny, mam celkem asi 20 listku z pozustalosti a psane zazitky, taky jsem na Soci nekolikrat byl ale bez detailnejsich informaci jsem moc nepochodil.
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420906Verze : 0
11.11.1917 postupila 94 pešia divízia na sever od mesta Longarone.Odtial postupovala popri toku rieky Piavy cez mesto Belluno a 13.11.1917 sa nachádzala pri meste Feltre.To je 160km v horskom terene za 14 dní.Uctihodný výkon. 25.11.1917 94 pešia divizia už bola na línii zhruba 2km severne od vrchu Monte Grappa.Vrch sa nachádza severne nad mestom Crespano del Grappa.To je zatial všetko co sa dá vyčítat z máp.mapy z roku 1918 zatial nemám k dispozícii.
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420908Verze : 0
Fantasticke, po prulomu u Kobaridu mam diru v informacich a sepsane jenom vzpominky na ustup z Piavy, ne na postup do Italia. Naslo by se neco o te LstIR 26 u ktereho byl od jara 1916 do jara 1917. Vim ze v srpnu 1916 byli u Flice ale taky vim, ze kdyz se dostal poprve na frontu nekdy v Breznu 1916 tak pry dojeli do St Lucia vlakem (Most na Soci)a byli nejakou dobu u Tolmina. Muzes me napsat na tu moji e-mail? Diky Jarek
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420910Verze : 0
Karel Oktabec a Vojtech Janos, diky za pomoc a Stastny Novy Rok!
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420925Verze : 0
Preji pekny Novy Rok a ma par dalsich dotazu ktere mi vcera pri studiu zaslanych map a doporucene literatury vyvstaly.


Rovnez podle rakouske filatelisticke webove stranky: https://www.austrianphilately.com jsem zjistil ze:


1.Aug 1916 byla z poloviny II/LstIR26 zformovana Gp Flitsch, 26. horska brigada. To sedi protoze 30. Aug 1916 pise ze jsou jejich pozice u Flice. Adresa je ale K.u.K. Feldpostamt 220,K.u.K. Landsturminfanterieregiment N 26,5. Feldkompagnie tak jak byla od kvetna 1916 a neni zminka na adrese o 26. GbBrig? Psalo se ale vlastne jenom cislo pluku ze?


V kvetnu 1917 pise ze absolvuje K.u.K. Technischer Kurs der 10. Armee,4.Kompagnie a pozdeji se nachazi u K.u.K. Sturmbataillon 10 Armee,1. kompagnie,3 zug. Bylo by mozne zjistit kde se ten kurz konal?


20. října 1917 posta naznacuje (K.u.K. Feldpostamt 376) ze je u K.u.K. Sturmbatalion 94,1.kompagnie,I zug. To je snad tesne pred prulomem u Caporreto. Byl ten 94.Strumbatalion (1/I) soucasti 25. horske brigady a po listopadu 1917 soucasti 57. horske brigady a ta soucasti 94. pesi divize?


Znamenalo by to ze na mapove priloze c 31 (Der Vorstoß gegen den Raum westlich vom Piave. 11. bis 18. November 1917) by jeho pusobiste bylo znaceno arabskymi cislicemi 94.?


Znamena to taky ze by deda jakoz to soucast 94.ID se mohl ucastnit na dobyti Mt Grappa (podle Svazku VI, strana 688-693, Edmund Glaise-Horstenau valecne historie)?


Diky
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420942Verze : 0
I já přeju krásné novoroční ráno.
Tady se byl děda určitě podívat: https://www.moesslang.net/flitscher_klause.htm
Sturmbataillony (úderné prapory) byly přímo podřízeny velitelství příslušné divize. To je samozřejmě mohlo dočasně přidělovat svým brigádám...
Veškeré kursy se obvykle pořádaly v sídle velitelství příslušného útvaru, v tomto případě 10. armády...
Mt. Grappu jsme bohužel nedobyli, pouze vedlejší Mt. Asolone...
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420943Verze : 0
MOD
Dik Karle, mas pravdu deda urcite musel pevnost Kluze navstivit nebo kolem ni jet. Predloni jsem se tam byl podivat a taky na vedlejsi Fort Herman, ale ta uz byla znicena kdyz se deda na tu frontu dostal.


