Gotha G.II

     
Název:
Name:
Gotha G.II Gotha G.II
Originální název:
Original Name:
Gotha G.II
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1916-DD.MM.1916 Gothaer Waggonfabrik AG, Gotha /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1916-DD.MM.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
První vzlet:
Maiden Flight:
27.07.1915
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2182 kg 4810 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3192 kg 7037 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
23,70 m 77ft 9,07in
Délka:
Length:
12,40 m 40ft 8,18in
Výška:
Height:
4,30 m 14ft 1,28in
Plocha křídla:
Wing Area:
89,50 m2 963.37 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mercedes D.IV o výkonu 162 kW/220 k Mercedes D.IV, power 217 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
148 km/h v 0 m 92 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
135 km/h v ? m 83.9 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
28 min do 3000 m 28 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5000 m 16404 ft
Dolet:
Range:
700 km 435 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Parabellum LMG 14 ráže 7,92 mm na přídi
1x pohyblivý kulomet Parabellum LMG 14 ráže 7,92 mm na hřbetě


450 kg pum
1x flexible 7,92 mm Parabellum LMG 14 machine gun in the nose
1x flexible 7,92 mm Parabellum LMG 14 machine gun amidships


992 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Grosz, P. M. Gotha!. Albatros Publications, Berkhamsted 1994. ISBN 0-948414-57-X.
Grosz, P. M. The Gotha GI-GV, Profile No.115. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-II-t53670#199812 Verze : 0
Fotografie převzata ze serveru www.earlyaviator.com.
Gotha G.II -


URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-II-t53670#201427 Verze : 0
Gotha G.II popis


Při návrhu bombardéru se konstruktér Hans Burkhard soustředil na tři hlavní cíle. Dosažení vysoké rychlosti, ochrana střelce/bombometčíka v přední části a možnost snadného transportu letadla. Vysokou rychlost zajistil zmenšením křídel na únosné minimum, ochranu předního střelce vyřešil úpravou podvozku takže se letadlo při startu a přistání nepřevracelo na nos a transport letadla byl po jeho rozložení možný na třech vagónech.
Tyto myšlenky byly akceptovány a Idflieg učinil 18. prosince 1915 objednávku na 10 strojů typu Gotha G.II označených G.II 200-209/16.


První prototyp, který vzlétl v březnu 1916, měl křídla krátká, pouze se dvěma vzpěrami. Stroj dosahoval uspokojivé rychlosti, ale stoupavost s nákladem bomb nebyla vyhovující. V dalším vývoji proto došlo k prodloužení křídla, které mělo u dalších strojů tři vzpěry. Celkově osmikolový podvozek (čtyři kola pod každou motorovou gondolou) zajišťoval dobrou stabilitu během startu a přistání, ale špatně brzdil. Při delším přistání na malém letišti mohlo dojít k nehodě. Burkhard tento problém vyřešil instalací nového celkově čtyřkolového podvozku a posunutím těžiště letadla směrem dozadu. Rovněž kormidlo letadla bylo vyměněno za větší. Nově přepracovaný bombardér již splňoval podmínky zadání.


Štíhlý trup čtvercového průřezu byl sestaven z dřevěných podélníků a příčných dřevěných prutů, výztuhu tvořily drátěné vzpěry. Celý trup byl potažený plátnem. Přední část letadla byla z překližky. Na bocích trupu v místě pilota byla velká prosklená okna, která umožňovala lepší přehled při přistávání. Křídla měla klasickou dřevěnou konstrukci potaženou plátnem. Ocasní plochy tvořila konstrukce z ocelových trubek rovněž potažená plátnem. Dva řadové šestiválcové vodou chlazené motory Mercedes D.IV každý o výkonu 220 koní umístěné v gondolách mezi křídly poháněly dvoulisté tlačné vrtule. Experimentovalo se i se čtyřlistými vrtulemi. Motorová gondola a podvozek tvořily integrální jednotku. Gondola obsahovala rovněž palivovou a olejovou nádrž. Další gravitační nádrž byla namontována ve střední části horního křidla. Závěsníky bomb pod trupem nesly většinou čtrnáct 10 kg bomb. Obrannou výzbroj tvořily dva kulomety Parabellum ráže 7,92 mm umístěné v přední a zadní části trupu letadla.


Všechny stroje Gotha měly stejné složení osádky vpředu střelec/bombometčík, ve střední části pilot a v zadní části trupu druhý střelec. Úzký „průlez“ na pravé straně trupu dovoloval vzájemnou komunikaci posádky.


Sériová výroba začala 25. dubna 1916. Zkoušky letových vlastností probíhaly na strojích čísel G.II 201/16 a 202/16. Například test stoupavosti se uskutečnil 9. června 1916. Zkoušky byly ukončeny 17. července 1916. Mezi 24. srpnem a 7. zářím bylo osm strojů G.II přiděleno ke Kampfgeschwader 4, Staffel 20. Jeden stroj byl zničen během zalétávání.


Motory Mercedes D.IV byly problematické a docházelo u nich k lámání klikové hřídele. Tyto problémy způsobily nízké bojové nasazení letounů Gotha G.II a jejich rychlé nahrazení stroji Gotha G.III.


Počet strojů na frontě schopných bojového nasazení:
k 31. říjnu 1916 – 4 letadla
k 31. prosinci 1916 – 3 letadla
k 28. únoru 1917 – 1 letadlo
k 30. dubnu 1917 – 1 letadlo


Použité prameny:
[1] GROSZ, Peter. Gotha!, Alabtros Productions Ltd., 1994, ISBN 0-948414-57-X
[2] COOKSLEY, Peter. German Bombers of WWI in Action: Aircraft nrumber 173. Squadron/Signal Publications, Inc. 2000, ISBN 0-89747-416-3
[3] CHANT, Chris. Nejslavnější bombardéry: Od roku 1914 do současnosti, Svojtka 2006, ISBN 80-7352-394-9
URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-II-t53670#202109 Verze : 0
.
Gotha G.II - Gotha G.II 203/16. Stroj nese na všech plochách nátěr světlou barvou (patrně světle modrá či modrošedá). Překližkové panely byly zřejmě napouštěny tmavou fermeží a lakovány lesklým lakem. Kříže na trupu a zřejmě také na horních křídlech byly v bílých polích, zatímco na SOP a křídlech zespodu nikoli. Motorové gondoly jsou zde nakresleny v barvě kovu, mohly však také nést světlý nátěr.

Gotha G.II 203/16. Stroj nese na všech plochách nátěr světlou barvou (patrně světle modrá či modrošedá). Překližkové panely byly zřejmě napouštěny tmavou fermeží a lakovány lesklým lakem. Kříže na trupu a zřejmě také na horních křídlech byly v bílých polích, zatímco na SOP a křídlech zespodu nikoli. Motorové gondoly jsou zde nakresleny v barvě kovu, mohly však také nést světlý nátěr.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Gotha-G-II-t53670#483653 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více