JAWA 350 typ 18

     
Název:
Name:
JAWA 350 typ 18 JAWA 350 typ 18
Originální název:
Original Name:
JAWA 350 typ 18
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Zbrojovka Brno n.p., Praha-Nusle /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1947-31.03.1954
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1946
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 (s tandemem 2)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
130 kg 287 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
100 kg 220 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
250 kg 551 lb
Celková délka:
Overall Length:
2000 mm 6 ft 6 ¾ in
Celková šířka:
Overall Width:
700 mm 2 ft 3 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
950 mm 3 ft 1 ⅜ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
dvoudobý, vzduchem chlazený dvouválec, primární pohon řetězem two stroke, air cooled, two cylinders, primary drive with chain
Výkon:
Power:
10,3 kW při ? ot/min 13.8 bhp at ? rpm
Převodovka:
Gearbox:
čtyřrychlostní, nožní řazení na levé straně four gears, foot gear shiter on port side
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
13 l 2.86 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
115 km/h 71 mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
3,3 až 3,8 l/100 km 74.34 to 85.6 mi/Imp gal
Jízdní dosah:
Cruising Range:
? km ? mi
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#611114 Verze : 1
Dvoutaktní motocykl JAWA 350 spatřil světlo světa dva roky po modelu 250/11. Tedy v roce 1948. Za války projektované stroje Jawa 350 OHC a Ogar 350 OHC se po nástupu nového vedení do čela Jawy ukázaly jako neperspektivní.

V březnu 1946 došlo z důvodu státní centralizace ke sloučení továren. Ogar (budova ve Strašnicích po zastavení výroby motocklu Ogar 4) byl začleněn pod n.p. Jawa, poté oba podniky začleněny do národního podniku Zbrojovka Brno. Tak zanikla hospodářská/ekonomická nutnost soutěžit s modely Ogar 350OHC (prototypy dokončeny již v zaštítění Zbrojovky) a Jawa 350 OHC. I přesto, že byly oba modely představeny na autosalonu v Paříži (kde sklidily kladné ohlasy) do výroby se nedostal ani jeden. A to ani přesto, že si Československé závody kovodělné a průmyslové (ČZKP, n.p.) nechaly udělat porovnávací test obou strojů. Jejich schválený plán přesto v roce 1947 počítal se sériovou výrobou 1000 ks typu 350. Ale k té už nedošlo. Ekonomická situace obyvatel Československa, surovinová základna, lidské zdroje, směřování k jednoduchosti a rychlé výrobě, snaha o rychlou motorizaci daly přednost jednoduchému, dvoudobému motoru. Ten navíc dovoloval poměrně rychlý náběh výroby.

Veřejnost se s novými dvouválcovými dvoutakty seznámila na prvním poválečném autosalonu v Praze v říjnu roku 1947. Motocykly nenesly na nádrži logo Jawa ale Ogar. Značka Ogar patřila před válkou třetímu největšímu výrobci československých motocyklů a uvádí se, že i snaha o odlišení obou kubatur vedla k udržení ochranné známky Ogar. Motocykly byly lakovány v „holubí šedi“ a měly označení Ogar 350 typ 12.

Ověřovací série vznikla v roce 1948 a čítala 30 ks. Logo na nádrži bylo již lisované, podobné jako na modelu Jawa 250/11, jen místo nápisu Jawa je Ogar.

Modernizovaná Jawa 350 typ 18 Pérák přišel v roce 1950. Zlepšení se týkalo především motoru. Válce dostaly mohutnější žebrování pro lepší chlazení motoru. Oproti tomu hlava válce jedno vodorovné žebro ztratila. Došlo k úpravě karterů a konstrukce klikového mechanizmu a ojnice. Ty byly tak moderní a nadčasové, že je používal ještě model Jawa 350 typ 640 (vyráběný dodnes). Další technické změny jsou v podstatě shodné s modernizací modelu 250/11. Nástupcem modelu 350/18 byla „kývačka“ Jawa-ČZ 350 typ 354, ale uvádí se, že výroba třistapadesátek typ 18 a 354 běžela součastně až do roku 1956.
JAWA 350 typ 18 - Exponát NTM Praha - originální dochovaný (neprovozovaný) stroj Jawa 350 typ 18 z roku 1953.

