IAR-80A

     
Název:
Name:
IAR-80 IAR-80
Originální název:
Original Name:
IAR-80
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.04.1941-DD.MM.194R Regia Autonoma Industria Aeronautică Română, Braşov /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1941-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
90
První vzlet:
Maiden Flight:
12.04.1939 1. prototyp
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2080 kg 4586 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2685 kg 5919 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2720 kg 5997 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,520 m 34ft 6,17in
Délka:
Length:
8,970 m 29ft 5,14in
Výška:
Height:
3,525 m 11ft 6,78in
Plocha křídla:
Wing Area:
15,97 m2 171.9 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
168,128 kg/m2 34.44 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
IAR K14-1000A vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzleovém výkonu 754 kW/1025 k.
Vrtule trojlistá VDM 9-11131 s nastavitelným úhlem náběhu.
IAR K14-1000A1 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1011 hp for take-off,
driving a three-blade variable-pitch VDM 9-11131 propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
455 l 100 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
506 km/h v 5000 m 314.4 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
425 km/h v 4500 m 264.1 mph in 14764 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,16 m/s 2196.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,85 min do 5000 m 5,85 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10500 m 34449 ft
Dolet:
Range:
730 km 453.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
900 km 559.2 mi
Výzbroj:
Armament:
6x pevný kulomet Browning FN ráže 7,92 mm v křídlech s 500 náboji na hlaveň. Six fixed forward-firing 0.312 inch FN Browning machine-guns mounted in the inner portion of the wing, 500 rpg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Druhá výrobní série letounů IAR 80 (90 letadel), Rumunsko již mělo zabezpečené dodávky zbraní pro své stíhací stroje, od 51. vyrobeného letounu byly instalovány další dva kulomety do křídel, neprůstřelné čelní sklo pilotní kabiny a další pancéřování na ochranu pilota. Podmotorování bylo řešeno mírně výkonnějším motorem K14-1000A. In April 1941 the Romanians were firmly in the German sphere, and as a result the Germans released more of the FN guns for their use. These were quickly incorporated into the design, and the resulting 80A model finally mounted the original design complement of six guns. The design also added armored glass to the windscreen, armor to the seat-back, and a new gun sight.
Zdroje:
Sources:
L+K č.1/1984 a 2/1984, Stíhací letouny I.A.R., Monografie, M. Velek
http://aeroram.narod.ru/win/samolet/iar-80.htm
http://www.worldwar2.ro/arr/?article=749
http://air2ww.webd.pl/rumunia/rumunia.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/iar80.html
geocities.com
www.platon.co.jp
www.geocities.com
www.fortunecity.com
www.historynet.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/IAR-80A-t62566#224080 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek IAR-80A a fotografie
zdroje uvedeny výše
IAR-80A -


IAR-80A -


URL : https://www.valka.cz/IAR-80A-t62566#224083 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více