Vlastní výzkum a archiv, dobové manuály a příručky.
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-250-typ-353-t217789#610882
Verze : 0
Nástupce motocyklu Jawa Pérák. Modernizovaná konstrukce podvozku s kyvnou zadní vidlicí, zlepšeným pérováním/odpružením a pohodlnějším posezem. Zprvu se v těchto bodech jednalo o modernizaci předchozího motocyklu Jawa 250 typ 11 „Pérák“. Postupem času se ale ukázalo, že následná další dílčí zlepšení nejsou již tak pokroková. V letech 1954 a 1955 se dalo ještě uvažovat a hovořit o ve své třídě moderním motocyklu, ale v druhé polovině padesátých let a v období 1960 – 1963 se již jednalo o zastaralou konstrukci. Motor je v letech 1954 – 1955 až na opravdu nepatrné detaily zcela identický s předchozím „Pérákem“. Pozdější změny pohonné jednotky jsou jen kosmetické (logo na víkách motoru, tvar přední části, 9 koní vs 12 koní…).
Popis jednotlivých změn ve výrobě je nad rozsah tohoto článku. Každoročně podávali zaměstnanci firmy stovky (300 až 500!!) návrhů na zlepšení jednotlivých technologických kroků, dílů a celků ve výrobě a konstrukci motocyklu. Vlastně každý z dílů je v průběhu téměř deseti let výroby změněn několikrát. Navíc se změny nezaváděli skokově a od určitého data nebo roku, ale většinou postupně a průběžně jedna za druhou.
Tento motocykl je opravdovou ukázkou toho, jak postupně upadala možnost reálného vývoje zpočátku ve své třídě velmi slibné konstrukce. Přestože byly v dobovém tisku jednotlivé modely a modernizace rok za rokem vychvalovány jako velký krok kupředu v honbě za spolehlivostí a užitnou hodnotou celková konstrukce zastarávala. Motor použitý stále dokola de facto beze změn z roku 1946 nemohl držet i přes navýšení výkonu z 9 koní na 12 koní krok se světem. Se západním světem. Na dokreslení situace budu citovat kolegu ze serveru Motorkáři (www.motorkari.cz). „…Jako předzvěst výkonných a rychlých motocyklů byl v roce 1963 představen typ T 10, který se v Japonsku prodával jako Colleda 250 TC a v USA jako T 10 Crusader. Vzduchem chlazený dvoutaktní motor tohoto motocyklu měl objem 246 ccm a dosahoval výkonu 22 k při 7000 ot/min.“ Je jasné, že zákazník platící dolarovou valutou si tehdy vybral raději modernější konstrukci s téměř dvakrát vyšším výkonem, než archaicky vyhlížející československý stroj.
Použití ve státních službách Použití v armádě (zelené motocykly s armádní SPZ) se mě u strojů Jawa-Čz 250 typ 353 zatím nepodařilo prokázat. Existuje množství fotografií, které zachycují policisty, příslušníky ČSLA, Lidových milicí a podobných tehdejších členů státních složek na tomto typu motocyklu. Jedná se však nejspíše o civilní vozidla použitá na dopravu „do zaměstnání“ případně krátkodobě použitá při výjezdech, cvičeních nebo krátkodobých branně/bezpečnostních akcích. V expozici Vojenského technického muzea v Lešanech byla k vidění Jawa-ČZ 250 typ 353 dle detailů rok 1957 (SPZ 24-3-91) v zelené barvě sloužící v ČSLA. Jiný důkaz mě není znám.
Cituji kolegu ze serveru www.motorkari.cz: "Do ČSLA z 85% šly 350 v několika modelech a vybaveních. Moto byly pro motospojky a průzkum. Z 10% moto Jawa byly 250 - byly používány v týlu, pro pošťáky a nebojové útvary motospojek, a strážné oddíly na ochranu a hlídání skladů a dostal jsem informaci, že bylo i několik Pionýrů, používaly se na letištích, ve skladech.. atd."
Motocykl je zde zmíněn jen jako dokreslení celkové produkce f. Jawa a zmínka o tom, že existoval. Jedná se o náš nejmasivněji vyráběný stroj, jehož produkce v letech 1954 až 1963 dosáhla statisíců kusů. Stotisící stroj byl slavnostně expedován do Německé demokratické republiky v lednu 1959 (Svět motorů 1/1959).
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-250-typ-353-t217789#610927
Verze : 1
Na akcii Deň NATO 8.5.2007 v Prešove, bola vystavená táto JAWA 250 Sidecar.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-250-typ-353-t217789#303055
Verze : 1
Předvádění vozidel v Tibetu/Číně v roce 1956. Ve filmu je vidět mimo motocyklů Jawa-ČZ 250 typ 353 a 350 typ 354 i vozidla Praga V3S a Tatra 111. Všechny jsou v civilním provedení, ale jsou předváděna tamním špičkám, mezi nimiž nechybí samozřejmě ani ty uniformované. Minimálně dvě Jawy-ČZ 250 typ 353 jsou dány jako dar. Jedna Dalajlámovi a druhá je vidět jak jezdí s mnichem za řídítky. Jako proti-dar obdržela delegace mládě nějakého (tehdy ještě asi ne tam moc ohroženého vyhynutím) leoparda/levharta. https://www.youtube.com/watch?v=iVCB4rHSlAQ
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-250-typ-353-t217789#613308
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.