Název: Name: | Jakovlev Jak -3T | Yakovlev Yak -3T |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-3T (танковый) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1944 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov | |
Období výroby: Production Period: | 29.12.1944-08.01.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.01.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2130 kg | 4696 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2756 kg | 6076 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,200 m | 30ft 2in |
Délka: Length: | 8,500 m | 28ft |
Výška: Height: | 2,420 m | 9ft 10in |
Plocha křídla: Wing Area: | 14,85 m2 | 159.84 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 185,589 kg/m2 | 38.01 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW (1 290 k). Vrtule trojlistá s dřevěnými listy VIŠ-105L-28 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,272 hp for take-off, driving a three-blade variable-pitch VISh-105L-28 propeller od 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 355 l | 78 UK gallons (93.8 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 629 km/h v 4100 m | 390.8 mph in 13451 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 17,73 m/s | 3490.2 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,7 min do 5000 m | 4,7 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10400 m | 34121 ft |
Dolet: Range: | 595 km | 369.7 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón N-37 ráže 37 mm v ose vrtule, 25 granátů a 2x pevný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem, po 100 granátech. | One fixed forward-firing 1.46 inch N-37 cannon firing through the engine crankshaft, 25 rounds and two fixed forward-firing 0.79 inch B-20S canons in the fuselage above the engine, 100 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Kanón N-37 prošel v březnu 1945 státními zkouškami. - Kabina byla posunuta u 400 mm vzad. - Motor se přehříval ikdyž byl použit účinnější chladič OP 622. - Po střelbě z kanónu došlo k masívním netěsnostem olejového systému, že motor po střelbě mohl pracovat pouze 15 minut, za tu dobu uniklo až 26 kg oleje! - V průběhu zkoušek došlo úpravám uložení zbraně k úpravě mazacího systému. - Další úpravy na tomto stroji byly provedeny 21. května 1945, ale motor se stále přehříval a výkon musel být při zkouškách omezen. - Teoretická sekundová salva vážila 5 750 g. | - The cabin was moved about 16in backwards. - The engine was overheating even if a more was mounted efficient radiator OP 622nd. - After the shooting a cannon followed a massive leaks oil, the engine after the shooting then worked only 15 minutes, during which time missed up to 57 lb of oil! - Theoretical-second volley of weighed 12.7lb! |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1973, ISBN:0-356-01447-9 William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: Soviet Air Force Fighters, Part 2., London, Macdonald and Jane's Publishers Ltd., 1978. ISBN 0-354-01088-3. Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Hans-Heiri Stapfer, Squadron Signal. Aircraft No.78, Yak Fighters in Action L+K 9/1974, Monografie Jak-3, Václav Němeček http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3t.html http://airfield.narod.ru/yak/yak-3/yak-3.html#5 http://airfield.narod.ru/yak/yak-3/yak-3_tth.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |