Název: Name: | Grumman F4F-4 Wildcat | |
Originální název: Original Name: | Grumman F4F-4 Wildcat | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-1DD.MM.1942 Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1169 (4058/4098, 5030/5261, 01991/02152, 03385/03544, 11655/12227) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 14.04.1941 XF4F-4 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2674 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3617 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3974 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.58 m | |
Délka: Length: | 8.76 m | |
Výška: Height: | 3.61 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24.15 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney R-1830-86 o vzletovém výkonu 865 kW trojlistá vrtule s konstantní rychlostí otáček Curtiss Electric | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 545 l 2x 220 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 515 km/h v 5730 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 259.1 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 9.9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5.6 min do 3048 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10363 m | |
Dolet: Range: | 1335.8 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2051.9 km | |
Výzbroj: Armament: | 6x kulomet Colt-Browning AN/M2 ráže 12,7 mm | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Jarski, Adam: F4F Wildcat, Monografie Lotnicze 20. Gdaňsk, AJ-Press 1995. ISBN 83-86208-29-5 Linn, Don. F4F Wildcat in action, Aircraft Number 84. Carrollton, Squadron/Signal Publications 1988. ISBN 0-89747-200-4 Greene, Frank L. The Grumman F4F-3 Wildcat, Profile No. 53, Profile Publications Ltd., Leathehead 1965 www.alternatewars.com http://www.americancombatplanes.com/f4f_2.html |
URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#4693Verze : 0
Schlange
MOD
Grumman F4F-4 Wildcat
Stručná história vývoja:
V marci 1941 požadovalo námorníctvo od Grummanu ďalšie úpravy lietadiel F4F - hlavné zmeny bola požiadavka na hydraulické sklápanie krídiel (pre ušetrenie miesta na pri pobyte na lodi) a pridanie ďalšej dvojice guľometov do krídel. Ako prototyp XF4F-4 bolo použité lietadlo F4F-3 s.č.1897 s motorom P&W R-1830-86 a zameriavačom Mk.8. Lietadlo prvýkrát vzlietlo 15.05.1941 a začiatkom júna 1941 bolo vyslané na bojové testy k jednotkám. Piloti si ale nové lietadlo moc nepochvaľovali - dodatočná výzbroj a hydraulika spôsobila zvýšenie hmotnosti, čo sa prejavilo na obratnosti a aj na maximálnej rýchlosti. Ďalšiu nevýhodu predstavovala zmena množstva munície - z 1800 ks u F4F-3 klesla na 1440. Aby sa aspoň čiastočne odstránilo negatívne pôsobiace zvýšenie hmotnosti bolo u sériových lietadiel rozhodnuté o náhrade hydraulického sklápania krídel ručným mechanickým - rovnakým ako bolo použité na "britských" Grummanoch Martlet Mk.II. Prvý sériový stroj síce vzlietol 07.11.1941, ale až po Japonskom útoku na Pearl Harbour 07.12.1941 bolo rozhodnuté o masovom zavedení tohto stroja do výzbroje. V nasledujúcich mesiacoch zvýšil Grumman výrobu lietadiel (všetkých typov) až na 200 ks mesačne, ale stroje F4F-4 zasiahli do bojov vo väčšom počte až v máji 1942.
Na základe bojových skúseností bolo 14.07.1942 rozhodnuté o zmene výzbroje zo 6 guľometov späť na 4 so zásobou 450 nábojov na hlaveň. Ďalšiu inováciu zaviedli piloti VF-6 pôsobiaci na Guadalcanale - pod trup svojich F4F-3 a F4F-4 podvesili 159 galónovú nádrž s palivom pre zvýšenie doletu. Na tomto základe výrobca upravil pevné časti krídel novovyrobených lietadiel tak, aby sa pod ne dala podvesiť dvojica odhadzovateľných nádrží s objemom po 220 galónov paliva - takto vyrobené lietadlá vyrábal General Motors vo svojej Eastern Aircraft Division pod označením FM-2.
