Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-7A

Yakovlev Yak-7A

Яковлев Як-7А

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7A
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7А
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.01.1942-DD.05.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1942-DD.05.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
277
První vzlet:
Maiden Flight:
23.07.1940 UTI-26
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2450 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3008 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3160 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m
Délka:
Length:
8,470 m
Výška:
Height:
2,750 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
175,394 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 600 ot/min, 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot/min a 772,25 kW (1 050 k) v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-22P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
415 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
555 km/h v 4950 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
580 km/h v 2200 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,98 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,8 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9250 m
Dolet:
Range:
590 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, po 500 nábojích.
Pumový náklad: 2x 100 kg pum nebo 6x neřízená raketa RS-82.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Cvičný Jak-7 (UTI-26) byl upraven na jednomístný, do prostoru za pilotem byl instalován radiový přijímač a vysílač, pilotní sedadlo bylo chráněno pancéřovým plátem.
- Od 14. série byl do nádrží vpouštěn inertní plyn, který zabránil vznícení paliva při průstřelu nádrže, jako inertního plynu se používaly ochlazené výfukové plyny.
- Od 15. série byla elektroinstalace upravena, kabely byly stíněné a všechny kovové díly byly propojeny měděnými páskami.
- Od 17. série byly zadní prosklená část kainy zakryta překližkovými panely.
- Od 19. série byl upraven podvozek, zejména kraty podvozku.
- Použitím lyžového podvozku se zvýšila vzletová hmotnost o 73 kg.
Zimní nátěr snížil max. rychlost letounu až o 10 km/h.
- Pro boje nad Stalingradem a nad Kubání bylo několik desítek těchto letounů vybaveno přídavnou nádrží o objemu 80 l, která byla montována za pilotova záda. Piloti ji nechávali odmontovat, protože postrádala jakoukoliv obranu.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
L+K č 15/1976, Letadla 39-45, Jakovlev Jak-7 (UTI-26), Jiří Hornát
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
https://www.airpages.ru/eng/ru/yak7.shtml
archiv autora

Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7A-t22132#465644Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7A-t22132#465644Version : 0
MOD
Poznámka: Dle některých zdrojů byly letouny Jak-7A (od prvního kusu až do konce
výroby této verze) vystrojovány rádiovými přijímači RSI-4 a jen každý desátý z nich i vysílačem RSI-3.



Zdroje:
V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7A-t22132#262580Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7A-t22132#262580Version : 0
Jakovlev Jak-7A


Zdroj :
www.airwar.ru
www.airwar.ru

Jakovlev Jak-7A -


Jakovlev Jak-7A -


URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7A-t22132#303660Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7A-t22132#303660Version : 0
Ďalšie stíhacie eso, ktoré bojovalo v radoch 4. IAP je major Sultan Amet-Chan. V prílohe je podoba jeho Jak-7A, na ktorej bojoval v tomto pluku v auguste-septembri 1942 pod Stalingradom.


Bykov, M.J.: Samoljoty sovetskych asov. Bojevaja raskraska "stalinskych sokolov", Moskva, Jauza-katalog, 2016, I5ВN 978-5-906716-51-4 (Быков, М. Ю.: Самолеты советских асов. Боевая раскраска «сталинских соколов», Москва, Яуза-каталог, 2016)



Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598604
URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7A-t22132#598606Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-7A-t22132#598606Version : 0
MOD