Název: Name: | Junkers Ju 287 V1 | |
Originální název: Original Name: | Junkers Ju 287 V1 | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.04.1944-DD.MM.1945 Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau / | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1944-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 16.08.1944 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 12510 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 20000 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 20,110 m | |
Délka: Length: | 18,280 m | |
Výška: Height: | 5,100 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 58,30 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 343.053 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Junkers Jumo 004 B-2 o tahu 8,73 kN (890,2 kp) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 559 km/h v 6000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 512 km/h v 6809 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 7.6 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 33 min do 10000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10800 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1500 km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - první prototyp byl pouze experimentální, pro ověření koncepce, používal trup z He 177 A-3, ocas z Ju 388 L-1, podvozek z Ju 352 A-1 a příďová kola z B-24 - druhý prototyp měl šest motorů, podvěšených po třech pod křídly, měl nový trup odvozený od Ju 288; byl dokončen z 80 %, když padl do sovětských rukou, a byl údajně dokončen v SSSR - podle některých pramenů byl v SSSR dokončen a testován ne druhý, ale třetí prototyp, s motory BMW 003 po dvou pod křídly a dalšími dvěma na bocích přídě; protože neexistují fotografie, nelze to rozhodnout - plánovány byly ještě prototypy V4 až V6 s motory Jumo 004 C, Heinkel S 011 nebo BMW 018 | |
Zdroje: Sources: | Hitchcock, Thomas H. Junkers 288, Monogram Close-Up 2. Monogram Aviation Publications, Acton 1974. ISBN 0-914144-02-2. Němeček, Václav. Junkers Ju 287, L+K 1982/05. |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Junkers-Ju-287-V1-t8589#289858Verze : 1
Vláďa
MOD
Junkers Ju 287
Projekt Junkers Ju 287 vznikl jako součást studií, vedených s cílem vytvořit těžký bombardér, který by svými výkony překonal nejen současné, ale i budoucí stíhače potencionálních protivníků. Využití šípového křídla bylo v Německu i tak trochu módou a v této době již i zpracováváno poměrně solidními teoretickými pracemi.
Myšlenka dopředného šípu se stala pro tuto firmu typickou. Vývoj Ju 287 začal na podzim 1942 pod vedením ing. Wockeho. Ing. Wocke si od dopředného šípu sliboval řadu předností - zlepšení letových charakteristik při nízkých rychlostech, lepší proudění vzduchu na křídlech, které se u "klasického" šípu řešilo mohutnými aerodynamickými plůtky, zlepšení účinnosti křidélek… Současně očekával, že proudění za takto tvarovaným křídlem by nemělo tak výrazně ovlivňovat účinnost ocasních ploch. Letoun měl dostat i proudové motory, které slibovaly vyšší rychlosti něž pohon klasický.
Konstrukční práce byly doprovázeny jak pečlivými teoretickými výpočty, tak řadou pokusů s ofoukáváním modelů i jednotlivých částí ve snaze dosáhnout co nejlepších výsledků.
Vývoj probíhal velmi komplikovaně, laborovalo se s různými tvary a úhly křídla, kombinace různého počtu motorů a jejich umístění. Klíčovou roli nesly modely pro aerodynamický tunel. Modely nesly označení EF (Entwicklungsflugzeug, tedy pokusné letadlo) a vzniklo jich cca 12 -
EF-55 : bezmotorový jednoplošník, určený pro výzkum vlastností křídla s dopředným
šípem
EF-56 : bezmotorový jednoplošník s klasickým šípovým křídlem
EF-57 : bezmotorový jednoplošník s dopředným šípem, vzepětí do V
EF-58 : jednoplošník s dopředným šípem, křídla oválného tvaru, motory pod křídly
EF-59 : 2 motory pod trupem, 2 pod křídly za odtokovou hranou
EF-66 :dopředný šíp, 2 motory pod křídlem - na něj navazuje model EF 122
EF-67 : 2 motory v trupu
EF-68 : určeno specielně pro výzkum různého umístění motorů
EF-116 : další model pro výzkum šípového křídla
EF-122 : závěrečná podoba vývojové řady, nejlepší výsledky, předpokládaný vzor pro
stavbu skutečného prototypu Ju-287 V1.
EF-125 : poslední známá modelová verze, koncepcí podobný prototypu V3 a typu EF-140
Pravděpodobně existoval i sériový model pro ofoukávání, tedy model Ju 287ve skutečné velikosti, určený pro aerodynamické zkoušky, který nesl 2 motory Jumo 012 nebo BMW 018. Rozpětí křídla 19, 40 m.
EF-125 byl velmi podobný pozdějším EF-140. Pečlivá práce s modely umožnila poměrně rychlý postup stavby prototypů. Ju-287-V1 byl konstruován pro ověření konfigurace křídla EF-122.
