Main Menu
User Menu

Gotha Go 147

     
Název:
Name:
Gotha Go 147 B
Originální název:
Original Name:
Gotha Go 147 B
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1937 Gothaer Waggonfabrik AG, Gotha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 prototypy
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1937
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
bezocasé
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
945 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1145 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1250 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11 m
Délka:
Length:
5,40 m
Výška:
Height:
2.52 m
Plocha křídla:
Wing Area:
19.4 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
59,02 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Argus As 10 C vzduchem chlazený invertní vidlicový osmiválec o maximálním výkonu 176,5 kW (240 k)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
240 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
220 km/h v 3000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
145 km/h v 3000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,4 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,8 min do 1000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5600 m
Dolet:
Range:
550 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
předpokládán
1x pevný synchronizovaný kulomet MG-17 ráže 7,92 mm se zásobou 550 nábojů a
1x pohyblivý kulomet na oběžném kruhu MG-15 ráže 7,92 mm se zásobou 1 000 nábojů.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
TTD platí pro verzi Go 147 B,
TTD jsou uvedeny podle německého pramene, je možno nalézt i údaje poněkud odlišné
Zdroje:
Sources:
https://www.fliegerweb.com/.../lexikon.php?show=lexikon-433
https://www.airwar.ru/enc/xplane/go147.html
https://www.warbirdsresourcegroup.org/...
https://de.wikipedia.org/wiki/Gotha_Go_147
https://www.aviastar.org/air/germany/go-147.php
URL : https://www.valka.cz/Gotha-Go-147-t71244#467491Verze : 0
Uprostřed 30. let vagonka Gotha (Gothaer Waggonfabrik A.G.) přikročila ku pracem na bezocasých letadlech, navržených Dr. A. Kupperem z firmy Akaflieg München a obecně svým uspořádáním podobným také neuspěvšímu stroji Westland Hill Pterodaktyl Angličana Hilla z r. 1934. Hlavní cílem práce bylo vytvořit dvoumístnou stíhačku s velkým úhlem výstřelu ze zadního střeliště. Za účelem výzkumu problematiky ovladatelnosti takového letadla při malých rychlostech byl v r. 1935 jako první krok postaven malý bezocasý jednoplošník, který od RLM obdržel typové označení Go 147.Později po rozhodnutí o stavbě druhého, přepracovaného prototypu, bylo uznačení změněno na Go 147A.


Dřevěné dvouramenné křídlo mělo vzpěry z kapotovaných ocelových trubek. Celou odtokovou hranu křídla typu "racek" se šípovitostí náběžné hrany 38 stupňů, s kruhovými plochami se směrovkami na koncích, zabíraly štěrbinové elevonové klapky. Nezatažitelný záďový podvozek byl upevněn ke spodku trupu dvěma vzpěrami, hlavní odpružené podvozkové nohy byly kloubově ukotveny k bokům trupu.


Krátký člunovitý trup dlouhý 6,3 m pojal 2 členy posádky (pilota a pozorovatele/zadního střelce), umístěné za sebou v kabině za křídlem. Byl vyroben jako konstrukce svařená z ocelových trubek potažená plátnem, pouze kapotáž motoru byla vyrobena z duralového plechu. Obě otevřená sedadla se nacházela za sebou. Záď trupu vybíhala do svislé ostré hrany.


Jako pohon byl použit vzduchem chlazený 7 válcový hvězdicový motor Siemens Sh 14A o výkonu 140 ks, ukrytý pod krytem typu NACA a pohánějící pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli. Křídlo bylo trojdílné, dvounosníkové, dřevěné konstrukce, na spodní straně potažené překližkou a na horní straně látkou. Nešípovitá střední část byla stažena ke trupu ve tvaru ostrého V a na ni navazovaly vnější části křídla v úhlu šípu 38°, které byly k trupu ukotveny vzpěrami klasického tvaru N, kdy přední část N vedla dolů ke přídi trupu a zbylá část ke spodní hraně trupu. Prototyp Go 147A byl na podzim 1936 hotov a již při prvním zkušebním letu se ukázalo, že stroj je naprosto nestabilní podél všech os. I když byly provedeny změny, k žádnému podstatnému zlepšení to nevedlo. Při malé rychlosti letu byly ovládání stroje téměř nemožné.


Třebaže během zkoušek prvního prototypu byly zjištěny vážné problémy se stabilitou, sama koncepce pochybnosti nevzbuzovala. Byl proto připraven i druhý zkušební Go 147B, ovšem důkladně přestavěný. Obdržel menší směrové ocasní plochy s upraveným tvarem a integrovanými klapkami plnícími i funkci křidélek, také výškové kormidlo a vztlaková klapka byly pro zvýšení účinnosti zvětšeny. Rozpětí bylo o 1,25 m zmenšeno, stejně tak i ostruhové kolečko, které dostalo také potah. Jako hnací mechanismus byl vestavěn silnější Argus As 10C o výkonu 240 ks.
Textilní potah trupu i křídel byl z největší části nahrazen překližkovým, jen kormidla zůstala potažena látkou. Protože stroj byl zamýšlen také jako cvičný letoun pro pozorovatele a palubní střelce a také jako lehký pozorovací a také naváděcí letadlo pro dělostřelectvo, byl Go 147B také ozbrojený. Výzbroje měla být tvořena synchronizovaným kulometem MG-17 ovládaným pilotem a pohyblivým kulometem MG15 v zadní části kabiny.


Stroj s civilní imatrikulací D-IQVI byl hotov na podzim 1937 a v prosinci 1937 odstartoval k svému prvnímu letu. Letové vlastnosti a dosažené výkony znovu zklamaly, takže po řadě improvizovaných změn přišel v létě 1938 definitivní konec všech zkoušek, a současně RLM nařídilo ukončení vývoje a sešrotování obou prototypů.



Poznámka - v některých pramenech jsou stroje označovány jako Go 147 V1 a Go 147 V2.


Prameny
www.fliegerweb.com
https://www.airwar.ru/enc/xplane/go147.html
https://ww2photo.se/air/d/gotha/go147.htm
www.warbirdsresourcegroup.org
https://de.wikipedia.org/wiki/Gotha_Go_147
https://www.aviastar.org/air/germany/go-147.php
URL : https://www.valka.cz/Gotha-Go-147-t71244#467482Verze : 0
Gotha Go 147b (D-IQVI)
Zdroj: https://www.topsid.com/
Gotha Go 147 -


URL : https://www.valka.cz/Gotha-Go-147-t71244#250839Verze : 0
Ještě několik obrázků.
Gotha Go 147 - pramen:
https://www.airwar.ru/image/idop/xplane/go147/go147-1.gif

pramen:
www.airwar.ru

Gotha Go 147 - pramen
https://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/gotha/go147.htm

pramen
www.luftarchiv.de

Gotha Go 147 - pramen
https://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/gotha/go147.htm

pramen
www.luftarchiv.de

URL : https://www.valka.cz/Gotha-Go-147-t71244#467494Verze : 0