Název: Name: | Jakovlev Jak-1M | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-1M | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1943-17.09.1943 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov / | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1942-15.02.1943 1st prototype DD.MM.1943-17.09.1943 2nd prototype | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.02.1943 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2133 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2655 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,200 m | |
Délka: Length: | 8,600 m | |
Výška: Height: | 2,420 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 14,83 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 178,79 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 265 l ve třech interních nádržích | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 632 km/h v 2180 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 20,33 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10700 m | |
Dolet: Range: | 585 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule s 120 granáty a 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Na druhém prototypu byl instalován nový kanón ŠA-20M a dva kulomety UBS a byl poháněn motorem Klimov VK-105PF-2 s vrtulí VIŠ 105SV - prototyp Jaku-3. | |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 46, Jak-1, Jak-3, AJ-Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86209-90-2 William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9 Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1 L+K 18/1975 Letadla 1939-45, Václav Němeček Krzysztof Cieslak, TBiU, Samolot mysliwski Jak-1. http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1m.html http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1_tth.html http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120630Verze : 0
Vláďa
MOD
Jakovlev Jak-1M
Historie:
Jak-1M (moděrnizirovannyj) jednalo se modernizovanou verzí stíhacího letounu Jaku-1. V době jeho vzniku se již výroba stabilizovala na již trochu slušnou úroveň, většina konstrukčních nedostatků již byla odstraněna a tak se Jakovlevovo OKB snažilo zvýšit výkony letounu na úroveň Bf-109E.
Pro zvýšení výkonů bylo nutno zvýšit výkon motoru VK-105PA 772 kW (1 036 hp). Nejsnažší cestou jak zvýšit výkon motoru je zvýšit plnící tlak a to pomocí přenastavení regulačního ventilu, motor tak dostane více vzduchu, následně může být zvýšena dodávka paliva a tím vzroste výkon motoru, bohužel, to vše za cenu snížení životnosti motoru. Z tohoto důvodu se tento způsob může použít pouze krátkodobě. První pokusy byly provedeny v srpnu 1941, pilot mohl pákou v kabině zvýšit plnící tlak z 1,197 atm na 1,25 atm, použít se takové zvýšení mohlo pouze v malých výškách a po dobu max. pěti minut.
Od března 1942 bylo zkoušeno razantnější zvýšení plnícího tlaku na motorech VK-105P. Tlak byl zvýšen v rozmezí 1,122 - 1,382 atm. Výkon vzrostl na 868 kW (1,164 hp) nad zemí, v 800 m 890 kW (1,193 hp) a 846 kW (1,134 hp) ve 2 800 m. Zkoušky proběhly u 236. IAP, životnost motoru byla 125 hodin.
Nové motory začal vyrábět závod č. 26 v Ufě od května 1942.
Při montáži motorů do nových Jaků-1 se objevily další problémy - letoun byl těžký na hlavu a motor se prudce přehříval, Došlo to až tak daleko, že bylo povoleno létat pouze na 2 250 ot/min. Problému se ujal výzkumný ústav CAGI, ten navrhl odlehčení letounu a důslednější aerodynamické úpravy.
Do výroby se nová varianta Jak-1B (M-105PF) dostala od prosince 1942 (111. série) a výroba byla ukončena v červenci 1944 (192. série).
Vyvrcholením vývoje Jak-1 byly dva prototypy označené Jak-1M, důležitám znakem bylo rozpětí křídel, které bylo zmenšeno o 800 mm, chladič oleje byl nový a byl přemístněn do kořena křídla, chladič kapaliny byl více zapuštěn a velký důraz byl kladen na povrchovou úpravu. Z letounu vymizel zcela plátěný potah - byl nahrazen panely z překližky. Změn doznal také podvozek, hlavní podvozek měl vyšší zdvih tlumičů pérování a zadní kolečko bylo zatahovatelné. Cíle, které si konstruktéři vytýčili, byly splněny, oproti staršímu Jaku-1 se zvýšila maximální rychlost, obratnost, stoupavost a v neposlední řadě i výhled dozadu. Nový letoun měl za kabinou snížený hřbet trupu a tak kabina vystupovala nad trup. Prototyp byl zalétán 15. 2. 1943, v září se do zkoušek zapojil i druhý prototyp, ten byl poháněn motorem VK-105PF-2. Od tohoto prototypu vedla přímá cesta k výrobě Jaku-3.