Začátkem r. 1943 zahájila práce skupina kolem prof. Hertela. Je již známou historkou, že pro co nejrychlejší stavbu prvního prototypu Ju-287 (RS+RA) bylo využito množství již hotových dílů z jiných strojů - trup z Heinkelu He177A-3, ocasní část z Junkersu Ju-188 G-2, podvozek dokonce ze sestřeleného amerického B-24 z licenční výroby u Convairu.
RLM objednalo celkem 6 prototypů:
Ju-287-V1 = 1. prototyp
Ju-287-V2 = shodný s V1.
Ju-287-V3 = nejznámější. Trup z Ju-288, pod křídly 2 gondoly po trojici motorů BMW 003 A1, po jedné pod každým křídlem. Velmi podobný EF-131 rozvíjeném v Rusku s šesticí motorů RD-10.
Ju-287-V4 = Shodný s V3.
Ju-287-V5 = Shodný s V3, zkoušen s kulometnou věží na zádi trupu.
Ju-287-V6 = Shodný s V5.
Křídlo mělo negativní úhel 19,9° nosníků, úhel odtokové hranyčinil -23,5°, rozpětí 20,10 m při nosné ploše 58,30 m2. Toto křídlo neslo 2 motory Jumo 004B-1, ale obrovský pokusný stroj potřeboval ještě další pohonné jednotky. Proto byly na boky trupu na přídi zavěšeny další 2 motory. Protože ani tento výkon nestačil pro start, dostal prototyp ještě raketové startovací motory Walter HWK 501 o tahu 500 kgp, zavěšené pod podkřídelními gondolami proudových motorů. Tato raketové motory se po startu odhazovaly.
Prototyp se zkoušel na letišti Lipsko-Brandis, protože dráhy v Dessau byly příliš krátké. 16 srpna 1944, jen krátce po prvním na světě proudovém bombardéru Ar-234, provedl pilot Siegfried Holzbaur první let Ju-287 V1. Letové pokusy byly úspěšné a potvrdily použitelnost koncepce pro praxi. Stroj se velmi dobře choval jak ve standartních letových režimech, tak i připomalém letu, včetně přistání. Po provedení 17 letů z Brandis byl prototyp přesunut na zkušební základnu Rechlin.
Konstruktéři byli ale nespokojeni s dosaženou rychlostí, dosažená nejvyšší rychlost Mach 0,7 neodpovídala vypočteným hodnotám Mach = 0,85. Výzkumníci v Rechlinu předpokládali, že při využití silnějších pohonných jednotek dosáhne stroj hodnot Mach = 0,92. To si - mimo jiné - vyžádalo i namontovat brzdící padáky pro snížení rychlosti při přistávání.
Během stavby druhého prototypu se RLM nejprve rozhodlo program zastavit, později - v březnu 1945 - bylo rozhodnutí přehodnoceno a RLM objednal stokusovou sérii. Výrobcem měl být Allgemeine Transportanlagen GmbH v Lipsku. Sériové stroje měly být vybaveny motory Jumo 012.
V lednu 1945 byl Ju-287 V1 vyfotografován v Rechlinu průzkumný Mosquitem RAF. Následoval nálet, během kterého Ju-287 V1 vážně poškozen. Do konce války pokračovaly výzkumné práce jak s opraveným V1 a dokončeným V2, tak především s V3, což byl již od základu nově stavěný prototyp, určený coby předobraz sériové produkce k letovým zkouškám. Prototyp V4 měl posloužit při pozemních statických zkouškách.
Na konci války padla řada strojů i se svými tvůrci do rukou Rudé armády a vývoj se přemístil do SSSR. Viz. https://www.valka.cz/topic/view/9421/
prameny:
www.arms.ru
http://xplanes.free.fr/
Projekt Junkers Ju 287 vznikl jako součást studií, vedených s cílem vytvořit těžký bombardér, který by svými výkony překonal nejen současné, ale i budoucí stíhače potencionálních protivníků. Využití šípového křídla bylo v Německu i tak trochu módou a v této době již i zpracováváno poměrně solidními teoretickými pracemi.
Myšlenka dopředného šípu se stala pro tuto firmu typickou. Vývoj Ju 287 začal na podzim 1942 pod vedením ing. Wockeho. Ing. Wocke si od dopředného šípu sliboval řadu předností - zlepšení letových charakteristik při nízkých rychlostech, lepší proudění vzduchu na křídlech, které se u "klasického" šípu řešilo mohutnými aerodynamickými plůtky, zlepšení účinnosti křidélek… Současně očekával, že proudění za takto tvarovaným křídlem by nemělo tak výrazně ovlivňovat účinnost ocasních ploch. Letoun měl dostat i proudové motory, které slibovaly vyšší rychlosti něž pohon klasický.
