Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-9R

Yakovlev Yak-9R

Яковлев Як-9Р

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak -9R
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9Р
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Omský letecký závod č. 166, Omsk /
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Letecký opravárenský závod č. 301, Chimki /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.08.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
35 ? konverzí
První vzlet:
Maiden Flight:
16.06.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2287 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3082 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,500 m
Výška:
Height:
3,000 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
179,708 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
650 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
598 km/h v 4500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
385 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16,03 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,4 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9600 m
Dolet:
Range:
950 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1360 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Kamera AFA-I s ohniskovou vzdáleností 230 mm nebo AFA-ZS/50 s ohniskovou vzdáleností 500 mm.
Radiokompas RPK-10
Umělý horizont AGP-2
Radiostanice RCI-4
Zdroje:
Sources:
L+K č.1/1988, Miroslav Balous, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-9R.
https://www.airwar.ru/enc/spyww2/yak9r.html
archiv autora
URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9R-t32746#430105Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-9R-t32746#430105Version : 0
MOD
Historie:


V roce 1943 chyběl v SSSR výkonný stíhací letoun, který by byl vyráběn na základě jednomotorového stíhače. Byly zde již dříve pokusy s instalací kamery do letounu MiG-3, nebo do importovaných Curtissů P-40 či Spitfirů. Hledal se stále vhodný letoun, do kterého by bylo možno instalovat výbornou poloautomatickou leteckou kameru AFA-I. Volba padla na Jakovlevův Jak-9, tento letoun dovoloval poměrně náročné úpravy trupu, takovými úpravami byla instalace kanónu NS-45, kdy bylo nutno posunout vzad pilotní kabinu, nebo naopak za kabinu nainstalovat pumovnici pro 400 kg pum.


Instalace kamery za pilotní kabinu byla potom jednoduchou záležitostí, nový letoun nesl označení Jak-9R. Letoun nesl výzbroj stíhacího Jak-9, tzn. Jeden kanón ŠVAK a jeden kulomet UBS, dokázal se tudíž bránit a bojovat jako plnohodnotný stíhací letoun. Průzkumný letoun se dal odlišit od stíhacího Jaku-9 podle okénka na spodku trupu a dvířek na trupu, těsně za odtokovou hranou křídla. Nevýhodou byl menší dolet, kde byl zapotřebí delší dolet byly nasazeny průzkumné Pe-2R. Bylo vyrobeno přibližně 50 takovýchto Jaků.


Dolet se podařilo prodloužit, pokud byl za základ pro přestavbu letounu dálkový stíhací letoun Jak-9D, letoun potom nesl vyšší zásobu paliva (584 – 680 l)a dolet se prodloužil až na necelých 1 400 km. Letoun byl vyzbrojen pouze jedním kanónem ŠVAK v ose vrtule, takových letadel byl vyrobeno přibližně 35.


V praxi tak létaly dvě varianty, první měla základ v Jaku-9 a druhá v Jaku-9D. Označením se neodlišovaly.
Do několika průzkumných letounů byla instalována ještě druhá kamera, tím se zvětšila snímaná plocha. Fotografování probíhalo ve výšce asi 5 - 6 000 m, pokud bylo nepříznivé počasí tak byla minimální výška ve 300 m. Obě varianty se vhodně doplňovaly s průzkumnými Pe-2R.


Použité prameny:
L+K č.1/1988, Miroslav Balous, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-9R.
https://www.airwar.ru/enc/spyww2/yak9r.html
archiv autora

Jakovlev Jak-9R -


Jakovlev Jak-9R -


Jakovlev Jak-9R -


URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9R-t32746#430107Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-9R-t32746#430107Version : 0
MOD