Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-6 NBB

Yakovlev Yak-6 NBB

Яковлев Як-6 НББ

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-6 NBB
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-6 НББ (ночной ближний бомбардировщик)
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Čkalovský letecký závod č. 47, Čkalov /
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Tušinský letecký závod č. 464, Tušino /
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Šumerlijský letecký závod č. 471, Šumerlija /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.12.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
neznámé množství z celkem 381 postavených Jaků-6
První vzlet:
Maiden Flight:
19.08.1942
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1433 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2350 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2855 kg
Rozpětí:
Wingspan:
14,000 m
Délka:
Length:
10,350 m
Výška:
Height:
2,950 m
Plocha křídla:
Wing Area:
29,60 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
79,392 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Švecov M-11F vzduchem chlazený hvězdicový pětiválec o výkonu 103 kW/140 k.
Vrtule dvoulisté dřevěné.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
183 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
135 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,4 min do 1000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4800 m
Dolet:
Range:
880 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm ve hřbetním střelišti s 500 náboji.
Pumový náklad: do 500 kg na pěti závěsnících nebo 10x RS-82.
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Radiostanice RSI-4 a radiokompas RPK-10.

Od samého začátku byl Jak-6 navržen pro výrobu ve dvou variantách jednak jako víceúčelový letoun pro zásobování partyzánských oddílů, přepravě pěti výsadkářů, složil jako sanitní, kurýrní a dopravní. Pokud byl použit k dopravě nákladu byla jeho nosnost 450 - 500 kg. Létal většinou bez výzbroje a později byl využíván také k výcviku pilotů vícemotorových letadel.
Druhá varianta byl lehký bitevník pro noční útoky, tato verze byla označena jako NBB (nočnoj blžnyj bombardovščik). Její vznik byl podnícen úspěchy Polikarpovů U-2, které byly nouzově užívany k nočním útokům na německá postavení. Verze Jak-6 NBB se zúčastnila i bitvy o Berlín, při které útočily na pozemní cíle deseti podvěšenými raketami RS-82.
Zdroje:
Sources:
Encyklopedia Lotnictwa Wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe., Tom 10 I-L, Warszawa 1994
L+K č. 9/1970, str. 32, Václav Němeček, Letadla 1939-1945, Jakovlev Jak-6 .
https://www.airwar.ru/enc/cww2/yak6.html
https://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-6.htm
https://www.cofe.ru/avia/Y/Y-23.htm
www.aviarmor.net
https://www.aveaprom.ru/samolet-bomb-yak6.php
archiv autora

Jakovlev Jak-6 NBB -


Jakovlev Jak-6 NBB -


Jakovlev Jak-6 NBB -


Jakovlev Jak-6 NBB -


Jakovlev Jak-6 NBB -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-6-NBB-t126976#429806Verze : 1
MOD