Iljušin Il-6

Ilyushin Il-6
Ильюшин Ил-6
     
Název:
Name:
Iljušin Il-6 Ilyushin Il-6
Originální název:
Original Name:
Ильюшин Ил-6
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
D.MM.1943-D.MM.1943 Irkutský letecký závod č. 39 J. V. Stalina, Irkutsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
07.08.1943
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
11520 kg 25397 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
15600 kg 34392 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
18650 kg 41116 lb
Rozpětí:
Wingspan:
26,00 m 85ft 3,62in
Délka:
Length:
16,47 m 54ft 0,42in
Výška:
Height:
5,30 m 17ft 4,65in
Plocha křídla:
Wing Area:
84,80 m2 912.78 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Čaromskij AČ-30B o výkonu 1103 kW/1500 k
třílistá stavitelná vrtule
Charomsky ACh-30B, power 1479 hp or
three-bladed variable-piitch propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
445 km/h v 6600 m 276.5 mph in 21654 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
340 km/h v ? m 211.3 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15,7 min do 5000 m 15,7 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8000 m 26247 ft
Dolet:
Range:
5450 km 3386.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kanon Š-20 ráže 20 mm v přídi
1x kanon Š-20 ráže 20 mm ve hřbetní věži
1x kanon Š-20 ráže 20 mm ve spodním střelišti
2x kanon Š-20 ráže 20 mm v bocích trupu


2500 kg v pumovnici
2x 1000 kg pumy nebo torpéda na vnějších závěsech
1x flexible 20 mm Sh-20 cannon in the nose
1x 20 mm Sh-20 cannon in the dorsal turret
1x 20 mm Sh-20 cannon in the ventral position
2x 20 mm Sh-20 cannon in beam blisters


5510 lb internally
2x 2205 lb bombs or torpedoes externally
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
V.Němeček, Vojenská letadla 1 - 5, Naše vojsko 1990, ISBN 80-206-0114-7 (soubor)
V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
www.airpages.ru
http://www.airwar.ru/enc/bww2/db3.html
http://www.airwar.ru/enc/bww2/il4.html
http://www.airwar.ru/enc/bww2/il6.html
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-6-t56261#255400 Verze : 1
Iljušin Il-6


Koncem roku 1942 vznikla v konstrukční kanceláři S.V.Iljušina myšlenka využít pro pohon dalšího dálkového bombardovacího letounu postaveného na bázi Il-4 nové hospodárné naftové motory AČ-30B. S podporou hlavních představitelů vojenského letectva se tedy rozběhly konstrukční práce na novém dálkovém bombardovacím stroji, kterému bylo přiděleno označení Il-6.


Při projektování nového letounu byl kladen hlavní důraz na dvě věci. Nejdůležitější bylo prodloužení doletu a zesílení obranné výzbroje. O zvýšení doletu se měly postarat hlavně nové úsporné naftové řadové motory AČ-30B. Ty měly oproti hvězdicovým motorům Il-4 přinést i menší aerodynamický odpor samotného letounu, protože řadové motory bylo možno zakapotovat daleko jemněji. To spolu s menší spotřebou paliva a také celkově zvýšenou zásobou pohonných hmot mělo přinést podstatný nárůst doletu nového stroje a zvýšení jeho maximálních rychlostí.


Nový letoun byl řešen jako dvoumotorový dolnoplošník s jednoduchou svislou ocasní plochou, tříbodovým zatahovatelným podvozkem záďového typu a poměrně silnou obrannou výzbrojí. Celkem na pěti palebných postech bylo umístěno pět kanónů ráže 20 mm. První se nacházel v přídi a ovládal ho bombometčík. Druhý byl umístěn ve hřbetní střelecké věži. Třetí se nacházel ve střelišti na spodní části trupu a zbylé dva byly umístěny na obou bocích trupu za křídlem. Šestičlenná posádka se skládala ze dvou pilotů, bombometčíka - předního střelce, střelce - radisty a dvou střelců z palubních zbraní.


Dále dle sovětských pramenů ...


První let stroje Il-6 s motory AČ-30B proběhl v srpnu 1943. Letoun zvedl do vzduchu ( jak jinak u letounů konstrukční kanceláře Iljušin ) zkušební pilot Kokkinaki. Po továrních zkouškách následovaly zkoušky státní. Z těch se letoun vrátil zpět k výrobci k provedení některých změn a odstranění zjištěných problémů.
Dopracovaný letoun již s novými motory AČ-30BF znovu vzlétl v létě roku 1944. V tomto provedení letoun dosáhl maximální rychlosti 464 km/h. Jeho dolet byl ( při vzletové hmotnosti 18 150 kg a nákladem 1000 kg pum v pumovnici při rychlosti 340 km/h ) 5 450 km.
Celkové hodnocení letounu Il-6 s motory řady AČ-30 nebylo nejhorší. Byl oceňován dolet i letové vlastnosti. Zkušební komise ale také našla některé (odstranitelné) nedostatky. Za hlavní problém byl označen pohon letounu. Výkonné, úsporné, ale nevyzrálé motory vykazovaly velké množství závad. V té době byly motory AČ-30 ještě nevyzrálé, výrobně velmi náročné a pro válečné použití nevhodné.


Z těchto důvodů byl další vývoj letounu Iljušin Il-6 zastaven.



Zdroje k DB-3 / Il-4 / Il-6 :
V.Němeček, Vojenská letadla 1 - 5, Naše vojsko 1990, ISBN 80-206-0114-7 (soubor)
V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
www.airpages.ru
http://www.airwar.ru/enc/bww2/db3.html
http://www.airwar.ru/enc/bww2/il4.html
http://www.airwar.ru/enc/bww2/il6.html
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-6-t56261#255399 Verze : 0
Iljušin Il-6 (obrázek)


Zdroj : www.airpages.ru
Iljušin Il-6 - Iljušin Il-6

Iljušin Il-6
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-6-t56261#255401 Verze : 0
Iljušin Il-6 (obrázek)


Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/bww2/il6.html
Iljušin Il-6 - Iljušin Il-6

Iljušin Il-6
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-6-t56261#255404 Verze : 0
Iljušin Il-6 (obrázek)


Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/bww2/il6.html
Iljušin Il-6 - Iljušin Il-6

Iljušin Il-6
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-6-t56261#255405 Verze : 0
Iljušin Il-6 (obrázek)


Zdroj : http://www.airwar.ru/enc/bww2/il6.html
Iljušin Il-6 - Iljušin Il-6

Iljušin Il-6
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-6-t56261#255406 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více