Jakovlev Jak-3 (1943)

Yakovlev Yak-3 (1943)
Яковлев Як-3 (1943)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-3 (1943) Yakovlev Yak-3 (1943)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-3 (1943)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
26.10.1943-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
197
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1943 (druhý prototyp Jak-1M)


Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2105 kg 4641 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2650 kg 5842 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,200 m 30 ft 2 ¼ in
Délka:
Length:
8,500 m 27 ft 10 ⅝ in
Výška:
Height:
2,420 m 7 ft 11 ¼ in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,83 m2 159.63 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
178,692 kg/m2 36.6 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW (1 290 k).
Vrtule trojlistá VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,272 hp for take-off,
driving a three-blade variable-pitch VISh-105SV-01 propeller of 9ft 10 in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
372 l 81.8 UK gallons (98.3 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
655 km/h v 4100 m 407 mph in 13451 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
19,2 m/s 3780 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,6 min do 5000 m 4,6 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10800 m 35433 ft
Dolet:
Range:
670 km 416 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v ose vrtule, 120 nábojů a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, 200 nábojů.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the nose spinner, 120 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun in the fuselage above the engine, 200 rounds.
Uživatelské státy:
User States:

(Normandie-Niemen)

(Normandie-Niemen)
Poznámka:
Note:
TTD se vztahují na sériové letouny z roku 1943 (do 13. výrobní série) The data refer to the Yak-3 built by the in 1943.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1973, ISBN:0-356-01447-9
William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: Soviet Air Force Fighters, Part 2., London, Macdonald and Jane's Publishers Ltd., 1978. ISBN 0-354-01088-3.
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Hans-Heiri Stapfer, Squadron Signal. Aircraft No.78, Yak Fighters in Action
L+K 9/1974, Monografie Jak-3, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3.html
http://www.aviation.ru/Yak/#1
http://www.combatavia.info/index1yak3.html
http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
http://www.vectorsite.net/avyak1.html
archiv autora

Jakovlev Jak-3 (1943) -


Jakovlev Jak-3 (1943) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-3-1943-t1345#465459 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více