Označenie F4F-4A dostala verzia s motorom P&W R-1830-90, ale nakoniec sa na rozdiel od F4F-3A sériovo nevyrábala. Ako F4F-4B sa vyrábala verzia s motorom Wright R-1820-40B a vrtuľou Hamilton Standard. Tento typ nakoniec nebol zavedený do výzbroje US Navy, ale používal sa vo Veľkej Británii ako Grumman Martlet Mk.IV.
Označenie F4F-4P dostala prieskumná verzia (analógová k typu F4F-3P) vyrobená v malej sérii.
Po začatí výroby typu Grumman F6F potrebovala firma uvoľniť výrobnékapacity pre výrobu tohto typu, ale zároveň bolo potrebné pokračovať aj vo výrobe F4F-4. Preto bola výroba F4F-4 v lete 1942 presunutá do firmy General Motors (konkrétne Eastern Aircraft Division), kde prebiehala pod označením FM-1 (celkom 1060 lietadiel, z toho 300 slúžilo v Britskom námorníctve ako Martlet Mk.V). Prvých 10 kusov bolo identických s pôvodnou verziou F4F-4 (motor P&W R-1830-86, vrtuľa Curtiss Electric a 6 guľometov kalibru 0.50), ďalšie už boli vybavené iba štvoricou guľometov.
Zdroj: Andre R, Zbiegniewski, Krzysztof Janowicz - Grumman F4F Wildcat, Kagero 3012, ISBN 83-89088-53-3
Stručná história vývoja:
V marci 1941 požadovalo námorníctvo od Grummanu ďalšie úpravy lietadiel F4F - hlavné zmeny bola požiadavka na hydraulické sklápanie krídiel (pre ušetrenie miesta na pri pobyte na lodi) a pridanie ďalšej dvojice guľometov do krídel. Ako prototyp XF4F-4 bolo použité lietadlo F4F-3 s.č.1897 s motorom P&W R-1830-86 a zameriavačom Mk.8. Lietadlo prvýkrát vzlietlo 15.05.1941 a začiatkom júna 1941 bolo vyslané na bojové testy k jednotkám. Piloti si ale nové lietadlo moc nepochvaľovali - dodatočná výzbroj a hydraulika spôsobila zvýšenie hmotnosti, čo sa prejavilo na obratnosti a aj na maximálnej rýchlosti. Ďalšiu nevýhodu predstavovala zmena množstva munície - z 1800 ks u F4F-3 klesla na 1440. Aby sa aspoň čiastočne odstránilo negatívne pôsobiace zvýšenie hmotnosti bolo u sériových lietadiel rozhodnuté o náhrade hydraulického sklápania krídel ručným mechanickým - rovnakým ako bolo použité na "britských" Grummanoch Martlet Mk.II. Prvý sériový stroj síce vzlietol 07.11.1941, ale až po Japonskom útoku na Pearl Harbour 07.12.1941 bolo rozhodnuté o masovom zavedení tohto stroja do výzbroje. V nasledujúcich mesiacoch zvýšil Grumman výrobu lietadiel (všetkých typov) až na 200 ks mesačne, ale stroje F4F-4 zasiahli do bojov vo väčšom počte až v máji 1942.
Na základe bojových skúseností bolo 14.07.1942 rozhodnuté o zmene výzbroje zo 6 guľometov späť na 4 so zásobou 450 nábojov na hlaveň. Ďalšiu inováciu zaviedli piloti VF-6 pôsobiaci na Guadalcanale - pod trup svojich F4F-3 a F4F-4 podvesili 159 galónovú nádrž s palivom pre zvýšenie doletu. Na tomto základe výrobca upravil pevné časti krídel novovyrobených lietadiel tak, aby sa pod ne dala podvesiť dvojica odhadzovateľných nádrží s objemom po 220 galónov paliva - takto vyrobené lietadlá vyrábal General Motors vo svojej Eastern Aircraft Division pod označením FM-2.
Označenie F4F-4A dostala verzia s motorom P&W R-1830-90, ale nakoniec sa na rozdiel od F4F-3A sériovo nevyrábala. Ako F4F-4B sa vyrábala verzia s motorom Wright R-1820-40B a vrtuľou Hamilton Standard. Tento typ nakoniec nebol zavedený do výzbroje US Navy, ale používal sa vo Veľkej Británii ako Grumman Martlet Mk.IV.
