JAWA-ČZ 250 typ 353

     
Název:
Name:
JAWA-ČZ 250 typ 353 JAWA-ČZ 250 typ 353
Originální název:
Original Name:
JAWA-ČZ 250 typ 353
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Závody 9.května n.p., Praha /
Období výroby:
Production Period:
01.03.1954-31.12.1963
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
desetitisíce kusů / dozen thousends
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1953
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
132 kg 291 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
100 kg 220 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
142 kg 313 lb
Celková délka:
Overall Length:
1980 mm 6 ft 6in
Celková šířka:
Overall Width:
670 mm 2 ft 2 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
1025 mm 3 ft 4 ⅜ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
dvoudobý, vzduchem chlazený motor, primární převod řetězem two stroke, air cooled, primary drive with chain
Výkon:
Power:
9 kW při 4750 ot/min 12.1 bhp at 4750 rpm
Převodovka:
Gearbox:
? ?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
13 l 2.86 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
105 km/h 65 mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
3,2 l/100 km 88.28 mi/Imp gal
Jízdní dosah:
Cruising Range:
? km ? mi
Uživatelské státy:
User States:


civilní zákazníci: až 120 zemí světa


civil customers: up to 120 countries of the world
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Vlastní výzkum a archiv, dobové manuály a příručky.
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-250-typ-353-t217789#610882 Verze : 0
Nástupce motocyklu Jawa Pérák. Modernizovaná konstrukce podvozku s kyvnou zadní vidlicí, zlepšeným pérováním/odpružením a pohodlnějším posezem. Zprvu se v těchto bodech jednalo o modernizaci předchozího motocyklu Jawa 250 typ 11 „Pérák“. Postupem času se ale ukázalo, že následná další dílčí zlepšení nejsou již tak pokroková. V letech 1954 a 1955 se dalo ještě uvažovat a hovořit o ve své třídě moderním motocyklu, ale v druhé polovině padesátých let a v období 1960 – 1963 se již jednalo o zastaralou konstrukci. Motor je v letech 1954 – 1955 až na opravdu nepatrné detaily zcela identický s předchozím „Pérákem“. Pozdější změny pohonné jednotky jsou jen kosmetické (logo na víkách motoru, tvar přední části, 9 koní vs 12 koní…).

Popis jednotlivých změn ve výrobě je nad rozsah tohoto článku. Každoročně podávali zaměstnanci firmy stovky (300 až 500!!) návrhů na zlepšení jednotlivých technologických kroků, dílů a celků ve výrobě a konstrukci motocyklu. Vlastně každý z dílů je v průběhu téměř deseti let výroby změněn několikrát. Navíc se změny nezaváděli skokově a od určitého data nebo roku, ale většinou postupně a průběžně jedna za druhou.

Tento motocykl je opravdovou ukázkou toho, jak postupně upadala možnost reálného vývoje zpočátku ve své třídě velmi slibné konstrukce. Přestože byly v dobovém tisku jednotlivé modely a modernizace rok za rokem vychvalovány jako velký krok kupředu v honbě za spolehlivostí a užitnou hodnotou celková konstrukce zastarávala. Motor použitý stále dokola de facto beze změn z roku 1946 nemohl držet i přes navýšení výkonu z 9 koní na 12 koní krok se světem. Se západním světem. Na dokreslení situace budu citovat kolegu ze serveru Motorkáři (www.motorkari.cz). „…Jako předzvěst výkonných a rychlých motocyklů byl v roce 1963 představen typ T 10, který se v Japonsku prodával jako Colleda 250 TC a v USA jako T 10 Crusader. Vzduchem chlazený dvoutaktní motor tohoto motocyklu měl objem 246 ccm a dosahoval výkonu 22 k při 7000 ot/min.“ Je jasné, že zákazník platící dolarovou valutou si tehdy vybral raději modernější konstrukci s téměř dvakrát vyšším výkonem, než archaicky vyhlížející československý stroj.

Použití ve státních službách
Použití v armádě (zelené motocykly s armádní SPZ) se mě u strojů Jawa-Čz 250 typ 353 zatím nepodařilo prokázat. Existuje množství fotografií, které zachycují policisty, příslušníky ČSLA, Lidových milicí a podobných tehdejších členů státních složek na tomto typu motocyklu. Jedná se však nejspíše o civilní vozidla použitá na dopravu „do zaměstnání“ případně krátkodobě použitá při výjezdech, cvičeních nebo krátkodobých branně/bezpečnostních akcích. V expozici Vojenského technického muzea v Lešanech byla k vidění Jawa-ČZ 250 typ 353 dle detailů rok 1957 (SPZ 24-3-91) v zelené barvě sloužící v ČSLA. Jiný důkaz mě není znám.

