Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-7DI

Yakovlev Yak-7DI

Яковлев Як-7ДИ

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7DI
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7ДИ
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.06.1942-25.06.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1942-25.06.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
06.07.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2360 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3035 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3248 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m
Délka:
Length:
8,475 m
Výška:
Height:
2,750 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
176,968 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
675 l (500 kg)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
565 km/h v 3800 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,88 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,0 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m
Dolet:
Range:
1310 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1540 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, 200 nábojů.
Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Jak-7DI (дальний истребитель) dálkový stíhač. Základem byl trup stíhače Jak-7B a nové křídlo s duralovými nosníky. Do křídla bylo možno uložit čtyři palivové nádrže.


- Pokud byly naplněny pouze dvě palivové nádrže blíže centroplánu, mohl tento letoun soupeřit s ostatními Jaky. Samozřejmě, všechny naplněné nádrže zhoršily obratnost, stoupavost a poklesla i max. rychlost.


- V srpnu 1942 bylo přijato rozhodnutí, že se Jak-7DI nebude sériově vyrábět, ale po dalších úpravách bude zaveden do výroby jako Jak-9
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7di.html
https://www.combatavia.info/index1yak7.html
www.e-reading-lib.org

Jakovlev Jak-7DI -


Jakovlev Jak-7DI -


Jakovlev Jak-7DI -


Jakovlev Jak-7DI -


Jakovlev Jak-7DI -


URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7DI-t22134#466483Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7DI-t22134#466483Version : 0
MOD
Jakovlev Jak-7DI


Představoval další verzi letounu Jak-7. Tato varianta vznikla v červnu 1942. Jednalo se o zásadně modernizovaný, dalo by se říci že nový letoun.


Zásadní změny postihly jak konstrukci trupu, tak i křídlo. Prvním výrazným znakem nového typu byl snížený trup za pilotní kabinou, která se zakrývala novým kapkovitým překrytem. Křídlo bylo v podstatě celé nové. Změnila se nejen jeho konstrukce, ale i rozměry ( bylo o 250 mm kratší). Jeho základ tvořily dva duralové nosníky, které byly mezi sebou propojeny dvěma dřevěnými a šesti duralovými žebry. Tato kostra pak byla potažena lisovanými překližkovými panely. Protože hlavním záměrem konstruktérů bylo vytvořit dálkový stíhací letoun, přibyly do křídla další dvě (již duralové oproti původním fíbrovým) palivové nádrže. Výzbroj letounu tvořil jeden 20 mm kanón ŠVAK, uložený mezi bloky válců motoru (střílející dutou hřídelí vrtule) se 120 náboji a jeden 12,7 mm kulomet UBS s 200 náboji.


Letové vlastnosti a výkony nového typu oproti starším Jak-7B mírně poklesly. Maximální rychlost poklesla o cca 30 km/h a zhoršila se i stoupavost. Letoun byl však stále poměrně obratný a lehce se ovládal. Hlavního cíle modernizace bylo dosaženo ... dolet nového stroje byl až 1285 km (praktický dolet s rezervou pro boj byl udáván 1000 km). To bylo ve srovnání s jinými sovětskými stíhacími typy o cca 300 až 400 km více. Jeho vytrvalost ve vzduchu se pohybovala kolem 3 hodin a 45 minut.


I přes to, že Jak-7DI byl poměrně výkonný dálkový stíhací letoun, nikdy se sériově nevyráběl. Na základě této konstrukce se ale sériově stavěl další typ ... a to Jak-9.



Zdroje k verzím Jak-7:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
- https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7di.html
URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7DI-t22134#262434Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7DI-t22134#262434Version : 0