Název: Name: | Jokosuka E14Y1 | |
Originální název: Original Name: | 零式小型水上侦察机 | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.1943 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 125 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.09.1939 12-Ši | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | jiné | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | plováky | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1150 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1500 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 1620 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,966 m | |
Délka: Length: | 8,685 m | |
Výška: Height: | 3,800 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 19,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 78,98 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hitači GK-2 Tempu 12 (Ha-22-21), vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 253,5 kW a 224 kW v h= 0 m. Vrtule nestavitelná dřevěná dvoulistá o průměru 2 500 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 340 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 246 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 167 km/h v 1000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 10,18 min do 3000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3200 - 5400 m | |
Dolet: Range: | 600 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm Pumový náklad: 2x 30 kg pumy, při náletech na Oregon 2x 76 kg HE (bez pozorovatele). | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 零式小型水上偵察機 - Reišiki/ Zerošiki kogata suidžó teisacuki - Malý námořní průzkumný letoun typ 0 model 11 Spojenecké kódové jméno: Glen Vytrvalost letu: 5,6 h | |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 časopis KukuFan Yokosuka E14Y1 Glen L+K 3/1988, Letadla 39-45, Yokosuka E14Y1 www.aviastar.org https://www.combinedfleet.com/ijna/e14y.htm https://www.samoloty.ow.pl/str299.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#97512Verze : 0
Vláďa
MOD
Yokosuka E14Y1 11
零式小型水上偵察機 - Reishiki/Zeroshiki kogata suijo teisacuki - námořní malý průzkumný letoun Type 0 Model 11
Allied reporting name: Glen
Historie:
V roce 1937 byly vydány specifikace 12-Shi, ve kterých technické oddělení velení námořního letectva formulovalo technické požadavky na nový plovákový pozorovací letoun pro ponorky, který měl ve službě nahradit Watanabe E9W1 typ 96. Ten, ač byl ve službě jeden rok, rychle zastaral a bylo třeba za něj nutno hledat modernější náhradu. Ve specifikacích bylo požadováno, aby letoun operoval z ponorek třídy I.
Do soutěže se přihlásil 第一海軍航空技術廠 - Dai-Ichi Kaigun Kōkū Gijutsu-shō (1st Naval Air Technical Arsenal), Yokosuka (1. námořní letecký arsenál v Jokosuce), jehož prototyp byl přijat a výrobu měla zajistit společnost 渡辺鉄工所 - Watanabe Tekkoshō Kabushiki Kaisha, Zasshonokuma, prefecture Fukuoka. Velikost navrženého letounku byla limitována velikostí hangáru ponorky a důraz byl kladen také na malou hmotnost letounu a snadnou manipulaci při složení a rozložení letadla. Výsledným dílem byl poměrně malý a subtilně vyhlížející dvoumístný letoun smíšené konstrukce. Prototyp byl zalétán v září 1939 a v roce následujícím byl přijat do výzbroje. Celé pojmenování znělo: "ponorkový průzkumný letoun typ 0 model 1-1", toto označení bylo později změněno na "malý průzkumný letoun model 11". Do výzbroje ponorek se dostal na podzim roku 1941. Pohon letounku obstarával hvězdicový motor Hitachi GK-2 Tempu 12 o maximálním výkonu 340 koní. Start probíhal za pomoci katapultu a po splnění úkolu přistával letounek na hladinu moře, co možno nejblíže mateřské ponorce.
První bojovou akcí Glenů, takové bylo spojenecké kódové jméno, byl průzkumný let nad Oahu dne 17. 12. 1941. Letounek byl vypuštěn z ponorky I-7, nebo I-9 (zde jsem nacházel rozdílné údaje ), cílem tohoto letu bylo zjistit poškození přístavu, akce se zdařila a do roku 1943 zde byly provedeny čtyři další průzkumné lety a Američany nebyly zaznamenány. Velmi aktivní byla ponorka I-25, která svými Gleny prozkoumala Oahu (1. 1. 1942), Sydney (17. 2. 1942), Melbourne (26. 2. 1942), Hobart (1. 3. 1942), Wellington (8. 3. 1942), Auckland (12. 3. 1942) a ostrov Suwa na Fidži (18. 3. 1942). Unikátní byla akce, při které ponorka dopravila své letouny k pobřeží USA a tak se stal Glen jediným letadlem, který bombardoval území Spojených států. Pilotem byl 兵曹長 Heisō-chō (praporčík) Nobuo Fujita, který vzlétl dne 9. 9. 1942. V letadle byl sám a díky ušetřené hmotnosti pozorovatele mohl nést dvě zápalné pumy, z nichž každá měla hmotnost 73 kg. Nálet se podařil a ve státě Oregon byl zapálen les a při požáru byly také oběti na životech. Dne 29. 9 byl nálet opakován. Letouny této ponorky ještě v květnu provedly také několik průzkumných letů nad ostrovem Kodiak v rámci příprav na obsazení Aleutských ostrovů. Gleny ponorek I-10 a I-30 provedly několik průzkumných letů nad Afrikou. Jeden letounek se dostal i do Evropy, bylo to 6. září 1943, kdy připlula do Brestu ponorka I-8 a zde zanechala jeden ze svých letounů, aby bylo možno dopravit do Japonska německý radiolokátor, další osud se mi nepodařilo vypátrat. Rok 1943 byl posledním rokem operačního nasazení ponorkových letadel a v tomto roce byla také ukončena výroba. Japonské ponorky měly velké ztráty a měnilo se i jejich určení, byly převedeny k transportu různého materiálu do Japonska.