Konstrukční práce byly doprovázeny jak pečlivými teoretickými výpočty, tak řadou pokusů s ofoukáváním modelů i jednotlivých částí ve snaze dosáhnout co nejlepších výsledků.
Vývoj probíhal velmi komplikovaně, laborovalo se s různými tvary a úhly křídla, kombinace různého počtu motorů a jejich umístění. Klíčovou roli nesly modely pro aerodynamický tunel. Modely nesly označení EF (Entwicklungsflugzeug, tedy pokusné letadlo) a vzniklo jich cca 12 -
EF-55 : bezmotorový jednoplošník, určený pro výzkum vlastností křídla s dopředným
šípem
EF-56 : bezmotorový jednoplošník s klasickým šípovým křídlem
EF-57 : bezmotorový jednoplošník s dopředným šípem, vzepětí do V
EF-58 : jednoplošník s dopředným šípem, křídla oválného tvaru, motory pod křídly
EF-59 : 2 motory pod trupem, 2 pod křídly za odtokovou hranou
EF-66 :dopředný šíp, 2 motory pod křídlem - na něj navazuje model EF 122
EF-67 : 2 motory v trupu
EF-68 : určeno specielně pro výzkum různého umístění motorů
EF-116 : další model pro výzkum šípového křídla
EF-122 : závěrečná podoba vývojové řady, nejlepší výsledky, předpokládaný vzor pro
stavbu skutečného prototypu Ju-287 V1.
EF-125 : poslední známá modelová verze, koncepcí podobný prototypu V3 a typu EF-140
Pravděpodobně existoval i sériový model pro ofoukávání, tedy model Ju 287ve skutečné velikosti, určený pro aerodynamické zkoušky, který nesl 2 motory Jumo 012 nebo BMW 018. Rozpětí křídla 19, 40 m.
EF-125 byl velmi podobný pozdějším EF-140. Pečlivá práce s modely umožnila poměrně rychlý postup stavby prototypů. Ju-287-V1 byl konstruován pro ověření konfigurace křídla EF-122.
Začátkem r. 1943 zahájila práce skupina kolem prof. Hertela. Je již známou historkou, že pro co nejrychlejší stavbu prvního prototypu Ju-287 (RS+RA) bylo využito množství již hotových dílů z jiných strojů - trup z Heinkelu He177A-3, ocasní část z Junkersu Ju-188 G-2, podvozek dokonce ze sestřeleného amerického B-24 z licenční výroby u Convairu.
RLM objednalo celkem 6 prototypů:
Ju-287-V1 = 1. prototyp
Ju-287-V2 = shodný s V1.
Ju-287-V3 = nejznámější. Trup z Ju-288, pod křídly 2 gondoly po trojici motorů BMW 003 A1, po jedné pod každým křídlem. Velmi podobný EF-131 rozvíjeném v Rusku s šesticí motorů RD-10.
Ju-287-V4 = Shodný s V3.
Ju-287-V5 = Shodný s V3, zkoušen s kulometnou věží na zádi trupu.
Ju-287-V6 = Shodný s V5.
Křídlo mělo negativní úhel 19,9° nosníků, úhel odtokové hranyčinil -23,5°, rozpětí 20,10 m při nosné ploše 58,30 m2. Toto křídlo neslo 2 motory Jumo 004B-1, ale obrovský pokusný stroj potřeboval ještě další pohonné jednotky. Proto byly na boky trupu na přídi zavěšeny další 2 motory. Protože ani tento výkon nestačil pro start, dostal prototyp ještě raketové startovací motory Walter HWK 501 o tahu 500 kgp, zavěšené pod podkřídelními gondolami proudových motorů. Tato raketové motory se po startu odhazovaly.
Prototyp se zkoušel na letišti Lipsko-Brandis, protože dráhy v Dessau byly příliš krátké. 16 srpna 1944, jen krátce po prvním na světě proudovém bombardéru Ar-234, provedl pilot Siegfried Holzbaur první let Ju-287 V1. Letové pokusy byly úspěšné a potvrdily použitelnost koncepce pro praxi. Stroj se velmi dobře choval jak ve standartních letových režimech, tak i připomalém letu, včetně přistání. Po provedení 17 letů z Brandis byl prototyp přesunut na zkušební základnu Rechlin.
Konstruktéři byli ale nespokojeni s dosaženou rychlostí, dosažená nejvyšší rychlost Mach 0,7 neodpovídala vypočteným hodnotám Mach = 0,85. Výzkumníci v Rechlinu předpokládali, že při využití silnějších pohonných jednotek dosáhne stroj hodnot Mach = 0,92. To si - mimo jiné - vyžádalo i namontovat brzdící padáky pro snížení rychlosti při přistávání.
