Jakovlev I-30

Yakovlev I-30
Яковлев И-30
     
Název:
Name:
Jakovlev I-30 / Jak-3 (1941) Yakovlev I-30 / Yak-3 (1941)
Originální název:
Original Name:
Яковлев И-30
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1941 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2550 kg 5622 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3130 kg 6900 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 10,64in
Výška:
Height:
3,000 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,36 m2 186.86 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
180,30 kg/m2 36.93 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 820 kW a 782 kW v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu.
Klimov VK-105P twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,100 hp for take-off and 1,050 hp at 13,123 ft,
driving a three-blade variable-pitch propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? -
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
571 km/h v 4750 m 354.8 mph in 15584 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,9 m/s 2342.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,0 min do 5000 m 7,0 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9000 m 29528 ft
Dolet:
Range:
900 km 559.2 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
3x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm ( 1x v ose vrtule a 2x v křídlech) s celkovou zásobou 360 granátů a
4x ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem s celkovou zásobou 1 500 nábojů.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon between the engine cylinder,
two fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannons mounted in the wings with a total supply of ammunition 360 rounds and
four fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns mounted around the engine with a total supply of ammunition 1,500 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Jakovlev I-30 měl celokovovou konstrukci, kostra trupu byla svařena z ocelových trubek a byla pokryty duralovými panely, pouzvrchní část trupu byla z překližkových dílů. Křídlo mělo dva kovové nosníky a bylo vybaveno automatickými sloty. Řídící ocasní plochy byly pokraty plátnem.
První prototyp měl o dva kulomety ŠKAS méně.
The origins of the Yak-3 went back to 1941 when the I-30 prototype was offered along with the I-26 as an alternative design to the Yak-1. The I-30, powered by a Klimov M-105P engine, was of all-metal construction, using a wing with dihedral on the outer panels.
Zdroje:
Sources:
Bill Gunston a Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Putnam Aeronautical Books, Naval Inst Pr, March 1997, ISBN-13: 978-15575-0978-9 .
http://www.airwar.ru/enc/fww2/i30.html
www.aviarmor.net
http://www.aviastar.org/air/russia/yak_i-30.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-30-t33174#120075 Verze : 0
Historie:
A. S. Jakovlev zkoušel na základě letadla I-26 (Jak-1) vyrobit jednak výškový stíhač I-28, který neuspěl zejména kvůli slabé výzbroji a druhým prototypem byla zcela nová konstrukce silně ozbrojeného letounu I-30.


I-30 měl být dobře vyzbrojeným frontovým stíhačem, konstrukce křídla byla celokovová lomená do mírného W. Výzbroj byla mohutná a to se projevilo i na hmotnosti letadla ta byla oproti Jaku-1 vyšší o téměř 300 kg. Jakovlev si sliboval mnoho od motorové jednotky M-105P, která byla přeplňována velkým mechanickým odstředivým kompresorem E-100. Kompresor byl však stálým zdrojem obtíží a tak do druhého prototypu byl zamontován VK-105P s původním kompresorem, tedy bez E-100.
Druhý prototyp byl aerodynamičtější a nesl výzbroj tří kanónů ŠVAK a čtyř kulometů ŠKAS. Sovětské letectvo však neprojevilo o prototypy I-30 velký zájem, preferovalo letadla typu Jak-1, které byly obratnější a stoupavější než těžký I-30. Pro případnou sériovou výrobu bylo vyhrazeno označení Jak-3, to bylo znovu přiděleno o dva roky později lehkému a obratnému Jaku-3, který vyšel z větve Jaku-1M.
I-30 se sériově navyráběl, protože na jeho výrobu bylo zapotřebí strategické suroviny duralu.






.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-30-t33174#120076 Verze : 0
Fotografie.
Jakovlev I-30 -


Jakovlev I-30 -


Jakovlev I-30 -


Jakovlev I-30 -


Jakovlev I-30 -


Jakovlev I-30 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-30-t33174#120094 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Jakovlev I-30 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-I-30-t33174#120093 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více