Cituji kolegu ze serveru www.motorkari.cz: "Do ČSLA z 85% šly 350 v několika modelech a vybaveních. Moto byly pro motospojky a průzkum. Z 10% moto Jawa byly 250 - byly používány v týlu, pro pošťáky a nebojové útvary motospojek, a strážné oddíly na ochranu a hlídání skladů a dostal jsem informaci, že bylo i několik Pionýrů, používaly se na letištích, ve skladech.. atd."

Motocykl je zde zmíněn jen jako dokreslení celkové produkce f. Jawa a zmínka o tom, že existoval. Jedná se o náš nejmasivněji vyráběný stroj, jehož produkce v letech 1954 až 1963 dosáhla statisíců kusů. Stotisící stroj byl slavnostně expedován do Německé demokratické republiky v lednu 1959 (Svět motorů 1/1959).
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Fotografie z barevného letáku Jawa 250 353. Prototyp při jízdní zkoušce. Na dřevěné tabulce SPZ (040P) je datum 25.11.1953.

Fotografie z barevného letáku Jawa 250 353. Prototyp při jízdní zkoušce. Na dřevěné tabulce SPZ (040P) je datum 25.11.1953.
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Leták z roku 1954

Leták z roku 1954
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Jawa-ČZ 250 typ 353 rok výroby 1955 v nálezovém stavu.

Jawa-ČZ 250 typ 353 rok výroby 1955 v nálezovém stavu.
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Voják ČSLA na motocyklu Jawa-ČZ 250 typ 353.

Voják ČSLA na motocyklu Jawa-ČZ 250 typ 353.
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Jawa-ČZ 250 typ 353 rok výroby 1954-1955 v provedení autoškola. Všimněte si téměř prázdných pneumatik!

Jawa-ČZ 250 typ 353 rok výroby 1954-1955 v provedení "autoškola". Všimněte si téměř prázdných pneumatik!
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Další příslušník ČSLA na Jawa-ČZ 250 typ 353 rok výroby 1954-1955.

Další příslušník ČSLA na Jawa-ČZ 250 typ 353 rok výroby 1954-1955.
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Jawa-ČZ 250 typ 353 rok výroby 1959-61 s uniformovaným jedincem v sedle.

Jawa-ČZ 250 typ 353 rok výroby 1959-61 s uniformovaným jedincem v sedle.
URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-250-typ-353-t217789#610889 Verze : 4
Příslušník Pohraniční stráže na motocyklu Jawa-ČZ 250 typ 353 rok výroby 1956-1957.
JAWA-ČZ 250 typ 353 -


URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-250-typ-353-t217789#610927 Verze : 1
Na akcii Deň NATO 8.5.2007 v Prešove, bola vystavená táto JAWA 250 Sidecar.
JAWA-ČZ 250 typ 353 -


JAWA-ČZ 250 typ 353 -


URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-250-typ-353-t217789#303055 Verze : 1
Předvádění vozidel v Tibetu/Číně v roce 1956. Ve filmu je vidět mimo motocyklů Jawa-ČZ 250 typ 353 a 350 typ 354 i vozidla Praga V3S a Tatra 111. Všechny jsou v civilním provedení, ale jsou předváděna tamním špičkám, mezi nimiž nechybí samozřejmě ani ty uniformované. Minimálně dvě Jawy-ČZ 250 typ 353 jsou dány jako dar. Jedna Dalajlámovi a druhá je vidět jak jezdí s mnichem za řídítky. Jako proti-dar obdržela delegace mládě nějakého (tehdy ještě asi ne tam moc ohroženého vyhynutím) leoparda/levharta.
https://www.youtube.com/watch?v=iVCB4rHSlAQ
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Celkový pohled na Jawa-ČZ 250 typ 353.

Celkový pohled na Jawa-ČZ 250 typ 353.
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Dalajláma a Jawa-ČZ 250 typ 353.

Dalajláma a Jawa-ČZ 250 typ 353.
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Detail stroje

Detail stroje
JAWA-ČZ 250 typ 353 - Mnich na stroji Jawa-ČZ 250 typ 353

Mnich na stroji Jawa-ČZ 250 typ 353
JAWA-ČZ 250 typ 353 -


URL : https://www.valka.cz/JAWA-CZ-250-typ-353-t217789#613308 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více