Main Menu
User Menu

HMLS Centipede

The Mother

His Majesty Land Ship Centipede

S téměř geniální myšlenkou jak vyřešit problém překočitelnosti zákopů, přišel vynalézavý Walter G. Wilson. Jako většina podobných myšlenek byla v podstatě jednoduchá. Wilson spojil dohromady výhody kol s velkým průměrem, s kabinou vozidla uloženou mezi nimi a výhody housenkového pásu.
Prakticky nezměněnou korbu vozidla Little Willie vybavil kosodélníkovými bočnicemi, přesahujícími její obrys a "opásal" je po celém obvodu housenkovými pásy složenými z 90 článků každý. Aby zachoval řiditelnost na pevném podkladu, použil opět "fintu" s vypouklou spodní částí pojezdového ústrojí (Viz No. I Lincoln Machine). Styčná plocha pásů byla v takovém případě jen kolem 1,2 - 1,5 m a v měkkém terénu se plynule se zvětšovala.
Zajímavé je, že tuto myšlenku pojal Wilson, ještě před tím, než byl hotový Little Willie, který byl vlastně předem odsouzen k roli testovacího vozidla pro nové pásy a zavěšení pojezdových kol. Dřevěná maketa s velkými bočnicemi byla hotová již v září 1915.
Nové vozidlo šlo po odsouhlasení do výroby a 3. prosince 1915 absolvovalo první zkušební jízdu. Na základě výsledků byly provedené některé dílčí úpravy a k úplnému dokončení došlo až 26. ledna 1916. O čtyři dny pozdělji 30. ledna 1916 mohlo být oficiálně představeno.
Vozidlo bylo oficiálně označeno jako His Majesty Land Ship (Pozemní Loď Jeho Veličenstva) HMLS Centipede (Stonožka). Ale používalo se i označení Big Willie nebo známější The Mother (matka), což mělo symbolizovat, že jde o první vozidlo rodící se nové kategorie.

Zdroje:
David Fletcher; British Mark I Tank 1916; Osprey New Vanguard 100 ISBN 1841766895
Jacek Stolarz; Czolgi Brytyjskie 1914-1918; Militaria 30
David Fletcher; The British Tanks 1915-1919; Crowood Press Ltd.; ISBN 1861264003
URL : https://www.valka.cz/HMLS-Centipede-t85181#314694Verze : 0
MOD
HMLS Centipede, neboli The Mother se od dalších sériových vozidel Mark I lišil hustějším nýtováním. Firma vyráběla kotle a na prototypu použila rozteče pro vodotěsný spoj.
Druhým rozdílem bylo jiné rozmístění třmenů pojezdových kol.
Na HMLS Centipede začínala řada jedním samostatným kolem, potom byl svislý pás nýtování, zatímco na Mark I byla na začátku dvojice třmenů (kol).


Viz obrázek z testů v Hatfield parku
HMLS Centipede - zdroj wikipedie

zdroj wikipedie
URL : https://www.valka.cz/HMLS-Centipede-t85181#314695Verze : 0
MOD