Název: Name: | IAR-80 prototyp | IAR-80 prototype |
Originální název: Original Name: | IAR-80 Prototipul | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.04.1939 Regia Autonoma Industria Aeronautică Română, Braşov | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.04.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.04.1939 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1780 kg | 3924 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2280 kg | 5027 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2483 kg | 5474 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 9,69in |
Délka: Length: | 8,160 m | 26ft 9,25in |
Výška: Height: | 3,600 m | 11ft 9,72in |
Plocha křídla: Wing Area: | 15,50 m2 | 166.84 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 147,097 kg/m2 | 30.13 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | IAR K14-II C32, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 644 kW/875 k. Vrtule trojlistá VDM. | IAR K14-II C32, fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated at 863 hp for take-off, driving a three-blade VDM propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 455 l | 100 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 510 km/h v 4200 m | 316.9 mph in 13780 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 450 km/h v 2200 m | 279.6 mph in 7218 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,0 min do 5000 m | 6,0 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10500 m | 34449 ft |
Dolet: Range: | 700 km | 435 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet FN Browning ráže 7,92 mm v křídlech, každý s 500 nábiji. | Two fixed forward-firing 0.312 inch FN Browning machine-guns mounted in the inner portion of the wing, 500 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Práce na prototypu letounu IAR-80 byly zahájeny koncem roku 1937, konstruktéři maximálně využili trupu a kormidel polského stíhacího letounu PZL P.24E, který byl Rumuny vyráběn. Na tento trup byly přidána zcela nová křídla v dolnoplošné poloze a letoun dostal zatahovací podvozek. Podle původních plánů měla být pilotní kabina otevřená, ale dokončen byl s elegantní uzavřenou kabinou. Srovnáme-li původní PZL P-24E s prototypem IAR-80, zjistíme, že polský letoun byl o 450 kg lehčí ale i o 80 km/h pomalejší, oba poháněl shodný motor. IAR-80 se od počátku zkoušek projevoval jako letoun s příjemnými letovými vlastnostmi, samozřejmě bylo nutno v průběhu následujícího roku odstranit některé "dětské nemoci". Prototyp IAR-80 byl porovnáván s německým stíhacím letounem HE-112. Dr. Ernst Heinkel očekával, že pro HE-112 v Rumunsku získá větší objednávku. IAR-80 údajně německou stíhačku předčil ve všech ohledech (vyjma slabé výzbroje) a tak krom již objednaného malého množství HE-112 byl upřednostněn domácí letoun a IAR-80 byl objednán v množství 100 letounů, tato objednávka byla brzy rozšířena o další. | Work began on the IAR.80 prototype in late 1937, originally with an open cockpit and the 870 hp IAR K14-II C32 engine which was a licensed Gnome-Rhône 14K II Mistral Major. The prototype was completed slowly, and first took to the air in April 1939. Test flights of the prototype were impressive. In comparison the P.24E was almost 995 lb lighter, yet over 50 mph slower even though it used the same engine. The IAR.80 also proved to be a delight to fly and highly maneuverable. A number of minor problems turned up during the prototype phase, and were dealt with over the next year. Prototype IAR-80 was tested competitively against the Heinkel He 112, which had just arrived in Romania as the start of a potentially large order. He-112 was completely outclassed it in all other respects. |
Zdroje: Sources: | Mariusz Konarski and Zenon Picko, IAR-80/81 (in Polish), Gdynia, Poland, Hawk Publications, 1991. L+K č.17/1977, Stíhací letouny I.A.R., Monografie, Václav Němeček www.ipmsstockholm.org http://aeroram.narod.ru/win/samolet/iar-80.htm http://www.worldwar2.ro/arr/?article=749 http://air2ww.webd.pl/rumunia/rumunia.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/iar80.html geocities.com www.platon.co.jp www.geocities.com www.fortunecity.com archiv autora |