Exponát NTM Praha - originální dochovaný (neprovozovaný) stroj Jawa 350 typ 18 z roku 1953.
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#611107 Verze : 2
Jawa 350 typ 12.
JAWA 350 typ 18 - Jawa 350 typ 12. Vývozní model s gumovými chrániči kolen na nádrži. Jednalo se o projekt, jak měla motorka vypadat v sérii od ledna 1949. Vyrobeno jen pár kusů.

Jawa 350 typ 12. "Vývozní model" s gumovými chrániči kolen na nádrži. Jednalo se o projekt, jak měla motorka vypadat v sérii od ledna 1949. Vyrobeno jen pár kusů.
JAWA 350 typ 18 - Leták s německým textem a bohatšímprovedením Jawa 350 typ 12. Nejmarkantnější je instalace gumových chráničů kolen na nádrži a boční stojan.

Leták s německým textem a "bohatším"provedením Jawa 350 typ 12. Nejmarkantnější je instalace gumových chráničů kolen na nádrži a boční stojan.
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#610862 Verze : 4
Fotografie Jawa 350 typ 18 s řidičem vojákem
JAWA 350 typ 18 -


JAWA 350 typ 18 -


JAWA 350 typ 18 -


URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#610930 Verze : 0
Popis základních modelů v hrubých rysech:

Ogar 350 typ 12
- Logo Ogar
- Lakování „holubí šedá“
- Hlavy válce se dvěma vodorovnými žebry
- „Menší “ válce motoru
- Vrtání: Ø 58 mm
Zdvih: 65 mm
Obsah: 343,5 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,5
Výkon: 12 ks (8,8 kW) při 4.000 ot./min.
- Jinak použito stejných dílů jako Jawa 250 model „FJ“

Jawa 350 typ 12
- Logo Ogar je od 1. září 1949 nahrazeno logem Jawa (identickým jako na modelu 250/11
- Lakování červenou i šedou barvou
- Jinak použito stejných dílů jako Jawa 250 model „Zbrojovka“

Jawa 350 typ 18
- Modernější motor s upravenou konstrukcí (viz text výše)
- Kompresní poměr: 1 : 6,6
Výkon: 18 ks (10,3 kW) při 4.000 ot./min.
- Jinak použito stejných dílů jako Jawa 250 model „Zbrojovka“ od roku 1950 „Komunista“
JAWA 350 typ 18 - Logo Ogar

Logo Ogar
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#611112 Verze : 1
www.youtube.com

Motocykly Jawa 350 Pérák ve službách tehdejší VB (1957). Na videu je trojice strojů. Jeden zachycený při stíhání osobního vozidla Škoda 1101/1102 Tudor je zcela jistě "350-tka", pravdědobně světle modrá(?). Odvoz na ambulantní odběr krve uskuteční Škoda 1101 "bojový Tudor".
JAWA 350 typ 18 - Sroje jsou vybaveny tandemovým sedlem

Sroje jsou vybaveny tandemovým sedlem
JAWA 350 typ 18 - Dobře je vidět světlá barva a způsob oblečení motohlídky

Dobře je vidět světlá barva a způsob oblečení motohlídky
JAWA 350 typ 18 - Detail řidiče. Řídítka motocyklu ve stříbrné barvě

Detail řidiče. Řídítka motocyklu ve stříbrné barvě
JAWA 350 typ 18 - Detail tachometru do 160km. Ideální indetifikátor typu 350/18

Detail tachometru do 160km. Ideální indetifikátor typu 350/18
JAWA 350 typ 18 - Bojový tudor a celkový záběr na motocykl Jawa 350/18,

Bojový tudor a celkový záběr na motocykl Jawa 350/18,
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#612546 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více