Rychloběžné ženijní rypadlo JCB
Interim High-Mobility Engineer Excavator (IHMEE)
Tento zajímavý stroj byl během veletrhu IDET 2007 vystaven na stánku firmy Terramet a předváděn na místní polygonu. Jedná se údajně o opancéřovaný víceúčelový zemní stroj britské firmy JCB. Předpokládám, že vystavený kus je prototypem, protože nebyl vybaven továrními štítky a technickými popisy.
US Army zkoušela rypadlo JCB v rámci výzbrojního projektu HMEE. Vozidlo úspěšně prošlo zkouškami a v počtu asi 1000 kusů bude zařazeno do výzbroje, pod dosud neupřesněným armádním označením. V USA se bude na výrobě podílet firma American Defense Systems, Inc. Předpokládá se přídavné pancéřování kabiny a podvozku.
- označení firmy JCB: 4 CXM
- název projektu US Army: Interim High-Mobility Engineer Excavator (IHMEE)
- označení US Army: totožné
- zkratka:
- přezdívka: neznámá
Základní technická data HMEE
- hmotnost: 11920 kg
- osádka: 1 osoba + pomocný personál
Rozměry
- délka: 9195 mm (30' 2")
- šířka: 2438 mm (8')
- výška: 3861 mm (12' 8")
- výška kabiny: 2692 mm (8' 10")
- světlá výška: 813 mm (2' 8")
Pohonná jednotka
- motor typ: Cummings ISB 02
- motor: diesel, přeplňovaný, 6 válců, vzduchem chlazený
- vrtání: Ø 102 mm
- zdvih: 120 mm
- obsah: 5,9 dm3
- max. výkon: 149,1 kW (200 hp SAE) při 2300 ot/min.
- převodovka: -
Podvozek
- kloubový s uspořádáním: 4x4
- přední a zadní náprava jsou samostatně řiditelné
- rozchod: -
- rozvor: 3048 mm (10')
- pneumatiky: 445/80 R25 (17,5 R25)
- pneumatiky, rozměry: Ø 1358 mm, šíře 445 mm, hloubka vzorku ~ 25 mm
- přední úhel nájezdu: 36,5°
- vnitřní úhly nájezdů: 2x 74°
- zadní úhel nájezdu: 31,5°
Výkony
- max. rychlost: 88,5 km/h (55 mph)
- dojezd: -
- stoupavost: -
- boční náklon: -
- výstupnost: -
- překročitelnost: -
- brodivost bez přípravy: -
Poloměr zatáčení
- při vychýlení 2 kol: vnější Ø 20091 mm (65' 11")
- při vychýlení 4 kol: vnější Ø 13081 mm (42' 11")
Rypadlo
- objem lžíce: 1 m3
- max. pracovní výška lžíce: 5639 mm (18' 6")
- max. pracovní vychýlení lžíce do strany: 5258 mm (17' 3")
- max. pracovní hloubka lžíce: 3937 mm (12' 11")
Radlice
- šíře: 2438 mm (8')
- max. zdvih ramene: 3861 mm (12' 8")
JCB HMEE je rozměrově vhodný k přepravě letouny Hercules.
Poznámka
Použité fotografie jsou majetkem archivu DK, nebo byly staženy z níže uvedených zdrojů.
Podle kolegy Lukáše Visingra se jedná o typ: JCB 4 CXSMAPC.
Zdroj
Tovární prospekt JCB: Blackhoe Loader 4CXM
Tovární prospekt JCB: Blackhoe Loader HMEE
TM 5-2420-230-10 - Operator's Manual for Interim High-Mobility Engineer Excavator (IHMEE)
ČSN 011300 Tabulky SI, Praha 1977
Svatopluk Černoch: Strojně technická příručka, vydání 11 v SNTL, Praha 1959, ISBN nemá
Jiří Tintěra: osobní poznámky z veletrhu IDET 2007
Internet
http://lvisingr.czweb.org/idet_2007.html
www.americandefensesystems.net
www.ausa.org
www.battle-technology.com
http://www.bauimbild.de/themen/78
www.dieselpub.com
http://www.em-pneumatiky.cz/
http://www.jcb.com/
http://www.pozary.cz/clanek.asp?id_clanku=7325
Fastrac dva dny před otevřením IDET 2007.
Fastrac dva dny před otevřením IDET 2007.
Fastrac dva dny před otevřením IDET 2007.
Fastrac na polygonu IDET 2007.
Fastrac čeká na polygonu IDET 2007.
