Main Menu
User Menu

Jakovlev Jak-3 (VK-107)

Yakovlev Yak-3 (VK-107)

Яковлев Як-3 (BK-107)

     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3 (VK-107)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-3 (ВК-107)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1943-06.01.1944 1st prototype
DD.MM.RRRR-27.01.1944 2nd prototype
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2346 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2984 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m
Délka:
Length:
8,550 m
Výška:
Height:
2,420 m
Plocha křídla:
Wing Area:
14,85 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
200,943 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-107A kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 1 214 kW (1 650 k), nominální výkon 1 103 kW (1 500 k) v h= 4 500 m a maximální výkon 1 140 kW (1 550 k) v h= 1 200 m.
Vrtule typu VIŠ-107LO trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 100 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
518 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
720 km/h v 5750 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
510 km/h v 4500 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
21,37 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,9 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11800 m
Dolet:
Range:
1060 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem, každý se 120 granáty.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Aby bylo možno instalovat tento motor, bylo nutno posunout kabinu o 400 mm vzad.
Zvýšená hmotnost mírně zhoršila vlastnosti při vzletu a přistání – prodloužila se dráha. Motor nebyl ještě plně odladěný a vykazoval četné závady, po státních zkouškách se letoun vrátil do továrny k odstranění závad, zkoušky pokračovaly i po válce. Měnilo se složení výzbroje např. 1x B-20 mezi válci motoru a 1x B-20S nad motorem, nebo 3x B-20.
Tyto prototypy měly smíšenou konstrukci.
Do výroby se v roce 1945 - 1946 dostalo 48 celokovových letadel Jak-3U.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
https://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3vk107.html
www.e-reading-lib.org
militera.lib.ru
https://jairspb.org/?page_id=193
pro-samolet.ru
www.wunderwaffe.narod.ru
archiv autora

Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


Jakovlev Jak-3 (VK-107) -


URL CZ: https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3-VK-107-t146027#469275Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Yakovlev-Yak-3-VK-107-t146027#469275Version : 0
MOD