Jakovlev Jak-7B M-105PF

Yakovlev Yak-7B M-105PF
Яковлев Як-7Б М-105ПФ
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7B M-105PF Yakovlev Yak-7B M-105PF
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7Б М-105ПФ
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.08.1942-DD.12.1943 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
DD.05.1942-DD.07.1944 Tušinský letecký závod č. 82, Tušino /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1942-DD.05.1942 testy s výkonnějším motorem
DD.05.1942-DD.07.1944 sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5120
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2490 kg 5490 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3010 kg 6636 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3219 kg 7097 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 10in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 10,5in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
175,510 kg/m2 35.95 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
415 l 91.3 UK gallons (109.6 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
588 km/h v 3650 m 365.4 mph in 11975 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,37 m/s 2828.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,8 min do 5000 m 5,8 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9900 m 32480 ft
Dolet:
Range:
645 km 400.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, levý 260 nábojů a pravý 140 nábojů.
Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100 nebo 6x neřízená raketa RS-82.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and
Two fixed forward-firing 0,5 inch UBS machine-guns in the cowling, left 260 rounds and right 140 rounds.
Bomb load: Two bombs FAB-100 each of weight 220 lb or six rockets RS-82.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
– Na letounu bylo provedeno několik drobných aerodynamických úprav a byl nainstalován výkonnější motor M-105PF, výkon motoru byl zvýšen vyšším plnícím tlakem, motor byl optimalizován pro malé až střední výšky.
- Konstruktérům se podařilo snížit hmotnost o několik desítek kilogramů, piloti nechávali často demontovat pravý kulomet pro další snížení hmotnosti.
- Letouny vyrobené v Moskevském závodě měly vyšší hmotnost až o 30 kg a až o 15 km/h nižší rychlost než letouny vyrobené v Novosibirsku.
- Do výšky 5 000 m byl mírně výkonnější než Bf-109 F.
Yakovlev suggested Klimov, the engine builder, some modifications that resulted in the M-105PF which was 130 bhp more powerful. With this modified engine the Yak-7B top speed was of 365 mph, it climbed much faster up to 16,500 feet and it was more manoeuvrable both in the horizontal and the vertical planes. Defects the engine M-105 (glycol and oil overheating, oil leaks etc.) persisted.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
http://www.airpages.ru/eng/ru/yak7.shtml
http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7b.html
archiv autora

Jakovlev Jak-7B M-105PF -


Jakovlev Jak-7B M-105PF -


Jakovlev Jak-7B M-105PF -


Jakovlev Jak-7B M-105PF -


Jakovlev Jak-7B M-105PF -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7B-M-105PF-t144847#466349 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více