Interim High-Mobility Engineer Excavator (IHMEE)
Tento zajímavý stroj byl během veletrhu IDET 2007 vystaven na stánku firmy Terramet a předváděn na místní polygonu. Jedná se údajně o opancéřovaný víceúčelový zemní stroj britské firmy JCB. Předpokládám, že vystavený kus je prototypem, protože nebyl vybaven továrními štítky a technickými popisy.
US Army zkoušela rypadlo JCB v rámci výzbrojního projektu HMEE. Vozidlo úspěšně prošlo zkouškami a v počtu asi 1000 kusů bude zařazeno do výzbroje, pod dosud neupřesněným armádním označením. V USA se bude na výrobě podílet firma American Defense Systems, Inc. Předpokládá se přídavné pancéřování kabiny a podvozku.
- označení firmy JCB: 4 CXM
- název projektu US Army: Interim High-Mobility Engineer Excavator (IHMEE)
- označení US Army: totožné
- zkratka:
- přezdívka: neznámá
Základní technická data HMEE
- hmotnost: 11920 kg
- osádka: 1 osoba + pomocný personál
Rozměry
- délka: 9195 mm (30' 2")
- šířka: 2438 mm (8')
- výška: 3861 mm (12' 8")
- výška kabiny: 2692 mm (8' 10")
- světlá výška: 813 mm (2' 8")
Pohonná jednotka
- motor typ: Cummings ISB 02
- motor: diesel, přeplňovaný, 6 válců, vzduchem chlazený
- vrtání: Ø 102 mm
- zdvih: 120 mm
- obsah: 5,9 dm3
- max. výkon: 149,1 kW (200 hp SAE) při 2300 ot/min.
- převodovka: -
Podvozek
- kloubový s uspořádáním: 4x4
- přední a zadní náprava jsou samostatně řiditelné
- rozchod: -
- rozvor: 3048 mm (10')
- pneumatiky: 445/80 R25 (17,5 R25)
- pneumatiky, rozměry: Ø 1358 mm, šíře 445 mm, hloubka vzorku ~ 25 mm
- přední úhel nájezdu: 36,5°
- vnitřní úhly nájezdů: 2x 74°
- zadní úhel nájezdu: 31,5°
Výkony
- max. rychlost: 88,5 km/h (55 mph)
- dojezd: -
- stoupavost: -
- boční náklon: -
- výstupnost: -
- překročitelnost: -
- brodivost bez přípravy: -
Poloměr zatáčení
- při vychýlení 2 kol: vnější Ø 20091 mm (65' 11")
- při vychýlení 4 kol: vnější Ø 13081 mm (42' 11")
Rypadlo
- objem lžíce: 1 m3
- max. pracovní výška lžíce: 5639 mm (18' 6")
- max. pracovní vychýlení lžíce do strany: 5258 mm (17' 3")
- max. pracovní hloubka lžíce: 3937 mm (12' 11")
Radlice
- šíře: 2438 mm (8')
- max. zdvih ramene: 3861 mm (12' 8")
JCB HMEE je rozměrově vhodný k přepravě letouny Hercules.
Poznámka
Použité fotografie jsou majetkem archivu DK, nebo byly staženy z níže uvedených zdrojů.
Podle kolegy Lukáše Visingra se jedná o typ: JCB 4 CXSMAPC.
Zdroj
Tovární prospekt JCB: Blackhoe Loader 4CXM
Tovární prospekt JCB: Blackhoe Loader HMEE
TM 5-2420-230-10 - Operator's Manual for Interim High-Mobility Engineer Excavator (IHMEE)
ČSN 011300 Tabulky SI, Praha 1977
Svatopluk Černoch: Strojně technická příručka, vydání 11 v SNTL, Praha 1959, ISBN nemá
Jiří Tintěra: osobní poznámky z veletrhu IDET 2007
Internet
http://lvisingr.czweb.org/idet_2007.html
www.americandefensesystems.net
www.ausa.org
www.battle-technology.com
http://www.bauimbild.de/themen/78
www.dieselpub.com
http://www.em-pneumatiky.cz/
http://www.jcb.com/
http://www.pozary.cz/clanek.asp?id_clanku=7325
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Fastrac dva dny před otevřením IDET 2007.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Fastrac dva dny před otevřením IDET 2007.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Fastrac dva dny před otevřením IDET 2007.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Fastrac na polygonu IDET 2007.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Fastrac čeká na polygonu IDET 2007.