Heinkel He 111 Z-1

     
Název:
Name:
Heinkel He 111 Z-1
Originální název:
Original Name:
Heinkel He 111 Z-1
Kategorie:
Category:
jiná kategorie
Výrobce:
Producer:
DD.02.1941-DD.MM.1942 Ernst Heinkel Flugzeugwerke AG, Rostock-Marienehe /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1941-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10 + 2 prototypy / prototypes
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1941 (prototypy / prototypes He 111 Z V1 + He 111 Z V2)
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
21300 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
24600 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
28375 kg
Rozpětí:
Wingspan:
35,40 m
Délka:
Length:
16,40 m
Výška:
Height:
4,00 m
Plocha křídla:
Wing Area:
147,44 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
166,85 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
5
Typ:
Type:
Jumo 211 F-2 kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctválec o vzletovém výkonu 986 kW (1 340 k).
Vrtule trojlisté VDM s konstantní rychlostí o průměru 3 500 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
4 400 - 8 220 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
437 km/h v 6000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
394 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
30,0 min do 9000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10200 m
Dolet:
Range:
2400 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
4000 km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kanón MG FF ráže 20 mm v předním střelišti pravého trupu,
1x pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm v předním střelišti levého trupu,
1x pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm ve hřbetních střelištích obou trupů,
1x pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm ve spodních vanách obou trupů,
1x pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm v bočních střelištích v obou trupů.

Později byly kulomety typu MG 15 nahrazeny účinnějšími kulomety MG 81 nebo MG 131.

Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
letová vytrvalost: 10,0 h
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Heinkel He 111 H Varianten, Flugzeug Profile 18
Punka, G.: Heinkel He 111 in Action, Squadron-Signal Publications, 2002
Michulec, R.: Heinkel He 111, AJ-Press, 1993
Stachura, P., Zazvonil, J., Haladěj, D.: Heinkel He 111, Modelpres, 1994
https://de.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_111
URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-111-Z-1-t8583#24722Verze : 0
Letouny He 111 Z-1 byly provozovány u eskadry LLG 2 od roku 1943, kde sloužily k tahání kluzáků Gotha Go 242 při zásobování německých jednotek na Kubáni. Většina z He 111 Z-1 však byla poškozena nebo zničena kvůli nehodám na nevhodných ruských letištích a kvůli činnosti nepřítele. Na podzim 1944 (poté, co ztratila značnou část z provozovaných He 111 Z-1) byla LLG 2 rozpuštěna.








URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-111-Z-1-t8583#114794Verze : 1
Heinkel He 111 Z-1


Stručná historie:


Německý pětimotorový vlečný letoun He 111 Z-1 zcela jistě patřil k velmi nevšedním letounům, které používala německá Luftwaffe. Za jeho vznikem stál generál Ernst Udet, který při pracovní návštěvě továrny Ernsta Heinkela v Rostoku, dostal nápad spojit dva letouny He 111 a v místě spojení přidat pátý motor. Tak velký vlečný letoun potřebovala Luftwaffe pro své obrovské kluzáky Messerschmitt Me 321, ty pro svůj let dosud potřebovaly trojspřeží Messerschmittů Bf 110, což však byla značně riziková záležitost. Profesor Heinkel se tohoto nápadu ujal a na podzim roku 1941 již vzlétl první ze dvou prototypů He 111Z V-1 "Zwilling" (Dvojčata).


Vlečný letoun He 111 Z vznikl spojením dvou letounů He 111 H-6, spojeny byly pouze křídlem, ocasní plochy zůstaly zachovány, stejně jako kompletní podvozky obou původních letadel. Spojení křídel, nebylo určitě jednoduchou záležitostí, jak by se na první pohled zdálo, celá vnitřní část křídel musela být nově přepracována, původní vzepětí muselo být odstraněno a původní eliptické křídlo bylo napojeno na nový obdelníkový centroplán s pátým motorem. První pilot seděl v levém trupu a ze své kabiny ovládal všech pět motorů, řízení a podvozek své poloviny, druhý pilot ze své kabiny v pravém trupu ovládal řízení a podvozek své poloviny. V levé polovině byl ještě mechanik, střelec, a letovod, v pravém trupu byl vedle druhého pilota ještě mechanik a střelec.


Zkoušky obou prototypů V-1 a V-2 proběhly hladce a takřka bez problémů, což je obdivuhodné již jen s ohledem na vedení spousty táhel řízení letounu a ovládání motorů.
Na samém konci roku 1941 objednala Luftwaffe stavbu deseti sériových letadel, továrna Heinkel A. G. na jaře roku 1942 dodala poslední z nich, tyto letouny byly sestaveny z komponentů He 111 H-6 a He 111 H-16. Každý letoun měl zřejmě odlišnou výzbroj, ta se ostatně měnila během operační činnosti.
Heinkel He 111 Z-1 vzlétl i s Messerschmittem Me 321 v závěsu za pomocí až šesti raketových motorů Walter. "Zwilling" často tahal i dva nákladní kluzáky Gotha Go 242. Pro dlouhé přelety bylo možno podvěsit pod oba trupy letounu celkem čtyři přídavné palivové nádrže po 900 litrech, celková zásoba paliva potom činila 8 250 litrů.


Vlečné letouny spolu s kluzáky Me 321 Gigant byly poměrně dlouho na základně ve Francii, kde se připravovala operace Herkules, což mělo být obsazení ostrova Malta, později probíhaly přípravy na obsazení Astracháně a Baku, v lednu 1943 měly pomoci se zásobováním německých vojsk u Stalingradu, nakonec se zúčastnily zásobování německého předmostí na Kubáni, na zpáteční cestu odvážely raněné vojáky, vlečný letoun pojal 30 vojáků a kluzák sto i více... Na jaře 1943 byly tyto letouny staženy do Německa a později zase do Francie. Nějakou dobu se uvažovalo o výsadkové operaci na Sicílii, ale k té již nedošlo, protože zde nebyla vhodná letiště. Jednotka „Zwillinge“ byla rozpuštěna v roce 1944, v té době měla ve výzbroji pouhé čtyři letouny He 111 Z.


Použité prameny:
Krysztof Janowicz, Heinkel He 111 vol.I, Kagero 3003, Monografie / Monograph, Polish and English Publication, Lublin ISBN 83-89088-26-6
Krysztof Janowicz, Heinkel He 111 vol.II, Kagero 3008, Monografie / Monograph, Polish and English Publication, Lublin 2004, ISBN 83-89088-43-6
L+K 24/1976, Václav Němeček, Letadla 39-45, HEINKEL He 111 Z
https://www.airwar.ru/enc/cww2/he111z.html
archiv autora



URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-111-Z-1-t8583#398820Verze : 1
MOD
Čelný pohľad.


zdroj:
https://imgbucket.com/pages/h/heinkel-he-111z/


URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-111-Z-1-t8583#534005Verze : 0
MOD
www.ebay.de


URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-111-Z-1-t8583#561746Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!