Nevim jestli je do tylu odsunovali do udoli Koritnice, nekde do Logu pod Mangortom (anobo i skrz ten tunel) anebo spis do udoli Soce k vesnici Soca o ktere casto mluvil. Myslim, ze tam byl kdyz tam taky pusobil Frana Sramek.


Jak dluho byly jednotky v prvni linii nez je vystridali? To bylo asi ruzne ze? V jednom dopise si deda ztezuje ze: "Jsem teď dále za frontou u města většího již jsem zase za 16 měsíců jednou uviděl trochu svět s těch vysokých skal je člověk jako divoch čemuž se nelze divit za tak dlouhý čas."


Jeste mam dotaz, podle vseho byl deda soucasti tazeni z Korutanske fronty pres Paluzza a podel Piavy, o ktere mluvil. Rovnez konec valky mam dobre zaznamenany kdyz ustupovali pres Cividale, Udine a St Pietro zpet do Rakous. To bylo kolem 3.listopadu (domu do Brna se dostal 8. listopadu). Dva listky ze zacatku zari jsou ale z Bruck a. D. Leitha, adresa je K. U. K. Sch(?) Rg 1 M. G. Abt. Alt. Barrakenlager, Barrack 22. V textu pise "Jsme tady již jako marš pčiděleni a jak dlouho tady budem nevím možná třeba že jen pár dni jestli se ještě podivám dom též nevím." a druhy listek je z 4.rijna 1918 z Villachu, Transport 3584b b. a v textu stoji "Přijměte ode mě mnoho srdečný pozdrav z cesty jedem již čtvrtý den a jsme teprve v našem starém nádraží (Villach ?) kde jsem vždy nasedal na kterou stranu teď se dáme nevím."


Co by to mohlo byt v tom Brucku v zari? A ten transpport v rijnu pres Villach by predpokladam byl zase na frontu?
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420971Verze : 0
Ahoj,
Rakouský Bruck an der Leithe tvořil dvojměstí s uherskou Királyhidou. Jak známo ze Švejka, byl tam obrovský tranzitní tábor, dnes by se řeklo vojenská základna, přes kterou se jezdilo jak do Ruska, tak do Albánie a Itálie...
K. U. K. Sch(?) Rg 1 M. G. Abt. je s největší pravděpodobností: KUlometný oddíl c. a k. střeleckého (zeměbraneckého) pluku č. 1 (jen mě mate to kuk, neboť zeměbrana měla jenom kk)...
Přes Villach se skutečně jezdilo na frontů. zvlášť když píše, "Jsme tady již jako marš pčiděleni..."


Karel
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#420987Verze : 0
MOD
To K.u.K by tam nemalo byt ,dedeček to možno napísal omylom ,malo by to byt K.K. takže sa jedná o K.K.Landwehr-Infanterieregiment Wien Nr.1 (zemebranecký pluk č.1 Vieden) ktorý bol neskor premenovaný na strelecký pluk K.K.schützenregiment Nr.1(strelecký pluk č.1 vieden) a M.G.A. je skratka pre machinengewehrabteilung (gulometný oddiel)
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421026Verze : 0
Dik, mate pravdu je tam jenom K.K.!
Mohlo to znamenat ze zpet na frontu uz jel s tim Streleckym plukem c.1 nebo u toho by byl jenom na vycvik v tom Brucku?
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421034Verze : 0
Mohlo by prilozene foto byt toho kulometneho oddilu? Pozna nekdo krajinu, mohlo by to byt v Bruck an der Leitha?
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421036Verze : 0
Može to byt gulometný uderný oddiel kedže tie používali odlahčene verzie gulometov ako su na fotke.čo sa týka krajiny tak to teda neviem.S ciernobielej foto sa tažko určuje o aký ide pluk kedže tie boli vačšinou odlíšené farebnými vyložkami na límcoch.
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421041Verze : 0
Podle mě je to kulometný oddíl určitě... viz odznak na čepicích...


