Název: Name: | Grumman F3F-2 | Grumman F3F-2 |
Originální název: Original Name: | Grumman F3F-2 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.07.1937-DD.05.1938 Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, New York | |
Období výroby: Production Period: | 17.07.1937-11.05.1938 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 81 (0967/1047) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 27.07.1936 XF3F-2 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan | CTOBAR - conventional take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1478 kg | 3258 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2018 kg | 4448 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2117 kg | 4667 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,750 m | 32 ft |
Délka: Length: | 7,060 m | 23 ft 2 in |
Výška: Height: | 3,170 m | 10 ft 4 ¾ in |
Plocha křídla: Wing Area: | 24.15 m2 | 260 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 83,478 kg/m2 | 17.1 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Wright R-1820-22 Cyclone vzduchem chlazený devítiválec o vzletovém výkonu 708,5 kW při 2 200 ot/min, 634 kW při 2 100 ot/min v h= 183 m a 560 kW při 2 100 ot/min v h= 4 633 m. Vrtule trojlistá Hamilton-Standard s konstantními otáčkami o průměru 2 743 mm | Wright R-1820-22 Cyclone nine-cylinder single-row air-cooled radial engine rated at 950 hp at 2,200 rpm for take-off, 850 hp at 2,100 rpm at 600 ft and 750 hp at 2,100 rpm at 15,200 ft, driving a three-blade constant-speed propeller 9ft in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 492 l | 130 US gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 412 km/h v 4633 m | 256 mph in 15200 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 241 km/h v 3048 m | 150 mph in 10000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14.2 m/s | 2800 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9876 m | 32400 ft |
Dolet: Range: | 1328 km | 825 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1577 km | 980 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm, 200 nábojů a 1x pevný kulomet ráže Colt-Browning M2 7,62 mm, 500 nábojů. Pumový náklad: 2x Mark XLI o hmotnosti 50 kg. | One fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 with 200 rounds and one fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning M-2 with 500 rounds. Bomb load: Two bombs Mark XLI of weight 110 lbs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | V době, kdy probíhal vývoj F3F-1, podařilo se motorářskému oddělení splečnosti Wright dokončit homologaci nového devítiválcového motoru označeného jako XR-1820 Cyclone. Námořní letectvo objednalo další stíhací dvouplošník F4F s tímto výkonným motorem Cyclone. Šéfkonstruktér Grummanu W. T. Schwendler začal pracovat na novém projektu. Již první studie ukázaly, že ani se zvýšeným výkonem motoru nevzrostou výkony natolik, aby se vývoj nového letounu vyplatil. Dvouplošníky již končily. W. T. Schwendler proto navrhl, aby F4F byl postaven jako jednoplošník a zdržení ve vývoji navrhl vyřešit zástavbou motoru Wrught R-1820-22 do nové verze dvouplošného F3F. Tak vznikla verze F3F-2, tedy nejdříve prototyp XF3F-2, který byl dokončen v létě 1936. Celkem bylo postaveno 81 sériových letounů. První operační jednotkou byla VF-6 na letadlové lodi USS Enterprise a jednotky Marines VMF-1 a VMF-2. | Single-engine single-seat carrier-borne biplane fighter. The US Navy, hoping to buy time until the development of the F4F was completed, ordered the XF3F-2 from Grumman on July 25, 1936. Major changes included replacing the Pratt & Whitney engine with a 950 hp Wright R-1820-22 (the larger diameter of this engine necessitated a cowling revision which changed the appearance of the aircraft), replacing the original-two bladed propeller with a constant pitch Hamilton-Standard three-bladed assembly, and increasing the rudder area to counter the increased engine torque. These changes led to an increased speed of 264 mph from the original 231, boosted the climb rate from 2050 to 2750 ft/min and expanded the service ceiling to 33,200 ft from 27,100. Eighty-one F3F-2s were ordered by the Navy and were used to equip VF-6 aboard the U.S.S. Enterprise and Marine squadrons VMF-1 and VMF-2. |
Zdroje: Sources: | Václav Němeček, Vojenská letadla díl 2, 4.vydání, Praha 1990, ISBN 80-206-0116-3 Profile Publications, The Grumman F3F Series, No. 92, Lt. Cdr. Benton Reams, U.S.N., Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England, 1966. Pavel Dvořák, Grumman F3F, HPM, 1998, roč. 8, čís. 12, str. 2–8. ISSN 1210-1427 http://www.aviation-history.com/grumman/f3f.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/f3f.html archiv autora |