Heroes of Might and Magic [1995]

Diskuse

Úvodní díl legendární série:


Heroes of Might and Magic




Její kořeny lze vystopovat ve hře King’s Bounty z roku 1990 (hratelné na téměř všech tehdejších platformách, tj. Amiga, Commodore 64, Mega Drive/Genesis, ZX Spectrum/Didaktik M, PC) programátora Jona Van Caneghema, jenž je tedy i původním autorem onoho proslulého „heroesáckého“ tahového sytému.


Dne 31. srpna 1995 se svět seznámil s novou strategickou hrou pro PC z dílny firmy New World Computing a mnoha mladým lidem se tak v nadcházejícím školním roce změnil životní styl. Hra nesla název Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest a jak už to u úvodních dílů nejen počítačových her bývá, u tehdejších oficiálních hráčských expertů zaznamenala velice solidní, ale nijak fenomenální úspěch (za všechny uvedu recenzi od Andreje Anastasova v časopise SCORE, sice nadšenou, ale jen na jedinou stranu A4 a s konečným hodnocením 8/10). Široká hráčská obec však byla ohromena vynikajícím nápadem a netradičním pojetím tahové strategie. Pozoruhodnou popularitu si tato hra získala i mezi něžnější polovinou lidstva ("Jé, to jsou roztomilá zvířátka!"). Postupně tak vznikla legenda, která se dočkala několika úspěšných pokračování a dodnes patří k absolutní světové špičce.


Popis hry pro nezasvěcené (jsou vůbec takoví?):
Hra se odehrává ve středověkém fantasy světě Erathia, v němž proti sobě bojují čtyři frakce (nebo rasy, chcete-li). Cílem hry je dovést jednu z nich co nejrychleji ke konečnému vítězství.
Hráč si nejprve zvolí mód hry z několika možností. Lze hrát buď samostatný scénář/mapu nebo celou kampaň. Hráč bojuje proti PC, ale může se také utkat s jinými hráči (u jednoho PC nebo přes internet). Důležitou je volba frakce/rasy. Na výběr jsou čtyři: Barbaři (Barbarians), Rytíři (Knights), Kouzelnice (Sorceresses) a Čarodějové (Warlocks). Každá z nich disponuje odlišnými schopnostmi, proto má tento výběr zásadní vliv na celou hru.


Popis jednotek (v závorce komentář lidského velitele Lorda Kilburna, dále jen LK):
Jednotky jsou cvičeny a najímány ve městech, ty nejslabší i ve vesnicích.
Barbaři:
nemají létající jednotky, zato jsou nejlevnější a mají nejrychlejší postup výstavby města (LK: jsou ohyzdní a páchnou, ale zabíjejí se dobře).
goblini – nejslabší barbarská jednotka (LK: odpad)
skřeti – slabší střelci (LK: jeden úder a hotovo)
vlci – rychlí, útočí dvakrát, vždy vrací úder (LK: tihle jsou dobří, při větším počtu pozor)
zlobři – neuvěřitelně pomalí, ale silní a houževnatí (LK: nejlépe odstřelit na dálku, jak jsou blízko ve větším počtu, au)
trollové – velmi silná střelecká jednotka (LK: tady už teče krev, prioritní cíl)
kyklopové – nejsilnější barbarští vojáci, útočí přes dvě pole, mohou očarovat (LK: těžký soupeř)
Kouzelnice:
síla jejich jednotek je vyvážená a hrozivá, ale získání těch nejlepších je těžké (LK: teoreticky by to mohl být spojenec, jenže je to nepřítel)
víly - létající, nejslabší jednotka (LK: odpad, ale umí štípnout)
trpaslíci - pomalí, ale odolní (LK: potrava pro luky i meče)
elfové - nejlepší střelci ze slabších jednotek, střílí 2x za kolo (LK: nepříjemní o to víc, že obvykle útočí jako první)
druidové - silná střelecká jednotka (LK: tady už jde do tuhého)
jednorožci - rychlý pohyb, útočí přes dvě pole, mohou očarovat (LK: nenápadní, ale dost nebezpeční)
fénixové - létající, nejsilnější jednotka kouzelnic a druhá nejsilnější ve hře, útočí přes dvě pole (LK: dají se porazit, ale obvykle to pár našich kluků odnese)
Čarodějové (LK: parchanti!):
souhrnně asi nejsilnější jednotky ve hře (LK: parchanti!)
kentauři - nejslabší jednotka, ale střelecká (LK: asi nej, ale pořád jenom odpad)
chrliči - létající, mohou očarovat (LK: na ně mám alergii)
gryfové - létající, vždy vrací úder, velice schopná jednotka (LK: kill them all!)
minotauři - silná pozemní jednotka (LK: jsou i horší)
medůzy - nejpomalejší, ale mimořádně odolná a silná jednotka, která může útočit na všechny nepřátele v dosahu současně (LK: tyhle nádhery je třeba zlikvidovat co nejdřív, jak se připlazí blíž, je zle)
draci - létající a nejsilnější jednotka celé hry, imunní proti kouzlům (LK: utkat se s ním znamená stát se nejrychleji hrdinou, jen je otázka, zda živým)
Lidé:
odolní a zdatní, ale nemají létající jednotky a disponují pouze jedinou střeleckou jednotkou (LK: což nahrazují kázní a skvělou morálkou)
rolníci - nejlevnější a nejslabší jednotka celé hry (LK: do začátku každá paže dobrá)
lučištníci - jediná a poměrně slabá lidská střelecká jednotka (LK: nejčastěji v akci a nejčastější ztráty)
kopiníci - houževnatá, solidní jednotka (LK: skvělá garda k lukům)
šermíři - odolná silná jednotka (LK: nepostradatelní čističi odpadů)
kavalerie - nejlepší pohyb z lidí, velká úderná síla i odolnost (LK: hmm... ještě si k tomu pustit "Jízdu valkýr"...)
paladini - nejsilnější vojáci této frakce ve zlaté zbroji, výborný pohyb, značná odolnost i úderná síla, útočí dvakrát
(LK: vždy v čele).