...teda a ty dva kulomety Wink
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421050Verze : 0
podle mě u brucku není tokovej kopec...si nevzpomínám, byli jsme tam teď v létě. Sou tam v pozadí nějaký šaliny, nebo co...
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421051Verze : 0
Jak kopec nevím (v rovině se tak jeví i dvacetimetrová kupka), ale koukněte na půdorys těch kasáren. Vím, že je stavěli podle jednoho mustru, ale takhle zaoblené jedno křídlo... P.S. ty štangle budou nejspíš vinice - další indicie Smile
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421054Verze : 0
MOD
Ten barák určitě nejsou ty kasárna - jednak mají podle mě jinej půdorys a jednak před nima jsou starý stromy... co si vzpomínám duby a stářím je šacuju klidně na 100 let...
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421062Verze : 0
Nechci se přít, nebyl jsem tam... Nicméně při pohledu na Google Earth se jedná o celý vojenský komplex Benedekových kasáren... jediný ve městě. Co když ty stoleté duby jsou na fotce ještě semenáčky, přivázané k těm tyčkám? Jediné, co mne asi odkazuje do říše bájí, jsou nejspíš ty kopce na obzoru Sad
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421066Verze : 0
MOD
Ne že bych vám chtěl kazit hru, ale na fotce je krom baráku (evidentně obytnný ům a nikoli kasárna) se šalinou i železnice v pozadí. Pokud by to bylo v Brücku, pak je jednoznačně nutné hledat dům který stojí zhruba rovnoběžně s železnicí a kolem kterého jezdila (nebo jezdí) tramvaj. Představa že kolem objektu na mapě jezdila tramvaj (kam proboha?) je poněkud pochybná. A to že by se půdorysně podobal domu na fotce se mi zdá že je nesmysl, půdorysy se liší a onen zmíněný oblý objekt na fotce rozhodně není. V reálu jde o dům (tedy dvaú) postavený v místě kde se plánuje v dané době ulice, ale ještě tam nestojí. Proti domu je něco co je snad zahradnictví, nebo zahrada. Tyče bych nepovažoval za podpěry vinohradu, spíš jde o tyčky k něčemu popínavému, (fazole, hrách rajčata...) Nápad že by to byly tyče k pozdějším stoletým dubům je myslím do rubriky se vtipy (kolik že by těch stromů asi bylo na metr?) Pokud je to foceno v Brücku, pak v pozadí by byl asi Harachpark, což je asi jediná významnější vyvýšenina v krajině, to opět zužuje možnost kde by to bylo (tedy od kopce přes železnici k domu. Ve skutečnosti není nejmenší důvod aby dům byl kasárnami, cvičení se odbývalo často mimo objekt kasáren na střelnici a tam mohl vzniknout i snímek.
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421187Verze : 0
Nu dobrá, stahuji vlajku. Ale jako cvičení to bylo zajímavé Smile
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421190Verze : 0
MOD
No právě jako cvičení, by stálo za to si zanalyzovat jak je objekt umístěný vzhledem k věcem které se příliš nemění (třeba ta železnice, kopec a podobně) Smile pak zkusit jestli v dané lokalitě něco odpovídá a jestli tedy to je vůbec v oné lokalitě Smile Místní průzkum je samozřejmě snažší, ale z mapy a fotek to jde taky
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421194Verze : 0
Zajimava diskuse a prispevky. Skoro bych si tipnul na Viden podle tech kopcu a tramvaje.
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421324Verze : 0
To bude ono!
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421350Verze : 0
Díky Karle za pěknou odpověď. To jsi otevřel další téma s tvým dědou, pro mě velice zajímavé. Mladší bratr mého dědý byl taktéž u dělostřelectva u Asiaga! Nejprve rok na ruské frontě a někdy v květnu 1918 když zkolabovala ruská fronta tak šel do dolomitů. Jak říkal byl u horského dělostřelectva, měli 10cm kanóny, a byli zakopaní severovýchodně od Assiaga a Galia na Mt. Meletta. Když je tam později zjistili a vybombardovali tak se přesunuli na Mt. Cimon. Na Mt. Baldo měli pozorovatelnu. Byl jsem se tam předloni podívat. Zatím nemám žádnou postkartu abych zjistil jednotku na té italské frontě ale když v březnu 1917 narukoval tak to bylo do Terezína a po výcviku jeli na Haličskou frontu s 25. dělostřeleckým plukem. Neměl by si náhodou mapu té fronty u Assiaga z června a července 1918? Moje adresa je jjakubec@srk.com. Díky Jarek
URL : https://www.valka.cz/K-u-K-Sturmbatalion-94-and-LstIR-26-t123516#421551Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!