Main Menu
User Menu

IAR-80 prototyp

IAR-80 Prototipul

     
Název:
Name:
IAR-80 prototyp
Originální název:
Original Name:
IAR-80 Prototipul
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.04.1939 Regia Autonoma Industria Aeronautică Română, Braşov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.04.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
12.04.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1780 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2280 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2483 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m
Délka:
Length:
8,160 m
Výška:
Height:
3,600 m
Plocha křídla:
Wing Area:
15,50 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
147,097 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
IAR K14-II C32, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 644 kW/875 k.
Vrtule trojlistá VDM.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
455 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
510 km/h v 4200 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
450 km/h v 2200 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,0 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10500 m
Dolet:
Range:
700 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet FN Browning ráže 7,92 mm v křídlech, každý s 500 nábiji.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Práce na prototypu letounu IAR-80 byly zahájeny koncem roku 1937, konstruktéři maximálně využili trupu a kormidel polského stíhacího letounu PZL P.24E, který byl Rumuny vyráběn. Na tento trup byly přidána zcela nová křídla v dolnoplošné poloze a letoun dostal zatahovací podvozek. Podle původních plánů měla být pilotní kabina otevřená, ale dokončen byl s elegantní uzavřenou kabinou.
Srovnáme-li původní PZL P-24E s prototypem IAR-80, zjistíme, že polský letoun byl o 450 kg lehčí ale i o 80 km/h pomalejší, oba poháněl shodný motor. IAR-80 se od počátku zkoušek projevoval jako letoun s příjemnými letovými vlastnostmi, samozřejmě bylo nutno v průběhu následujícího roku odstranit některé "dětské nemoci".
Prototyp IAR-80 byl porovnáván s německým stíhacím letounem HE-112. Dr. Ernst Heinkel očekával, že pro HE-112 v Rumunsku získá větší objednávku. IAR-80 údajně německou stíhačku předčil ve všech ohledech (vyjma slabé výzbroje) a tak krom již objednaného malého množství HE-112 byl upřednostněn domácí letoun a IAR-80 byl objednán v množství 100 letounů, tato objednávka byla brzy rozšířena o další.
Zdroje:
Sources:
Mariusz Konarski and Zenon Picko, IAR-80/81 (in Polish), Gdynia, Poland, Hawk Publications, 1991.
L+K č.17/1977, Stíhací letouny I.A.R., Monografie, Václav Němeček
www.ipmsstockholm.org
https://aeroram.narod.ru/win/samolet/iar-80.htm
https://www.worldwar2.ro/arr/?article=749
https://air2ww.webd.pl/rumunia/rumunia.htm
https://www.airwar.ru/enc/fww2/iar80.html
geocities.com
www.platon.co.jp
www.geocities.com
www.fortunecity.com
archiv autora
URL CZ: https://www.valka.cz/IAR-80-prototyp-t62565#224074Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/IAR-80-Prototipul-t62565#224074Version : 0
MOD
Fotografie prototypu
zdroj uveden výše
IAR-80 prototyp -


URL CZ: https://www.valka.cz/IAR-80-prototyp-t62565#224076Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/IAR-80-Prototipul-t62565#224076Version : 0
MOD