Označenie F4F-4P dostala prieskumná verzia (analógová k typu F4F-3P) vyrobená v malej sérii.
Po začatí výroby typu Grumman F6F potrebovala firma uvoľniť výrobnékapacity pre výrobu tohto typu, ale zároveň bolo potrebné pokračovať aj vo výrobe F4F-4. Preto bola výroba F4F-4 v lete 1942 presunutá do firmy General Motors (konkrétne Eastern Aircraft Division), kde prebiehala pod označením FM-1 (celkom 1060 lietadiel, z toho 300 slúžilo v Britskom námorníctve ako Martlet Mk.V). Prvých 10 kusov bolo identických s pôvodnou verziou F4F-4 (motor P&W R-1830-86, vrtuľa Curtiss Electric a 6 guľometov kalibru 0.50), ďalšie už boli vybavené iba štvoricou guľometov.
Zdroj: Andre R, Zbiegniewski, Krzysztof Janowicz - Grumman F4F Wildcat, Kagero 3012, ISBN 83-89088-53-3
URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#296643Verze : 0
buko1
MOD
Reklama
Rozmístění nádrží a pancéřování F4F-4.
Třípohledový výkres F4F-4 / FM-1.
Zdroj:
www.history.navy.mil
Třípohledový výkres F4F-4 / FM-1.
Zdroj:
www.history.navy.mil
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#296623Verze : 0
Aubi
MOD
Zaradenie F4F-4 v perutiach US Navy a US Marine Corps:
Zdroj: databáza https://www.valka.cz
pracovný príspevok, bude dopĺňané
Obdobie | Peruť |
1942-1943 | VF-10 (36 ks) |
Zdroj: databáza https://www.valka.cz
pracovný príspevok, bude dopĺňané
URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#312294Verze : 0
buko1
MOD
Reklama
.
F4F-4 Wildcat, trupové číslo 53, sloužil u perutě VMF-121 USMC na letišti Henderson Field na Guadalcanalu, říjen 1942.
Dne 9. 10. 1942 na tomto stroji v čele svých mužů přistál na Hendersonově letišti velitel perutě VMF-121 Capt. Joseph Foss, budoucí americké přední stíhací eso a nositel Medaile cti. Foss v kokpitu tohoto stroje dosáhl několika vítězství, ale využíval též další letouny. Stroj původně nesl číslo 13, avšak letoun s takovým číslem se již na Hendersonu nacházel, proto byl tento stroj přečíslován na 53. Spodní plochy světle šedé ANA 602, horní a boční plochy modrošedé ANA 603. Ačkoliv je na obrázku na směrovce typová značka F4F-3, všechny prameny uvádějí, že šlo skutečně o F4F-4.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Grumman |
Typ letounu | Grumman F4F-4 Wildcat |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Foss, Joseph Jacob |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 53 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací peruť námořní pěchoty 121 [1941-1945] |
Základna | Honiara, Základna letectva námořní pěchoty Hendersonovo letiště [1942-1945] |
Datum (DD.MM.RRRR) | 09.10.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
F4F-4 Wildcat, trupové číslo 53, sloužil u perutě VMF-121 USMC na letišti Henderson Field na Guadalcanalu, říjen 1942.
Dne 9. 10. 1942 na tomto stroji v čele svých mužů přistál na Hendersonově letišti velitel perutě VMF-121 Capt. Joseph Foss, budoucí americké přední stíhací eso a nositel Medaile cti. Foss v kokpitu tohoto stroje dosáhl několika vítězství, ale využíval též další letouny. Stroj původně nesl číslo 13, avšak letoun s takovým číslem se již na Hendersonu nacházel, proto byl tento stroj přečíslován na 53. Spodní plochy světle šedé ANA 602, horní a boční plochy modrošedé ANA 603. Ačkoliv je na obrázku na směrovce typová značka F4F-3, všechny prameny uvádějí, že šlo skutečně o F4F-4.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Grumman-F4F-4-Wildcat-t1094#607886Verze : 1
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.