Název: Name: | Jakovlev Jak-7B M-105PA | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-7Б М-105ПА | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.07.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.02.1942-DD.04.1942 prototyp DD.05.1942-DD.07.1942 sériová výroba | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 261 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2520 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3062 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3269 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | |
Délka: Length: | 8,500 m | |
Výška: Height: | 2,750 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 178,542 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 600 ot/min, 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot/min a 772,25 kW (1 050 k) v h= 4 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 415 l + 80 l přídavná nádrž v zadní kabině - většinou demontována | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 580 km/h v 4850 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 12,7 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,5 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10000 m | |
Dolet: Range: | 700 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a 2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, levý 260 nábojů a pravý 140 nábojů. Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100 nebo 6x neřízená raketa RS-82. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - Letouny prvních sérií byly nasazeny v bojích nad Stalingradem a nad Kubání. - Přídavná osmdesátilitrová nádrž nebyla nijak chráněna, piloti ji nechávali odmontovat, částečně tím eliminovali vyšší hmotnost velkorážných kulometů a zároveň snížili riziko požáru. | |
Zdroje: Sources: | Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2 http://www.airpages.ru/eng/ru/yak7.shtml http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7B M-105PA |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7B-M-105PA-t6562#466336Verze : 0
Vláďa
MOD
Jakovlev Jak-7B
Představoval další verzi letounu Jak-7. Tato varianta vznikala během prvních měsíců roku 1942. Sériová výroba modernizované verze označené Jak-7B začala v závodě č. 153 koncem července 1942.
Oproti předchozí verzi Jak-7A byl nový typ výrazně aerodynamicky zjemněn a byla pozměněna výzbroj. Zatímco Jak-7A nesl jeden 20 mm kanón a dva kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm, Jak-7B byl vyzbrojen jedním 20 mm kanónem ŠVAK se 120 náboji střílejícím dutou hřídelí vrtule a jedním (zřídka se montovaly dva, což ale bylo to možné) kulometem UBS ráže 12,7 mm s 260 náboji. V případě instalace obou kulometů UBS bylo pro levý nabíjeno 260 nábojů a pro pravý pak 140 ks. Frontový piloti ale většinou bojovali s letouny vybavenými jen jedním kulometem (kanón samozřejmě zůstal), aby stroj co nejvíce odlehčili. V konstrukci verze B se samozřejmě objevily i další drobné úpravy, ale tyto dvě výše zmíněné byly zásadní.
Přestože se typ Jak-7B vyráběl již (v několika kusech) od konce dubna 1942, proběhly vojskové zkoušky této verze až v červnu a červenci. Ty probíhaly u 202. IAD (Istrebitělnaja Aviacionnaja Divizija / Stíhací letecká divize), které velel v té době podplukovník Jansen. Závěrečná zpráva hovořila jasně ... „ovládání Jaku-7B je jednoduché ve všech režimech, stroj je za letu stabilní. Lehce vede vzdušný boj s Me-109 do verze F v zatáčkách i vertikálách“.
Je ale dobré připomenout, že Jak-7B (a stejně i ostatní verze Jaků) měl jistá omezení při letu střemhlav. Stejně tak i výhled dozadu byl piloty hodnocen jako nevyhovující. Výkon motoru také plně neodpovídal hmotnosti stroje, takže letoun (dle většiny pilotů) šel „pomaleji za plynem“.
Proto asi měsíc po zahájení sériové výroby došlo k jeho modernizaci. Letoun ale nebyl přeznačen a v dokumentech bývá uváděn jako Jak-7B M-105PF. Původní motor VK-105P byl vyměněn za nový VK-105 PF (F - forsirovannyj), který poháněl vrtuli VIŠ-105 SV. Také bylo rozhodnuto letoun co nejvíce odlehčit. Pro snížení hmotnosti stroje byla demontována benzínová nádrž z druhé kabiny i pneumatické přebíjení kanónu.
Letoun Jak-7B se sériově vyráběl ve dvou závodech. Prvním z nich byl č.153 v Novosibirsku (srpen 1942 – prosinec 1943) a druhým závod č.82 v Moskvě (květen 1942 – červenec 1944 – s přerušeními). Celkem bylo vyrobeno 5 381 ks Jaků-7B, čímž se tato verze stala nejrozšířenějším provedením letounu Jak-7.
