Main Menu
User Menu

IAR-80A

     
Název:
Name:
IAR-80
Originální název:
Original Name:
IAR-80
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.04.1941-DD.MM.194R Regia Autonoma Industria Aeronautică Română, Braşov /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1941-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
90
První vzlet:
Maiden Flight:
12.04.1939 1. prototyp
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2080 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2685 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2720 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,520 m
Délka:
Length:
8,970 m
Výška:
Height:
3,525 m
Plocha křídla:
Wing Area:
15,97 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
168,128 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
IAR K14-1000A vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzleovém výkonu 754 kW/1025 k.
Vrtule trojlistá VDM 9-11131 s nastavitelným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
455 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
506 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
425 km/h v 4500 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,16 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,85 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10500 m
Dolet:
Range:
730 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
900 km
Výzbroj:
Armament:
6x pevný kulomet Browning FN ráže 7,92 mm v křídlech s 500 náboji na hlaveň.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Druhá výrobní série letounů IAR 80 (90 letadel), Rumunsko již mělo zabezpečené dodávky zbraní pro své stíhací stroje, od 51. vyrobeného letounu byly instalovány další dva kulomety do křídel, neprůstřelné čelní sklo pilotní kabiny a další pancéřování na ochranu pilota. Podmotorování bylo řešeno mírně výkonnějším motorem K14-1000A.
Zdroje:
Sources:
L+K č.1/1984 a 2/1984, Stíhací letouny I.A.R., Monografie, M. Velek
https://aeroram.narod.ru/win/samolet/iar-80.htm
https://www.worldwar2.ro/arr/?article=749
https://air2ww.webd.pl/rumunia/rumunia.htm
https://www.airwar.ru/enc/fww2/iar80.html
geocities.com
www.platon.co.jp
www.geocities.com
www.fortunecity.com
www.historynet.com
archiv autora
URL CZ: https://www.valka.cz/IAR-80A-t62566#224080Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/IAR-80A-t62566#224080Version : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek IAR-80A a fotografie
zdroje uvedeny výše
IAR-80A -


IAR-80A -


URL CZ: https://www.valka.cz/IAR-80A-t62566#224083Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/IAR-80A-t62566#224083Version : 0
MOD