Main Menu
User Menu
Reklama

Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob]

Ilyushin Il-4

Ильюшин Ил-4

     
Název:
Name:
Iljušin Il-4
Originální název:
Original Name:
Ильюшин Ил-4
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1944 Irkutský letecký závod č. 39 J. V. Stalina, Irkutsk /
DD.MM.1942-DD.MM.1945 Komsomolskoamurský letecký závod č. 126, Komsomolsk na Amuru /
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Moskevský letecký závod č. 23, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5256 DB-3F/Il-4
První vzlet:
Maiden Flight:
31.03.1936 CKB-30 (prototyp)
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6421 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
10055 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
12120 kg
Rozpětí:
Wingspan:
21,440 m
Délka:
Length:
14,760 m
Výška:
Height:
4,100 m
Plocha křídla:
Wing Area:
67,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
150,07 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Tumanskij M-88B vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 735,5 kW (1 000 k) a nominální výkon 809 kW (1 100 k) v h= 4 800 m.
Vrtule trojlistá stavitelná VIŠ-23, později byla montována AV-5F-158 nebo AV-7FE-158a.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3855 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
404 km/h v 6550 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
320 km/h v 4000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4,4 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
19 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8300 m
Dolet:
Range:
3585 1) km
Maximální dolet:
Maximum Range:
4265 km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm ve hřbetní střelecké věži UTK-1
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přídi
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm ve spodním střelišti

Pumový náklad: 1000 - 2500 kg pum nebo min popř
1-2x torpédo 45-36-AN nebo 45-36-AV, každé o hmotnosti 940 kg.
Uživatelské státy:
User States:


( )
Poznámka:
Note:
kód NATO: Bob

1) s pumovým nákladem 1 000 kg a cestovní rychlostí 320 km/h

- přejmenovaný DB-3F s během roku 1942 postupně zaváděnými změnami - křídlo s novými vnějšími panely a větší plochou, kulometem UBK v nové věži, vrtulemi AV-5F-158, stálým čtvrtým členem osádky a dalšími úpravami
Zdroje:
Sources:
Yefim Gordon, Dmitriy Komissarov and Sergey Komissarov, OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft, London, Ian Allen, 2004, ISBN 1-85780-187-3
Hans-Heiri Stapfer, Ilyushin Il-4 in Action, Aircraft number 192., Carrollton, Texas, Squadron / Signal Publications, Inc., 2004, ISBN 0-89747-471-6.
From DB-3 To Il-4... The Soviet Long-Range Bomber: Part Two, Air International, Vol. 30, No. 3, March 1986, Bromley, UK, Fine Scroll. ISSN 0306-5634
http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/1-04.htm
http://www.airwar.ru/enc/bww2/il4.html
http://airwar.valka.cz/sssr/il_04/index.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#459139Verze : 0
MOD
Iljušin Il-4

Když na začátku války přichází do výroby letoun DB-3F s novými motory, dochází ke změně v označování sovětských letadel. Tato verze po dalších úpravách dostává podle nových norem označení Il-4.

Pozn.
Typem DB-3 až po jeho přeměnu v Il-4 se zabývá samostatné fórum zde Iljušin DB-3 (CKB 30)

Letoun DB-3 / Il-4 byl konstruovaný jako dálkový bombardovací letoun. Přestože spolu s typem Jer-2 podnikly několik dálkových bombardovacích akcí, byly povětšinou nasazovány k bombardování ve frontovém a přífrontovém pásmu a také v týlové oblasti za frontovou linií. Ve výzbroji vojenského letectva se tento typ udržel po celou válku. Jeho výroba běžela až do roku 1944. Celkem bylo vyrobeno 6 890 ks všech verzí.

V zimním období let 1941/42 značně poklesl počet vyrobených a do výzbroje zavedených Il-4. V důsledku evakuace výrobních závodů nedostávalo letectvo zdaleka tolik strojů, kolik potřebovalo. V druhé polovině roku 1942 se situace stabilizovala a závody opět začaly dodávat letouny na frontu ve větším množství.

V té době již byl dural nedostatkovým materiálem, kterým se všemožně šetřilo. Konstruktérům tedy bylo uloženo nahradit co největší množství duralových dílů letounu Il-4 dřevem. Byla tedy přepracována konstrukce kabiny letovoda, dřevěná byla i kostra pilotního prostoru i přechody mezi ocasními plochami a trupem. Z celokovového letounu se tedy stal stroj se smíšenou konstrukcí. To znamenalo mírné snížení rychlosti. Podstatné ale bylo, že si letoun zachoval všechny své dobré vlastnosti.

