HMLS Centipede

The Mother
     
Název:
Name:
HMLS Centipede HMLS Centipede
Originální název:
Original Name:
HMLS Centipede
Kategorie:
Category:
pěchotní tank infantry tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.01.1916 William Foster & Co. Ltd., Lincoln /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
8
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
28448 kg 62717 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9906 mm 32 ft 6 in
Délka korby:
Hull Length:
9906 mm 32 ft 6 in
Celková šířka:
Overall Width:
4166 mm 13 ft 8 in
Celková výška:
Overall Height:
2438 mm 8 ft
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm ?
Šířka pásu:
Track Width:
521 mm 1 ft 8 ½ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
10-12 mm ⅜ in - ½ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
šestiválec Daimler-Knight Daimler-Knight six-cylinder engine
Výkon:
Power:
78.3 kW při 1000 ot/min 105 bhp at 1000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
dvourychlostní převodovka se dvěma pomocnými, 4 rychlosti vpřed a dvě vzad two-speed gearbox with two secondary gearboxes, 4 speeds forward, 2 reverse
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
6 km/h 3.7 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
2x šestiliberní kanon Hotchkiss QF ve sponsonech
odměr: 110 °
2x Hotchkiss QF 6 pdr gun in sponsons
traverse: 110 °
Vedlejší:
Secondary:
pozice pro několik kulometů provision for several machine guns
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Moore, Craig. Tank Hunter: World War One. The History Press, Stroud 2017. ISBN: 978-0-7509-8659-5.
White. B. T. British Tanks 1915-1945. Ian Allan Ltd., Hampton Court 1963.
URL : https://www.valka.cz/HMLS-Centipede-t85181#647097 Verze : 0
His Majesty Land Ship Centipede

S téměř geniální myšlenkou jak vyřešit problém překočitelnosti zákopů, přišel vynalézavý Walter G. Wilson. Jako většina podobných myšlenek byla v podstatě jednoduchá. Wilson spojil dohromady výhody kol s velkým průměrem, s kabinou vozidla uloženou mezi nimi a výhody housenkového pásu.
Prakticky nezměněnou korbu vozidla Little Willie vybavil kosodélníkovými bočnicemi, přesahujícími její obrys a "opásal" je po celém obvodu housenkovými pásy složenými z 90 článků každý. Aby zachoval řiditelnost na pevném podkladu, použil opět "fintu" s vypouklou spodní částí pojezdového ústrojí (Viz No. I Lincoln Machine). Styčná plocha pásů byla v takovém případě jen kolem 1,2 - 1,5 m a v měkkém terénu se plynule se zvětšovala.
Zajímavé je, že tuto myšlenku pojal Wilson, ještě před tím, než byl hotový Little Willie, který byl vlastně předem odsouzen k roli testovacího vozidla pro nové pásy a zavěšení pojezdových kol. Dřevěná maketa s velkými bočnicemi byla hotová již v září 1915.
Nové vozidlo šlo po odsouhlasení do výroby a 3. prosince 1915 absolvovalo první zkušební jízdu. Na základě výsledků byly provedené některé dílčí úpravy a k úplnému dokončení došlo až 26. ledna 1916. O čtyři dny pozdělji 30. ledna 1916 mohlo být oficiálně představeno.
Vozidlo bylo oficiálně označeno jako His Majesty Land Ship (Pozemní Loď Jeho Veličenstva) HMLS Centipede (Stonožka). Ale používalo se i označení Big Willie nebo známější The Mother (matka), což mělo symbolizovat, že jde o první vozidlo rodící se nové kategorie.

Zdroje:
David Fletcher; British Mark I Tank 1916; Osprey New Vanguard 100 ISBN 1841766895
Jacek Stolarz; Czolgi Brytyjskie 1914-1918; Militaria 30
David Fletcher; The British Tanks 1915-1919; Crowood Press Ltd.; ISBN 1861264003
URL : https://www.valka.cz/HMLS-Centipede-t85181#314694 Verze : 0
HMLS Centipede, neboli The Mother se od dalších sériových vozidel Mark I lišil hustějším nýtováním. Firma vyráběla kotle a na prototypu použila rozteče pro vodotěsný spoj.
Druhým rozdílem bylo jiné rozmístění třmenů pojezdových kol.
Na HMLS Centipede začínala řada jedním samostatným kolem, potom byl svislý pás nýtování, zatímco na Mark I byla na začátku dvojice třmenů (kol).

Viz obrázek z testů v Hatfield parku
HMLS Centipede -


URL : https://www.valka.cz/HMLS-Centipede-t85181#314695 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více