Název: Name: | General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower | General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower |
Originální název: Original Name: | General Aircraft GAL.38 Fleet Shadower | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1940-DD.05.1940 General Aircraft Ltd., Hanworth | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1938-23.03.1942 začátek prací na projektu ukončení projektu | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 prototyp (S/n. P1758) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 13.05.1940 | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2791 kg | 6153 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3960 kg | 8730 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4290 kg | 9458 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 17,026 m | 55ft 10,3in |
Délka: Length: | 11,350 m | 37ft 2,85in |
Výška: Height: | 3,860 m | 12ft 8in |
Plocha křídla: Wing Area: | 43,35 m2 | 466.62 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 91,35 kg/m2 | 18.71 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 4 | |
Typ: Type: | Pobjoy Niagara V vzduchem chlazený hvězdicový sedmiválec s reduktorem o výkonu 95,6 kW. Vrtule nízkootáčkové dvoulisté dřevěné o průměru 2 400 mm | Pobjoy Niagara V seven-cylinder single-row radial geared engine rated at 130 hp, driving a two-blade fixed-pitch wooden propellers of diameter 7ft 10.5in |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 075 l | 236.5 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 183 km/h v 800 m | 113.7 mph in 2625 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 151 km/h v 500 m | 93.8 mph in 1640 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 1,97 m/s | 387.8 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 1,9 min do 300 m | 1,9 min to 984 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 1829 m | 6000 ft |
Dolet: Range: | 1590 km | 988 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | Unarmed |
Uživatelské státy: User States: | Velká Británie | United Kingdom |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost: 6,4 - 11,0 h | Endurance: 6,4 - 11,0 hours Carrier-based aeroplane suitable for shadowing, or maintaining contact with, enemy fleets at night Working to meet the same Admiralty requirement that resulted in the Airspeed A.S.39 Fleet Shadower, for a carrier-based aircraft that could remain in contact with an enemy naval force by night, General Aircraft was no more successful than Airspeed, and only a single prototype General Aircraft G.A.L.38 Fleet Shadower was built. General Aircraft adopted a sesquiplane configuration, the lower wing having about one-third the span of the upper. Of all-wooden construction, the G.A.L.38 had a conventional tail unit with a tall fin and rudder, fixed tricycle landing gear and four Pobjoy Niagara V engines mounted in nacelles on the leading edge of the foldable upper wing. The fuselage accommodated the pilot in an enclosed cockpit on top of the fuselage, forward of the wing; an observer in the nose of the aircraft; and a radio operator below and behind the pilot. Both contending companies used similar blown-flap techniques (by propeller slipstream) to attain the desired minimum control speed and, in addition, the G.A.L.38 had full-span split trailing-edge flaps on the lower wing. However, flight testing proved disappointing and only the single prototype was built. |
Zdroje: Sources: | Václav Němeček, Vojenska letadla díl 2, Naše Vojsko, čtvrté vydání, Praha, rok 1990, ISBN: 80-206-0116-3 L+K 8/1996, Václav Němeček, Letadla 39-45, General Aircraft GAL.38 http://www.airwar.ru/enc/sww2/gal38.html www.aeroplanemonthly.com www.geocities.com www.jaapteeuwen.com http://www.aviastar.org/air/england/ga_gal-38.php en.wikipedia.org koapp.narod.ru archiv autora |