Main Menu
User Menu

Hopfner - Hirtenberg HV-15

     
Název:
Name:
Hopfner - Hirtenberg HV-15
Originální název:
Original Name:
Hopfner - Hirtenberg HV-15
Kategorie:
Category:
dopravní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.03.1936 Hirtenberger Patronen-, Zündhütchen- und Metallwarenfabrik AG, Hirtenberg /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.03.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
08.03.1936
Osádka:
Crew:
2 + 4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1550 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2200 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
15,00 m
Délka:
Length:
10,65 m
Výška:
Height:
2,90 m
Plocha křídla:
Wing Area:
33,0 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Siemens Sh 14A o výkonu 118 kW
Vrtule dvoulisté dřevěné
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
235 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
198 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,8 min do 1000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5200 m
Dolet:
Range:
900 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Dopravní letoun pro čtyři cestující rakuského konstruktéra Theodora Hopfnera, který od roku 1935 spolupracoval se zbrojovkou v Hirtenbergu. Letoun poprvé vzlétl 8. března 1936, byl smíšené konstrukce s kovovou kostrou trupu krytou plátnem a dřevěnými křídly. Stroj poháněly motory Siemens Sh 14A a dostal poznávací značku OE-POH. Prototyp následně zakoupilo rakouské policejní ředitelství pro služební cesty. Po anšlusu stroj dostal značku D-OPQH a krátce před tím se změnilo i označení HV-15 na Wn-15, protože zbrojovku koupil podnik Wiener-Neustädter Flugzeugwerke G.m.b.H. V roce 1938 byl stroj poškozen a v roce 1942 či 1943 ho Němci darovali Chorvatsku, kde létal s číslem 2101. Jeho další osud není znám.


Továrna však plánovala, že typ bude stavět sériově s různými typy motorů. Měla též vzniknout vojenská verze NM-15 určená pro výcvik střelců a radiooperátorů, ale použitelná též jako lehký bombardér.
Zdroje:
Sources:
https://www.samoloty.ow.pl/str027.htm
https://www.airwar.ru/enc/cw1/hv15.html
L+k 2/2004

Hopfner - Hirtenberg HV-15 - https://www.airwar.ru/enc/cw1/hv15.html

https://www.airwar.ru/enc/cw1/hv15.html
URL : https://www.valka.cz/Hopfner-Hirtenberg-HV-15-t68778#241298Verze : 0
MOD