Název: Name: | Hispano-Suiza 12Ycrs | Hispano-Suiza 12Ycrs |
Originální název: Original Name: | Hispano-Suiza 12Ycrs | |
Kategorie: Category: | vidlicový motor | vee engine |
Výrobce: Producer: | Societé Française Hispano-Suiza, Bois-Colombes | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1932-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.10.1932 prototyp motoru 12Y | |
Použití: Use: | Arsenal Delanne 10C.2, Blériot-Spad S.710, Dewoitine D.510, Dewoitine D.513, EKW C-35, Fairey Fantôme, Ikarus IK-2, Latécoere 298, Morane-Saulnier MS.405.2, Mureaux 115 R2B2, Mureaux 200A.3, Renard R.36, Rogožarski IK-3 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Počet válců: Number of Cylinders: | 12 | |
Hmotnost: Weight: | 465 kg | 1025 lb |
Celková délka: Overall Length: | 1722 mm | 5ft 8in |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 764 mm | 2ft 6,07in |
Celková výška: Overall Height: | 935 mm | 3ft 0,81in |
Vrtání: Bore: | 150 mm | 5,91in |
Zdvih: Stroke: | 170 mm | 6,69in |
Zdvihový objem: Swept Volume: (l/cu in) | 36,05 l | 2199.91 cu in |
Palivo: Fuel: | benzín s oktanovým číslem 85 | 85 octane rating gasoline. |
Příprava palivové směsi: Carburation or Injection: | 6x karburátor Solex 56 S.V.C. | Six Solex 56 S.V.C carburetors. |
Kompresní poměr: Compression Ratio: | 5,8 : 1 | 5,8 : 1 |
Plnění válců: Mixture Charging: | přeplňovaný jednostupňovým jednorychlostním odstředivým kompresorem, poháněným od klikového hřídele. Převodový poměr 10 : 1. | Supercharger: Gear-driven single-speed centrifugal type supercharger, 10.0:1 gear ratio |
Chlazení: Cooling: | kapalinové přetlakové | Pressurised, Liquid-cooled |
Výkony: Performance: | ||
Výkon: Power: | 615 kW při 2400 ot/min | 825 bhp at 2400 rpm |
Poznámka: Note: | Maximální výkon: 633 kW při 2 400 ot/min v h= 4 000 m. Rozvod OHC, dva ventily na válec (jeden sací a jeden výfukový - chlazený sodíkem). Verze Hispano-Suiza 12Ycrs byla uzpůsobena pro montáž kanónu HS-404 mezi válce motoru a pro jeho střelbu dutou vrtulovou hřídelí. Motory řady HS 12Y byly používány a licenčně vyráběny v dalších zemích - v Československu, Švýcarsku a v Sovětském svazu (zde byl vyráběn jako motor M-100 a vlastním vývojem jako M-103, VK-105P a VK-107. | Max. power output 850 hp at 2,400 rpm at 13,123 ft. Valvetrain: OHC One intake and one sodium-filled exhaust valve per cylinder. This version Hispano-Suiza 12Ycrs with a hollow propeller shaft to allow for mounting cannon HS-404 to fire through the propeller spinner. The 12Y was also produced under license in the Czechoslovakian Republic, Swiss and Soviet Union as the Klimov M-100. This design later spawned the highly successful Klimov VK-105P and VK 107 series. |
Zdroje: Sources: | Raymond Danel and Jean Cuny, Docavia No. 4: le Dewoitine D.520 (in French), Paris, Editions Larivière, 1966. http://www.hydroretro.net/etudegh/hispanosuiza.pdf http://fr.wikipedia.org/wiki/Hispano-Suiza_12Y archiv autora |