Některé starší zdroje nesprávně označují stíhací verzi Jak-1B jako Jak-1M.
Historie:
Jak-1M (moděrnizirovannyj) jednalo se modernizovanou verzí stíhacího letounu Jaku-1. V době jeho vzniku se již výroba stabilizovala na již trochu slušnou úroveň, většina konstrukčních nedostatků již byla odstraněna a tak se Jakovlevovo OKB snažilo zvýšit výkony letounu na úroveň Bf-109E.
Pro zvýšení výkonů bylo nutno zvýšit výkon motoru VK-105PA 772 kW (1 036 hp). Nejsnažší cestou jak zvýšit výkon motoru je zvýšit plnící tlak a to pomocí přenastavení regulačního ventilu, motor tak dostane více vzduchu, následně může být zvýšena dodávka paliva a tím vzroste výkon motoru, bohužel, to vše za cenu snížení životnosti motoru. Z tohoto důvodu se tento způsob může použít pouze krátkodobě. První pokusy byly provedeny v srpnu 1941, pilot mohl pákou v kabině zvýšit plnící tlak z 1,197 atm na 1,25 atm, použít se takové zvýšení mohlo pouze v malých výškách a po dobu max. pěti minut.
Od března 1942 bylo zkoušeno razantnější zvýšení plnícího tlaku na motorech VK-105P. Tlak byl zvýšen v rozmezí 1,122 - 1,382 atm. Výkon vzrostl na 868 kW (1,164 hp) nad zemí, v 800 m 890 kW (1,193 hp) a 846 kW (1,134 hp) ve 2 800 m. Zkoušky proběhly u 236. IAP, životnost motoru byla 125 hodin.
Nové motory začal vyrábět závod č. 26 v Ufě od května 1942.
Při montáži motorů do nových Jaků-1 se objevily další problémy - letoun byl těžký na hlavu a motor se prudce přehříval, Došlo to až tak daleko, že bylo povoleno létat pouze na 2 250 ot/min. Problému se ujal výzkumný ústav CAGI, ten navrhl odlehčení letounu a důslednější aerodynamické úpravy.
Do výroby se nová varianta Jak-1B (M-105PF) dostala od prosince 1942 (111. série) a výroba byla ukončena v červenci 1944 (192. série).
Vyvrcholením vývoje Jak-1 byly dva prototypy označené Jak-1M, důležitám znakem bylo rozpětí křídel, které bylo zmenšeno o 800 mm, chladič oleje byl nový a byl přemístněn do kořena křídla, chladič kapaliny byl více zapuštěn a velký důraz byl kladen na povrchovou úpravu. Z letounu vymizel zcela plátěný potah - byl nahrazen panely z překližky. Změn doznal také podvozek, hlavní podvozek měl vyšší zdvih tlumičů pérování a zadní kolečko bylo zatahovatelné. Cíle, které si konstruktéři vytýčili, byly splněny, oproti staršímu Jaku-1 se zvýšila maximální rychlost, obratnost, stoupavost a v neposlední řadě i výhled dozadu. Nový letoun měl za kabinou snížený hřbet trupu a tak kabina vystupovala nad trup. Prototyp byl zalétán 15. 2. 1943, v září se do zkoušek zapojil i druhý prototyp, ten byl poháněn motorem VK-105PF-2. Od tohoto prototypu vedla přímá cesta k výrobě Jaku-3.
Některé starší zdroje nesprávně označují stíhací verzi Jak-1B jako Jak-1M.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120631Verze : 0
Vláďa
MOD
Reklama
Fotografie Jakovlevova Jak-1M.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120633Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčtrek Jakovlev Jak-1M
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120632Verze : 0
Vláďa
MOD
Jak-1M druhý prototyp dokončený v září 1943
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1M-t6560#120635Verze : 0
Vláďa
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.