Iljušin Il-30

Ilyushin Il-30

Ильюшин Ил-30

     
Název:
Name:
Iljušin Il-30
Originální název:
Original Name:
Ильюшин Ил-30
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1949-DD.MM.1949 Moskevský letecký závod č. 240, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1949-DD.MM.1949
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR -
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
22967 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
32552 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
37552 kg
Rozpětí:
Wingspan:
16,50 m
Délka:
Length:
18,00 m
Výška:
Height:
10,17 m
Plocha křídla:
Wing Area:
100,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Ljulka TR-3 o tahu 45,11 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1000 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
850 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13000 m
Dolet:
Range:
3500 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x kanon NR-23 ráže 23 mm v přídi
2x kanon NR-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané věžičce Il-V-12
2x kanon NR-23 ráže 23 mm v ocasní věži Il-K6


2000-4000 kg pum
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
- výkony jsou vypočtené
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
V.Němeček, Vojenská letadla 1 - 5, Naše vojsko 1990, ISBN 80-206-0114-7 (soubor)
V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
https://www.aviastar.org/air/russia/il-30.php
https://www.airwar.ru/enc/bomber/il30.html
https://ram-home.com/ram-old/il-30.html
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-30-t9416#283338Verze : 1
Iljušin Il-30


Letoun Il-30 vzniknul jako perspektivnější modifikace bombardéru Il-28 přičemž hlavní důraz byl kladen na zvýšení rychlosti až téměř na hranici rychlosti M 1. Z tohoto důvodu bylo původní přímé křídlo nahrazeno šípovitým a na něj byly umístěny štíhlejší gondoly osazené motory Mikulin TR-1 s forsážním stupněm. Aby bylo dosaženo minimálního aerodynamického odporu byly původní podvozkové nohy a šachty z motorových gondol demontovány a nahrazeny jednostopým podvozkem neseným v trupu (přední podvozková noha byla ponechána na stejném místě jako u Il-28 a zadní podvozková noha byla umístěna 1,8 metru za pumovnici). Pod motorové gondoly byly umístěny dva malé aerodynamické hřebeny do nichž byly zatahovány pomocné stabilizační podpěry vybavené jedním kolem. Vzhledem k tomu že proud horkého vzduchu od motorů mohl zasáhnout vodorovné ocasní plochy byly vzhledem k podélné rovině letounu pozvednuty v úhlu o 5° výše oproti Il-28 (Jejich konstrukce ale zůstala stejná).


Kabina navigátora/bombometčíka v přídi byla protažena a byly do ní umístěny dvě katapultážní sedačky SK-1 vedle sebe (vystřelovaly se směrem vzhůru a každá měla k dispozici samostatný vstupně výstupní překryt).Do protažením vzniklého prostoru mezi původní stolek navigátora a katapultážní sedačky byla umístěna obrazovka radiolokátoru pro sledování terénu a potřebné vybavení k jeho obsluze. Tyto zařízení obsluhoval samostatný operátor, sedící spolu s navigátorem na společné sklopné lavici. Vybavení navigátora/bombometčíka zůstalo shodné jako u Il-28. Pilot seděl na katapultážní sedačce SK-1 a jeho pilotní kabina byla prakticky identická s kabinou Il-28.Změny se dotýkaly pouze ovládacích prvků motorů.


V zadní části trupu byla kabina střelce/radisty,který obsluhoval dvojici kanonů ráže 20 mm. Původní radiovybavení umístěné v jeho kabině ve směru letu bylo demontováno a namontováno tak aby k němu měl střelec sedící u ovládání zbraní volný přístup. Uvolněné místo bylo využito pro zařízení pro ovládání upravené sedačky SK-1, která byla upravena pro katapultáž směrem dolů (tento systém měl snížit vysoké ztráty střelců/radistů při nehodách a poruchách letounu).


Vyroben byl pouze jeden prototyp, který nebyl nikdy zalétán, kvůli pochybnostem CAGI o vlastnstech tenkého šípového křídla. Il-30 prošel v roce 1950 měřením v aerodynamickém tunelu, ale mezitím dostalo OKB Iljušina nřízeno sostředit se na zavádění výroby Il-28 a práce na Il-30 byly zastaveny.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-30-t9416#172701Verze : 1
Iljušin Il-30
(Фронтовой бомбардировщик)



Zdroj : https://www.aviastar.org/pictures/russia/il-30.gif






URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-30-t9416#283337Verze : 0
Iljušin Il-30 (foto)


URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-30-t9416#33996Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!