Nosiči letounků byly ponorky I-7, I-8, I-9, I-10 a I-11 a ještě I-15 až I-35.
upload.wikimedia.org
零式小型水上偵察機 - Reishiki/Zeroshiki kogata suijo teisacuki - námořní malý průzkumný letoun Type 0 Model 11
Allied reporting name: Glen
Historie:
V roce 1937 byly vydány specifikace 12-Shi, ve kterých technické oddělení velení námořního letectva formulovalo technické požadavky na nový plovákový pozorovací letoun pro ponorky, který měl ve službě nahradit Watanabe E9W1 typ 96. Ten, ač byl ve službě jeden rok, rychle zastaral a bylo třeba za něj nutno hledat modernější náhradu. Ve specifikacích bylo požadováno, aby letoun operoval z ponorek třídy I.
Do soutěže se přihlásil 第一海軍航空技術廠 - Dai-Ichi Kaigun Kōkū Gijutsu-shō (1st Naval Air Technical Arsenal), Yokosuka (1. námořní letecký arsenál v Jokosuce), jehož prototyp byl přijat a výrobu měla zajistit společnost 渡辺鉄工所 - Watanabe Tekkoshō Kabushiki Kaisha, Zasshonokuma, prefecture Fukuoka. Velikost navrženého letounku byla limitována velikostí hangáru ponorky a důraz byl kladen také na malou hmotnost letounu a snadnou manipulaci při složení a rozložení letadla. Výsledným dílem byl poměrně malý a subtilně vyhlížející dvoumístný letoun smíšené konstrukce. Prototyp byl zalétán v září 1939 a v roce následujícím byl přijat do výzbroje. Celé pojmenování znělo: "ponorkový průzkumný letoun typ 0 model 1-1", toto označení bylo později změněno na "malý průzkumný letoun model 11". Do výzbroje ponorek se dostal na podzim roku 1941. Pohon letounku obstarával hvězdicový motor Hitachi GK-2 Tempu 12 o maximálním výkonu 340 koní. Start probíhal za pomoci katapultu a po splnění úkolu přistával letounek na hladinu moře, co možno nejblíže mateřské ponorce.
První bojovou akcí Glenů, takové bylo spojenecké kódové jméno, byl průzkumný let nad Oahu dne 17. 12. 1941. Letounek byl vypuštěn z ponorky I-7, nebo I-9 (zde jsem nacházel rozdílné údaje ), cílem tohoto letu bylo zjistit poškození přístavu, akce se zdařila a do roku 1943 zde byly provedeny čtyři další průzkumné lety a Američany nebyly zaznamenány. Velmi aktivní byla ponorka I-25, která svými Gleny prozkoumala Oahu (1. 1. 1942), Sydney (17. 2. 1942), Melbourne (26. 2. 1942), Hobart (1. 3. 1942), Wellington (8. 3. 1942), Auckland (12. 3. 1942) a ostrov Suwa na Fidži (18. 3. 1942). Unikátní byla akce, při které ponorka dopravila své letouny k pobřeží USA a tak se stal Glen jediným letadlem, který bombardoval území Spojených států. Pilotem byl 兵曹長 Heisō-chō (praporčík) Nobuo Fujita, který vzlétl dne 9. 9. 1942. V letadle byl sám a díky ušetřené hmotnosti pozorovatele mohl nést dvě zápalné pumy, z nichž každá měla hmotnost 73 kg. Nálet se podařil a ve státě Oregon byl zapálen les a při požáru byly také oběti na životech. Dne 29. 9 byl nálet opakován. Letouny této ponorky ještě v květnu provedly také několik průzkumných letů nad ostrovem Kodiak v rámci příprav na obsazení Aleutských ostrovů. Gleny ponorek I-10 a I-30 provedly několik průzkumných letů nad Afrikou. Jeden letounek se dostal i do Evropy, bylo to 6. září 1943, kdy připlula do Brestu ponorka I-8 a zde zanechala jeden ze svých letounů, aby bylo možno dopravit do Japonska německý radiolokátor, další osud se mi nepodařilo vypátrat. Rok 1943 byl posledním rokem operačního nasazení ponorkových letadel a v tomto roce byla také ukončena výroba. Japonské ponorky měly velké ztráty a měnilo se i jejich určení, byly převedeny k transportu různého materiálu do Japonska.
Nosiči letounků byly ponorky I-7, I-8, I-9, I-10 a I-11 a ještě I-15 až I-35.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
upload.wikimedia.org
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#101465Verze : 3
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek Glen
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#107312Verze : 0
Vláďa
MOD
Připojuji ještě dvě fotografie, na kterých je vidět katapultovaný start letounku Yokosuka E14Y1 z ponorky (snad by to měla být I-7)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#108982Verze : 0
Vláďa
MOD
Kamufláž Glen:
Nahoře je Glen z ponorky I-7
Dole je ukázka kamufláže od jednotky zabezpečující pobřežní ochranu
Nahoře je Glen z ponorky I-7
Dole je ukázka kamufláže od jednotky zabezpečující pobřežní ochranu
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#120014Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.