Další 4 druhy jednotek jsou nezávislé:
zloději - slabá, ale zákeřná jednotka s velkým pohybem (LK: odpad)
nomádi - rychlá jednotka střední síly (LK: odpad na koni)
duchové - létající, velice silní, pokud uspějí, posílí se o čerstvé duše (LK: nemít kouzlo Svaté slovo nebo paladiny znamená mít problém)
džinové - silní, mimořádně zákeřní, při útoku mají šanci zlikvidovat polovinu nepřátelské jednotky bez ohledu na její sílu (LK: zabít! Zabít co nejdál a co nejrychleji!).


Poněkud zvláštním místem jsou například jeskyně démonů (LK: někdy ho bez větší námahy porazím, jindy s třikrát silnější armádou prohraju. Fakt nechápu).


Tolik tedy k jedné z nejlepších počítačových her 90. let minulého století. Přestože je dnes již v mnoha směrech překonaná, stále se jedná o nesmrtelnou klasiku, kterou si čas od času velice rád zahraju.


Údaje o hře King's Bounty čerpány z:
draken-maul.blog.cz
URL : https://www.valka.cz/Heroes-of-Might-and-Magic-1995-t50197#193288 Verze : 1
Na obrázku je znázorněno plně rozvinuté barbarské město ATLANTIUM. Všechny dostupné stavby stojí.
Šest budov produkuje jednotky, jsou to Chatrč (goblini), Doupě (skřeti), Sluj (vlci), Pueblo (zlobři), Most (trollové) a Pyramida (kyklopové). Tyto budovy jsou samozřejmě typické jen pro Barbary. Ostatní zástavbu mají všechny frakce shodné.
Věž kouzel je dostavěna na nejvyšší 4. úroveň. Přístav umožňuje stavět lodě a prozrazuje, že město stojí na pobřeží.
Další budovami jsou Putyka (zvyšující morálku posádky města), Cech zlodějů (umožňující zjistit sílu nepřátel) a Studna (zvyšuje produkci jednotek o 2).
Nad celým městem se tyčí Hrad, který podstatně zvyšuje obranyschopnost města.


Posádka města je složena ze zlobrů, skřetů, vlků, trollů a kyklopů.
V pravém dolním rohu se nachází aktuální stav zdrojů (který je však podezřele vysoký). Ze surovin to jsou dřevo, síra, krystaly, rtuť, kámen a drahokamy. Jako měna slouží zlato.
Heroes of Might and Magic [1995] - Barbarské město. Zdroj: oldgames.cz

Barbarské město. Zdroj: oldgames.cz
URL : https://www.valka.cz/Heroes-of-Might-and-Magic-1995-t50197#193580 Verze : 0
Na obrázku je znázorněn hrdina AGAR z frakce Čarodějů (Warlocks).
Horní ikony ukazují jeho schopnosti: Útok, Obranu, Sílu kouzel a Znalosti, dále Morálku (neutrální), Štěstí v boji (+1) a Zkušenosti (zde je nutno poznamenat, že zde vyobrazené schopnosti jsou mimořádně vysoké a naprosto neodpovídají dosaženým zkušenostem. Aby všechny jeho schopnosti přesáhly 30, musel by Agar získat stovky tisíc bodů zkušenosti a ne ty necelé tři tisíce, které má uvedeny).


Armáda pod Agarovým vedením sestává ze stovky draků v pěti jednotkách po 20 (což je rovněž hodně nezvyklé).
V dolní části jsou pak Agarovy artefakty. Knihu kouzel má jako Čaroděj od počátku, ostatní artefakty musel získat v akcích: Zbroj (posilující Obranu), Náhrdelník (posilující Sílu kouzel) a Podkovu (posilující Štěstí v boji).


Hrdina s vyobrazenými schopnostmi a armádou je neporazitelný, ovšem dosažení takové síly je v reálné hře prakticky nemožné.
Heroes of Might and Magic [1995] - Barbarský hrdina. Zdroj: oldgames.cz

Barbarský hrdina. Zdroj: oldgames.cz
URL : https://www.valka.cz/Heroes-of-Might-and-Magic-1995-t50197#193584 Verze : 0
Obrázek znázorňuje hlavní obrazovku hry.
Největší část zabírá herní mapa. V pravé části je nahoře schematická mapa celé země, pod ní ikony vlastních hrdinů a měst pro rychlé přepínání, následují ovládací ikony a zcela vpravo dole je okénko aktualit.
Obrázek zachycuje hru za frakci Barbarů, hráč má k dispozici jedno město a jednoho hrdinu, podle portétu i podle okénka aktualit jde o THUNDAXE. Okénko aktualit prozrazuje sílu Thundaxovy armády, složené z goblinů, skřetů, vlků a víl (to je zajímavé, neb víly jsou jednotka Kouzelnic, vzhledem k fázi hry je proto Thundax musel získat nestandardně, zřejmě se k němu přidaly jako neutrální jednotka).
Podle stadia průzkumu země, absence vlastních zdrojů surovin a složení vojska lze odhadnout, že obrázek zachytil samotný počátek hry, tj. asi 2. či 3. den (neboli kolo hry).
Heroes of Might and Magic [1995] - Hlavní obrazovka hry. Zdroj: bestoldgames.net

Hlavní obrazovka hry. Zdroj: bestoldgames.net
URL : https://www.valka.cz/Heroes-of-Might-and-Magic-1995-t50197#193589 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více