Jakovlev Jak-3U (AŠ-82FN)

Yakovlev Yak-3U (ASh-82FN)
Яковлев Як-3У (АШ-82ФН)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3U (AŠ-82FN) Yakovlev Yak-3U (ASh-82FN)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-3У (АШ-82ФН)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.MM.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
23.04.1945-25.09.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
12.05.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2273 kg 5011 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2792 kg 6155 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,400 m 30ft 10in
Délka:
Length:
8,360 m 27ft 5in
Výška:
Height:
2,420 m 7ft 11,25in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
162,799 kg/m2 33.34 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov AŠ-82FN vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 361 kW (1 850 k).
Vrtule trojlistá VIŠ-105V4 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 100 mm.
Shvetsov ASh-82FN fourteen-cylinder air-cooled twin-row radial engine rated at 1,825 hp for take-off,
driving a three-bladed variable-pitch VISh-105V4 propeller of 10ft 2in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
460 l 101.2 UK gallons (121.5 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
705 km/h v 6100 m 438.1 mph in 20013 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
21,37 m/s 4206.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,8 min do 5000 m 3,8 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11250 m 36909 ft
Dolet:
Range:
778 km 483.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Berezin B-20S ráže 20 mm nad motorem se zásobou 120 granátů pro každý. Two fixed forward-firing 0.79 inch Berezin B-20S cannons in the upper fuselage decking, 120 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
viz historie Yak-3 fitted with Shvetsov ASh-82FN radial engine 1,825 hp for take-off, in an attempt to increase performance while avoiding the overheating problems of VK-107 and VK-108. Wingspan increased by 8 inch, wings moved 9 inch forward, cockpit raised by 3 inch.
Zdroje:
Sources:
Bill Gunston, Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Putnam Aeronautical Books, First Edition edition, 1997, ISBN: 0-85177-872-0
L+K č. 9/1981, Letadla 39-45, Václav Němeček, Jakovlev Jak-3U, str. 81/351.
http://vspomniv.ru/Yak_3.htm
pro-samolet.ru
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3u.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3U-AS-82FN-t33201#120184 Verze : 0
Stručná historie:


Drak stíhacího letadla Jak-3 s motorem VK-105PF-2 měl ještě rezervy, které tento motor nedokázal již využít. A. S. Jakovlev spolupracoval především s motorářem V. K. Klimovem a tak do draku Jaku-3 byly vestavěny motory VK-107A a VK-108, to byly sice na sovětské poměry vysoce výkonné motory, ale ještě nevyzrálé a se sklonem k přehřívání.


Jakovlevovo OKB tedy zkusilo dvouhvězdicové motory konstruktéra A. D. Švecova AŠ-82FN, což byly osvědčené a spolehlivé pohonné jednotky. Tyto čtrnáctiválce dosahovaly slušného výkonu 1 850 koní a navíc měly menší hmotnost než motory VK-105PF-2 a VK-107A (odpadly těžké chladiče chladící kapaliny), jediný problém představovala zástavba do trupu letadla, které bylo od počátku navrženo pro motory řadové tedy motory o menším průměru.
Zde se díky příhradové konstrukci trupu a vnějším krycím panelům se podařilo vytvořit poměrně elegantní přechod na větší průměr motoru AŠ-82FN a po obou bocích byly regulované výstupy chladícího vzduchu. Další úpravy se týkaly křídla, které u nového Jaku mělo o 200 mm větší rozpětí a pro zachování těžiště byla posunuta o 220 mm vpřed. Kabina byla zvýšena o 80 mm, aby zůstal zachován výhled při vzletu a při přistání.


Letoun byl zalétán 12. května 1945, tedy v době, kdy skončila válka v Evropě, zkoušky a následné úpravy letounu pokračovaly ještě v září tohoto roku. Bylo však zcela logické, že tento typ již nebyl zaveden do sériové výroby i přes své vysoké výkony.


Konstrukce Jaku s hvězdicovým motorem, se ale neztratila a ještě v roce 1945 vzniká Jak-3UTI s motorem AŠ-21 (570 koní) a to byl pozdější Jak-11, který měl již modernější celokovové křídlo.
Jakovlev Jak-3U (AŠ-82FN) -


Jakovlev Jak-3U (AŠ-82FN) -


Jakovlev Jak-3U (AŠ-82FN) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3U-AS-82FN-t33201#120185 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více