Název: Name: | Hansa-Brandenburg W.19 | |
Originální název: Original Name: | Hansa-Brandenburg W.19 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1917-DD.MM.1918 Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerke AG, Briest / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1917-DD.MM.1918 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 55 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | plováky | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1435 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2005 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 13.8 m | |
Délka: Length: | 10.65 m | |
Výška: Height: | 4.10 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 57.8 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Maybach Mb.IV o výkonu 191 kW dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 441 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 150 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 130 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6.4 min do 1000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | 450 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný 7,92mm kulomet LMG 08/15 1x pohyblivý 7,92mm kulomet LMG 14 | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Vytrvalost: 5 h | |
Zdroje: Sources: | Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4. Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970. Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960. www.aviastar.org |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Hansa-Brandenburg-W-19-t68761#386121Verze : 0
Aubi
MOD
Hansa-Brandenburg W.19
Zkušenosti s provozem Hansa-Brandenburg W.12 ukázly potřebu podobného stroje s větší vytrvalostí. V listopadu 1917 proto vznikl W.19, v podstatě prodloužený W.12 o větším rozpětí a s výkonnějším motorem Maybach Mb.IV o 260 koních (někdy uváděno 240 koní). Asi nejvýraznějším rozdílem ve vzhledu tvořila dvoupříhradová křídla, o něco méně zakulacené konce křídel a malý vrtulový kužel. Pozdější stroje, 2207-2216, 2237, 2259-2278 a 2537 se od první trojice, 1469-1471 odlišovaly poněkud většími směrovkami a dodatečnými plovákovými vzpěrami. Stroj č. 2237 byl testován s výzbrojí 20mm kanonem Becker. První stroje W.19 byly zařazeny do služby na základny v Borkumu a Zeebrugge v lednu 1918. Základem jejich nasazení bylo hlídkování nad mořem a vyhledávání cílů pro své menší bratrance W.12 a proW.29, které zatím čekaly na hladině a šetřily palivo. Obvyklým terčem byly britské hlídkové létající čluny F.2A, H.12 či H.16 ze základny v Yarmouthu.
Je ovšem třeba říci, že souboje mezi pohyblivými stíhači a těžce vyzbrojenými létajícími čluny byly často velice vyrovnané. 4. června 1918 se čtyřčlenná britská hlídka, vedená Capt. Leckiem z Yarmouthu, setkala s celkem patnácti německými W.12, W.19 a W.29. Soustředěné palbě z Felixstowů se podařilo tři Brandenburgy odříznout od ostatních a brzy jeden zapálit, Němci poté jeden z britských strojů donutili dosednout na hladinu, kde byl později internován holandskou vlečnou lodí. Druhý létající člun musel krátce přistát kvůli netěsnosti na palivovém potrubí, ale brzy se zapojil zpět do bitvy. Tak Němci přišli o další Brandenburg a od britských létajících člunů se odpoutali. Vzápětí narazili na pátého člena britské hlídky, který se od ostatních předtím oddělil kvůli problémům s motorem. Stroj, neschopný vzletu, však jejich palbu opětoval natolik dobře, že sestřelil dalšího z plovákových letounů a ostatní se musely vrátit na základnu kvůli docházejícímu palivu. Tento F.2A se ovšem na základnu již nevrátil, osádce se podařilo zprovoznit ho natolik, aby se mohl po hladině vypravit k blízkému ostrovu Terschelling, byl ovšem napaden Brandenburgem W.19 2239 a zapálen.
V roli lovce-pátrače pro W.12 a W.29 měl ke konci války W.19 doplnit jednoplošník W.33, toho ale kvůli konci války se snad jen šest z nich dočkalo i nasazení.
Zdroj:
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
www.aviastar.org
www.csd.uwo.ca
Zkušenosti s provozem Hansa-Brandenburg W.12 ukázly potřebu podobného stroje s větší vytrvalostí. V listopadu 1917 proto vznikl W.19, v podstatě prodloužený W.12 o větším rozpětí a s výkonnějším motorem Maybach Mb.IV o 260 koních (někdy uváděno 240 koní). Asi nejvýraznějším rozdílem ve vzhledu tvořila dvoupříhradová křídla, o něco méně zakulacené konce křídel a malý vrtulový kužel. Pozdější stroje, 2207-2216, 2237, 2259-2278 a 2537 se od první trojice, 1469-1471 odlišovaly poněkud většími směrovkami a dodatečnými plovákovými vzpěrami. Stroj č. 2237 byl testován s výzbrojí 20mm kanonem Becker. První stroje W.19 byly zařazeny do služby na základny v Borkumu a Zeebrugge v lednu 1918. Základem jejich nasazení bylo hlídkování nad mořem a vyhledávání cílů pro své menší bratrance W.12 a proW.29, které zatím čekaly na hladině a šetřily palivo. Obvyklým terčem byly britské hlídkové létající čluny F.2A, H.12 či H.16 ze základny v Yarmouthu.
Je ovšem třeba říci, že souboje mezi pohyblivými stíhači a těžce vyzbrojenými létajícími čluny byly často velice vyrovnané. 4. června 1918 se čtyřčlenná britská hlídka, vedená Capt. Leckiem z Yarmouthu, setkala s celkem patnácti německými W.12, W.19 a W.29. Soustředěné palbě z Felixstowů se podařilo tři Brandenburgy odříznout od ostatních a brzy jeden zapálit, Němci poté jeden z britských strojů donutili dosednout na hladinu, kde byl později internován holandskou vlečnou lodí. Druhý létající člun musel krátce přistát kvůli netěsnosti na palivovém potrubí, ale brzy se zapojil zpět do bitvy. Tak Němci přišli o další Brandenburg a od britských létajících člunů se odpoutali. Vzápětí narazili na pátého člena britské hlídky, který se od ostatních předtím oddělil kvůli problémům s motorem. Stroj, neschopný vzletu, však jejich palbu opětoval natolik dobře, že sestřelil dalšího z plovákových letounů a ostatní se musely vrátit na základnu kvůli docházejícímu palivu. Tento F.2A se ovšem na základnu již nevrátil, osádce se podařilo zprovoznit ho natolik, aby se mohl po hladině vypravit k blízkému ostrovu Terschelling, byl ovšem napaden Brandenburgem W.19 2239 a zapálen.
V roli lovce-pátrače pro W.12 a W.29 měl ke konci války W.19 doplnit jednoplošník W.33, toho ale kvůli konci války se snad jen šest z nich dočkalo i nasazení.
Zdroj:
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
www.aviastar.org
www.csd.uwo.ca
URL : https://www.valka.cz/Hansa-Brandenburg-W-19-t68761#241198Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.