Jakovlev Jak-9U

Yakovlev Yak-9U
Яковлев Як-9У
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9U Yakovlev Yak-9U
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9У
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Tušinský letecký závod č. 82, Tušino /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1944-DD.08.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3921
První vzlet:
Maiden Flight:
28.12.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2512 kg 5538 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3204 kg 7064 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,550 m 28ft 0,61in
Výška:
Height:
3,000 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
186,823 kg/m2 38.26 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-107A kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 230 kW a 1 082 kW v h= 2 800 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-107LO s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-107A twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,650 hp at 3,200 rpm for take-off and 1,450 hp at 12,500 ft,
driving a VISh-107LO three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
662 l (484 kg) 145.6 UK gallons UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
672 km/h v 5000 m 417.6 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
375 km/h v ? m 233 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16,67 m/s 3281.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,0 min do 5000 m 5,0 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10650 m 34941 ft
Dolet:
Range:
675 km 419.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1060 km 658.7 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm se 120 granáty o ose vrtule a
2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm se 170 náboji na hlaveň.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and
two fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-guns above the engine with 170 rpg.
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Robert Panek, Yakovlev Yak-9U & P, No 6119, Sandomierz, Poland / Redbourn, Hertfordshire, UK, Mushroom Model Publications, 2006, ISBN 83-89450-27-5.
Profile Publications, The Yak 9 Series, No 185, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England.
Robert Bock, Monografie Lotnicze, Jak-7, Jak-9.
L+K 10/1978, Miroslav Balous, Letadla 39-45. Jakovlev Jak-9U a T-45
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9u-107.html
http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
http://www.vectorsite.net/avyak1.html
http://www.vectorsite.net/avyak1.html
http://www.combatavia.info/index1yak9.html
http://www.airpages.ru/eng/ru/yak9u.shtml
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9U-t6564#121814 Verze : 0
Historie:
Tímto typem vyvrcholila spolupráce konstruktérů A. S. Jakovleva a V. J. Klimova. Drak letounu doznal během svého dlouhého vývoje podstatná vylepšení ve své konstrukci. Trup byl svařen z ocelových trubek, jeho přední část byla kryta lehce demontovatelnými duralovými panely a zadní část trupu byla kryta nýtovanými duralovými plechy. Křídla měla nyní duralová žebra a duralový potah, jen křidélka zůstala s plátěným potahem, ocasní plochy byly kovové už u Jaků-9 posledních sérií.


Nejvýraznější změnou byl výkonný motor VK-107A. Tento motor nebyl zpočátku ještě zralý na zástavbu do bojového letounu a také způsobil pomalejší náběh výroby. Jednalo se o vidlicový dvanáctiválec, přeplňovaný dvourychlostním kompresorem, na rozdíl od předchozí verze VK-105 měla každá hlava válců dva sací a dva výfukové ventily a právě druhý výfukový ventil odváděl spaliny do výfukového potrubí, které vedlo nyní i mezi oběma řadami válců. Právě toto „vnitřní“ výfukové potrubí bylo problematickou částí – motor se přehříval a mnohdy došlo i k požáru. Trvalo poměrně dlouho, než se konstruktérům a technikům podařilo tyto závady odstranit. Stroje pozdějšího data výroby dostaly mezi válce motoru namísto kanónu ŠVAK modernější letecký kanón Berezin B-20. Některé stroje zde měly i účinnější kanón VJa-23, ale nevím, zda tyto kanóny nemontovaly pouze polní dílny.


Jaky-9U zasáhly také do bojů o Československo. Byl to také jeden prvních letounů, které přistály na ruzyňském letišti dne 9.května 1945.


Použité prameny:
Robert Panek, Yakovlev Yak-9U & P, Moshroom Model Magazine Special No. 6119, Published in Poland in 2006 by Stratus, Printed by Poland, ISBN 83-89450-27-5-
L+K 10/1978, Miroslav Balous, Letadla 39-45. Jakovlev Jak-9U a T-45
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9u-107.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9U-t6564#121820 Verze : 0
Fotografie Jaku-9U
Jakovlev Jak-9U -


Jakovlev Jak-9U -


Jakovlev Jak-9U -


Jakovlev Jak-9U -


Jakovlev Jak-9U -


Jakovlev Jak-9U -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9U-t6564#121983 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Jakovlev Jak-9U -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9U-t6564#121821 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více