Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-7M

Yakovlev Yak-7M

Яковлев Як-7М

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7M
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7М
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.09.1941-DD.10.1941 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1941-DD.10.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (přestavěný Jak-7UTI)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2638 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3160 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,500 m
Výška:
Height:
2,750 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
184,256 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 600 ot/min, 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot/min a 772,25 kW (1 050 k) v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
372 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
556 km/h v 4950 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,12 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,15 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8750 m
Dolet:
Range:
750 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v křídlech vně podvozku, 110 granátů pro každý.
Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82 pod křídly.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Jednalo se o návrh na úpravu cvičného Jaku-7UTI na bojovou stíhačku, za tímto návrhem stáli konstruktéři vrobního závodu č. 292 v Saratově (zde se vyráběly stíhačky Jak-1).
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
Konstantin Jurij Kosminkov, Mnogolikij Jak-7, Aviacia i vremja 2´1996, str. 9-11.
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m.html
https://vspomniv.ru/Yak_7.htm
www.wunderwaffe.narod.ru
https://www.ilisso.ru/timsz/avia/serial/plants.php
archiv autora
URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7M-t144960#466711Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7M-t144960#466711Version : 0
MOD

Jakovlev Jak-7M




V září 1941, tedy v době, kdy Sovětský svaz nutně potřeboval moderní stíhací letouny, padlo rozhodnutí upravit cvičný Jak-7UTI do podoby bojového letounu. Tato úprava byla logickou cestou, cvičný Jak-7UTI se již vyráběl a tak mělo jít o jednoduchou úpravu, díky které by továrna vyrábějící cvičné stroje vyráběla plnohodnotné stíhačky. Jednu úpravu navrhl výrobní závod č. 301 v Moskvě, tato úprava byla přijata a zavedena do výroby, druhý návrh předložili konstruktéři ze saratovského výrobního závodu č. 292. Jejich návrh využíval zkušeností z výroby stíhacích Jaků-1 a byl také sofistikovanější.
Trup cvičného letounu Jak-7UTI byl upraven do jednomístné podoby prostým zrušením zadního sedala a dvojitého řízení. Křídla byla upravena tak, že bylo mírně zmenšeno rozpětí (o 260 mm) a do křídel byly namontovány dva kanóny ŠVAK ráže 20 mm. Tato montáž kanónů si vynutila zmenšení palivových nádrží v křídlech, v každém křídle tak ubyl prostor pro 23 l paliva. Konstruktéři tento úbytek eliminovali osmdesátilitrovou palivovou nádrží instalovanou do uvolněného prostoru po instruktorovi létání. Křídla byla dále vybavena automatickými sloty, které významně zlepšily letové vlastnosti letounu.
Výzbroj byla tvořena třemi kanóny ŠVAK (kanón montovaný mezi válci motoru zůstal zachován), tyto kanóny byly zastříleny na vzdálenost 400 m. Kulometná výzbroj byla odstraněna. Letoun získal opravdu mohutnou palebnou sílu, nevýhodou byla vysoká kadence nesynchronizovaných zbraní a tak musel pilot střílet pouze krátkými dávkami, navíc kanónů ŠVAK byl nedostatek.
Letoun prošel státními zkouškami ve dnech 31. 10. 1941 - 27. 12. 1941, na dva týdny byly zkoušky přerušeny, v té době proběhla evakuace zkušebního střediska, celkem bylo při zkouškách provedeno 39 letů v trvání 20 h 35 min. Výsledkem zkoušek bylo doporučení pro výrobu, letoun byl stabilní a snadno se ovládal, disponoval velkou palebnou silou, kterou bylo možno použít i na pozemní či lodní cíle. Do výroby se však dostal konkurenční návrh z Moskvy, ale bylo doporučeno, aby byla převzata instalace osmdesátilitrové palivové nádrže do prostoru za pilota.



Použité prameny:
Konstantin Jurij Kosminkov, Mnogolikij Jak-7, Aviacia i vremja 2´1996, str. 9-11.
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m.html
www.wunderwaffe.narod.ru
archiv autora

Jakovlev Jak-7M -


Jakovlev Jak-7M -


URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7M-t144960#466714Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7M-t144960#466714Version : 0
MOD