Během stavby druhého prototypu se RLM nejprve rozhodlo program zastavit, později - v březnu 1945 - bylo rozhodnutí přehodnoceno a RLM objednal stokusovou sérii. Výrobcem měl být Allgemeine Transportanlagen GmbH v Lipsku. Sériové stroje měly být vybaveny motory Jumo 012.
V lednu 1945 byl Ju-287 V1 vyfotografován v Rechlinu průzkumný Mosquitem RAF. Následoval nálet, během kterého Ju-287 V1 vážně poškozen. Do konce války pokračovaly výzkumné práce jak s opraveným V1 a dokončeným V2, tak především s V3, což byl již od základu nově stavěný prototyp, určený coby předobraz sériové produkce k letovým zkouškám. Prototyp V4 měl posloužit při pozemních statických zkouškách.
Na konci války padla řada strojů i se svými tvůrci do rukou Rudé armády a vývoj se přemístil do SSSR. Viz. https://www.valka.cz/topic/view/9421/
prameny:
www.arms.ru
http://xplanes.free.fr/
URL : https://www.valka.cz/Junkers-Ju-287-V1-t8589#156123Verze : 1
Reklama
Junkers Ju 287 V1 detail
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Junkers-Ju-287-V1-t8589#170516Verze : 0
Panzer
MOD
Junkers Ju 287 V3
Příspěvek upravil dne 19.12.2008.moderátor Vláďa za pomoci těchto pramenů:
Původní Dexterův příspěvek
http://www.aviastar.org/air/germany/ju-287.php
http://prototypes.free.fr/ju287/ju287-1.htm
www.militaryfactory.com
www.century-of-flight.freeola.com
archiv autora
Výrobce / Manufacturer: | Junkers Flugzeug und Motorenwerke AG |
Kategorie / Category: | jednoplošný těžký bombardér |
První vzlet / Maiden flight: | - |
Vyráběn / Produced: | 1945 |
Vyrobeno / Number built: | 1 |
Osádka / Crew: | 3 |
Pohonná jednotka / Power plant: | 6x BMW 003 A-1 o tahu 800 kp (7,84 kN) |
Objem palivových nádrží: / Fuel capacity (l): | - |
Hmotnost prázdného letounu / Empty weight (kg): | 11 930 |
Hmotnost vzletová / Take-off weight (kg): | 21 555 |
Maximální vzletová hmotnost / Maximum take-off weight (kg): | - |
Rozpětí / Wingspan (m): | 19,400 |
Délka / Length (m): | 19,770 |
Výška / Height (m): | 5,700 |
Nosná plocha / Wing area (m2): | 58,3 |
Plošné zatížení / Wing loading (kg/m2): | 371,64 |
Maximální rychlost / Maximum speed (km/h): | 856 v h= 6 000 m 819 v h= 0 m |
Cestovní rychlost / Cruise speed (km/h): | 790 v h= 7 010 m |
Rychlost stoupání / Climb rate (m/s): | 9,58 |
Čas výstupu na výšku / Climb to: | 7 000 m za 10 min |
Dostup operační / Service ceiling (m): | 10 620 - 12 000 |
Dolet / Range (km): | 1 585 s pumovou zátěží |
Dolet maximální / Maximum range (km): | 4 415 |
Výzbroj / Armament: | 1x zdvojený kulomet MG 131 ráže 13 mm dálkově ovládaný v zadním střelišti (nebyla nainstalována, pouze plánována) Pumy do hmotnosti 4 000 kg |
Poznámka / Note: | tento prototyp měl být vzorovým pro sériovou výrobu letoun byl ukořistěn Rudou armádou |
Příspěvek upravil dne 19.12.2008.moderátor Vláďa za pomoci těchto pramenů:
Původní Dexterův příspěvek
http://www.aviastar.org/air/germany/ju-287.php
http://prototypes.free.fr/ju287/ju287-1.htm
www.militaryfactory.com
www.century-of-flight.freeola.com
archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Junkers-Ju-287-V1-t8589#24874Verze : 0
Několik snímků z http://prototypes.free.fr .
Poslední vývojový článek - ruský Tupolev Typ 150.
Snímky modelů celé série.
Ju 287 V1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Poslední vývojový článek - ruský Tupolev Typ 150.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Snímky modelů celé série.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Ju 287 V1
URL : https://www.valka.cz/Junkers-Ju-287-V1-t8589#24920Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
Jen tak pro zajímavost. Na Aubiho fotografii jsou dobře vidět malé proužky látky (někdy kousky popruhů či silnějšího papíru) používané pro výzkum aerodynamického proudění na letounech. Obvykle byly snímány filmovou kamerou či fotoaparátem.
URL : https://www.valka.cz/Junkers-Ju-287-V1-t8589#170539Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.