Výkony Il-4 znovu stouply, když byly do letounu montovány nové motory M-88B s výkonem po 1100 k. Tyto Il-4 (M-88B) dosahovaly ve výšce 6500 m rychlosti až 410 km/h. S nákladem 1000 kg pum a při cestovní rychlosti 320 km/h dolétly až 3800 km daleko. Při rychlosti 263 km/h to bylo dokonce 4260 km. Pro zabezpečení lepší obrany byl také do hřbetního střeliště nainstalován pohyblivý kulomet UB ráže 12,7 mm. Osádka měla tedy na svou obranu jeden pohyblivý kulomet UB ráže 12,7 mm v otočné věži na hřbetě trupu, jeden kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přídi a další stejnou zbraň na spodku trupu za křídly. Unesl maximálně 2 500 kg pum.

Některé Il-4 byly upraveny pro noční bombardování. Dostaly do výbavy speciální výstroj, kterou stroje určené pro denní bombardování postrádaly. Byly instalovány dokonalejší spojovací prostředky, radiokompas, autopilot APG-1 a také chemické odledování náběžných hran nosných ploch i vrtulových listů.
Letouny DB-3 / Il-4 tvořily za druhé světové války páteř sovětského dálkového bombardovacího letectva. Často se stávalo, že zaskakovaly za jiné typy i v akcích, na které tyto letouny nebyly konstruovány. Jejich hodnocení bylo ale téměř vždy kladné.

V.Němeček, Vojenská letadla 1 - 5, Naše vojsko 1990, ISBN 80-206-0114-7 (soubor)
V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
www.airpages.ru
https://www.airwar.ru/enc/bww2/db3.html
https://www.airwar.ru/enc/bww2/il4.html
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#255075Verze : 2
Doprava torpéda k nosiču - Il-4, fotografia nedatovaná. Vozík vyzerá byť vyrobený vo firme "Samodomo", teda na kolene. Všimnite si kolesá vozíka, ktoré zrejme pochádzajú z vyradených starých lietadiel s pevným podvozkom.

Podľa uniforiem vojakov tlačiacich vozík a skutočnosti, že nakladané je torpédo ide o stroj patriaci niektorému s plukov námorného loďstva.

2.bp.blogspot.com

Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#537181Verze : 4
MOD
Trojpohled a fotografie:
Zdroj: en.wikipedia.org (upraveno)
a archiv autora
Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] -


Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] -


Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#459144Verze : 0
MOD
Pekný detail streleckej veže UTK-1, lokalita a rok neznámy.

https://histomil.com


edit Panzer: zistil som, že autorom fotografie je známy ruský fotograf Jevgenij Chaldej (Евгений Халдей) a že fotka nebola jediná. Preto vkladám aj druhý a tretí záber. Prvé dva sú s istotou z Il-4, či aj tretí si nie som 100% istý. Vyzerá to však ako priestor navigátora a bombometčíka v Il-4.
Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] -


Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] -


Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] - navigátor Sergej Prokofievič Duplij, Hrdina Sovietskeho zväzu (1944), 5. gardový míno-torpédonosný letecký pluk vzdušných síl vojenského námorníctva

navigátor Sergej Prokofievič Duplij, Hrdina Sovietskeho zväzu (1944), 5. gardový míno-torpédonosný letecký pluk vzdušných síl vojenského námorníctva
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#536863Verze : 5
MOD
www.mission4today.com
www.mission4today.com

Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] - Il-4 vybavený na výfukoch tlmičmi plameňa pre nočné lety, nedatovaný snímok

Il-4 vybavený na výfukoch tlmičmi plameňa pre nočné lety, nedatovaný snímok
Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] - chrbtová strelecká veža UTK-1 s pohyblivým guľometom UBT kal. 12,7 mm, nedatovaný snímok

chrbtová strelecká veža UTK-1 s pohyblivým guľometom UBT kal. 12,7 mm, nedatovaný snímok
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#537282Verze : 3
MOD
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft19942.htm

Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#552711Verze : 0
MOD
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft19942.htm

Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] - IL-4 zástupce velitele 1. eskadrily  8. gardového dálkového leteckého pluku nadporučíka A. K. Korestyleva. Každá puma znamená deset bojových letů.

IL-4 zástupce velitele 1. eskadrily 8. gardového dálkového leteckého pluku nadporučíka A. K. Korestyleva. Každá puma znamená deset bojových letů.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#552715Verze : 0
MOD
http://www.airwar.ru/enc/bww2/il4.html

Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] -


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#552717Verze : 0
MOD
Iljušin Il-4 ("žlutá 23") z výzbroje 2. letky 47. samostatného gardového průzkumného leteckého pluku, léto/podzim 1943.


Ilyushin Il-4 Side view by Basil Zolotov
Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob] - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com

Web autora : http://basilzolotov.com

URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-4-kod-NATO-Bob-t4004#590118Verze : 0
MOD