Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-3 (VK-108)

Yakovlev Yak-3 (VK-108)

Яковлев Як-3 (ВК-108)

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3 (VK-108)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-3 (ВК-108)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
01.08.1944-01.10.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
07.10.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2896 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m
Délka:
Length:
8,550 m
Výška:
Height:
2,420 m
Plocha křídla:
Wing Area:
14,85 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
195,017 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-108 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 1 361 kW (1 850 k), nominální výkon 1 140 kW (1 550 k) v optimální výšce a maximální výkon 1 361 kW (1 850 k).
Vrtule typu VIŠ-107LT-5 trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
475 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
745 km/h v 6290 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
23,82 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,5 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10400 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón NS-23 ráže 23 mm v ose motoru se zásobou 60 granátů.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Motor VK-108 se silně přehříval, vibroval a celkově byl nespolehlivý.
Tento letoun dostal v srpnu až v záři 1945 nový motor, dále byla změněna výzbroj - nad motorm byly dva kanóny Berezin B-20, každý se 120 granáty. Výkony tohoto letounu byly podobné.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3vk108.html
https://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft20038-3.htm
tech.yax.su
https://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-3.htm
www.wunderwaffe.narod.ru

Jakovlev Jak-3 (VK-108) -


Jakovlev Jak-3 (VK-108) -


Jakovlev Jak-3 (VK-108) -


Jakovlev Jak-3 (VK-108) -


URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3-VK-108-t145978#469184Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-3-VK-108-t145978#469184Version : 0
MOD