Zdroje k verzím Jak-7:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7b.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7di.html
Představoval další verzi letounu Jak-7. Tato varianta vznikala během prvních měsíců roku 1942. Sériová výroba modernizované verze označené Jak-7B začala v závodě č. 153 koncem července 1942.
Oproti předchozí verzi Jak-7A byl nový typ výrazně aerodynamicky zjemněn a byla pozměněna výzbroj. Zatímco Jak-7A nesl jeden 20 mm kanón a dva kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm, Jak-7B byl vyzbrojen jedním 20 mm kanónem ŠVAK se 120 náboji střílejícím dutou hřídelí vrtule a jedním (zřídka se montovaly dva, což ale bylo to možné) kulometem UBS ráže 12,7 mm s 260 náboji. V případě instalace obou kulometů UBS bylo pro levý nabíjeno 260 nábojů a pro pravý pak 140 ks. Frontový piloti ale většinou bojovali s letouny vybavenými jen jedním kulometem (kanón samozřejmě zůstal), aby stroj co nejvíce odlehčili. V konstrukci verze B se samozřejmě objevily i další drobné úpravy, ale tyto dvě výše zmíněné byly zásadní.
Přestože se typ Jak-7B vyráběl již (v několika kusech) od konce dubna 1942, proběhly vojskové zkoušky této verze až v červnu a červenci. Ty probíhaly u 202. IAD (Istrebitělnaja Aviacionnaja Divizija / Stíhací letecká divize), které velel v té době podplukovník Jansen. Závěrečná zpráva hovořila jasně ... „ovládání Jaku-7B je jednoduché ve všech režimech, stroj je za letu stabilní. Lehce vede vzdušný boj s Me-109 do verze F v zatáčkách i vertikálách“.
Je ale dobré připomenout, že Jak-7B (a stejně i ostatní verze Jaků) měl jistá omezení při letu střemhlav. Stejně tak i výhled dozadu byl piloty hodnocen jako nevyhovující. Výkon motoru také plně neodpovídal hmotnosti stroje, takže letoun (dle většiny pilotů) šel „pomaleji za plynem“.
Proto asi měsíc po zahájení sériové výroby došlo k jeho modernizaci. Letoun ale nebyl přeznačen a v dokumentech bývá uváděn jako Jak-7B M-105PF. Původní motor VK-105P byl vyměněn za nový VK-105 PF (F - forsirovannyj), který poháněl vrtuli VIŠ-105 SV. Také bylo rozhodnuto letoun co nejvíce odlehčit. Pro snížení hmotnosti stroje byla demontována benzínová nádrž z druhé kabiny i pneumatické přebíjení kanónu.
Letoun Jak-7B se sériově vyráběl ve dvou závodech. Prvním z nich byl č.153 v Novosibirsku (srpen 1942 – prosinec 1943) a druhým závod č.82 v Moskvě (květen 1942 – červenec 1944 – s přerušeními). Celkem bylo vyrobeno 5 381 ks Jaků-7B, čímž se tato verze stala nejrozšířenějším provedením letounu Jak-7.
Zdroje k verzím Jak-7:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7b.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7di.html
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7B-M-105PA-t6562#262552Verze : 0
Reklama
Trojpohledový náčrtek
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7B M-105PA |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7B-M-105PA-t6562#129810Verze : 0
Vláďa
MOD
Jakovlev Jak-7B
S Jakovlevem Jak-7B , trupové číslo bílá "31" (barevný bokorys) létal velitel roje 434. IAP staršij lejtěnant V. ORECHOV v září 1942 u Stalingradu.
Pod kabinou je namalováno pět rudých hvězdiček, označujících pět pilotových leteckých vítězství.
Zdroj :
www.airwar.ru
Jakovlev Jak-7B
S Jakovlevem Jak-7B , trupové číslo bílá "31" (barevný bokorys) létal velitel roje 434. IAP staršij lejtěnant V. ORECHOV v září 1942 u Stalingradu.
Pod kabinou je namalováno pět rudých hvězdiček, označujících pět pilotových leteckých vítězství.
Zdroj :
www.airwar.ru
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jakovlev Jak-7B
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7B-M-105PA-t6562#26604Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.